אבנר נתניהו בדיון על הרחקת ברק כהן: "שונא להיות מאובטח"

(עדכון) - ביהמ"ש הוציא צו האוסר על הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן לפנות לאבנר נתניהו, בנו הצעיר של רה"מ, ומרחיק את כהן מאבנר למרחק של 150 מטר למשך חצי שנה - זאת לאחר שבשתי הזדמנויות כהן צעק וגידף אותו במרחב הציבורי • כהן טען בדיון כי ההתנהגות שלו חוסה תחת חופש הביטוי, וכי היא חלק ממחאה לגיטימית

עו"ד ברק כהן. יורחק מסביבת אבנר נתניהו? / שלומי יוסף
עו"ד ברק כהן. יורחק מסביבת אבנר נתניהו? / שלומי יוסף

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, עמית יריב, הוציא היום (א') צו האוסר על הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן לפנות לאבנר נתניהו, בנו הצעיר של ראש הממשלה, ומרחיק את כהן מאבנר למרחק של 150 מטר למשך חצי שנה (צו למניעת הטרדה מאיימת).

בכך קיבל השופט את בקשת נתניהו הבן להרחקת כהן ממנו. בקשה שהוגשה לאחר שבשתי הזדמנויות כהן צעק וגידף את אבנר נתניהו במרחב הציבורי ואף העלה סרטון של המקרים לרשת.

קודם למתן ההחלטה הציע השופט לאבנר נתניהו ולברק כהן להגיע להסכמה, שלפיה כהן לא יפנה יותר לאבנר. ואולם בא-כוחו של אבנר נתניהו, עו"ד יוסי כהן, סירב להצעת הפשרה ודרש כי הצו יכלול גם אלמנט של הרחקה של ברק כהן מאבנר - כפי שאכן הוחלט בסופו של דבר. 

אבנר נתניהו היום בבית המשפט / צילום: איל יצהר
 אבנר נתניהו היום בבית המשפט / צילום: איל יצהר

שני המקרים שבהם הטריד כהן את אבנר נתניהו התרחשו בשבועות האחרונים. באחד מהם הגיע כהן למסעדה ברחוב אבן גבירול בתל-אביב שבה שהה אבנר עם חברים, וצעק עליו, בין היתר, שאביו הוא גנב, ושהוא סועד על חשבון איש העסקים קובי מימון. "אתה מקבל נהג, מאבטח, מה עוד אתה מקבל מהמדינה?", אמר כהן. אבנר מיהר להסתלק מהמקום, ומאוחר יותר הוא הגיש תלונה במשטרה נגד כהן בנימוק שהוא חש מוטרד ומאוים. המשטרה זימנה את כהן לחקירה, שנערכה בשבוע שעבר.

בפוסט שהעלה בפייסבוק, כתב אבנר: "הגשתי תלונה במשטרה על הטרדה נגד ברק כהן. פעם אחר פעם שהוא עוקב אחריי, מגיע למקומות בהם אני נמצא ומתחיל לצלם ולגדף אותי. יש דרך לנהל ויכוחים פוליטיים, בריונות והטרדת אזרחים לא-מעורבים הן חד-משמעית לא הדרך".

כהן מנגד טען כי ההתנהגות שלו חוסה תחת חופש הביטוי, וכי היא חלק ממחאה לגיטימית. "אבנר נתניהו מחזיק מספר סממנים ציבוריים מובהקים - הוא ממומן ציבורית, הוא מתבטא פוליטית. הוא גורם ציבורי שמותר לפנות אליו בביקורת", אמר כהן בראיון לסיון רהב-מאיר.

כהן ביקש מבית המשפט לדחות את בקשתו של אבנר נתניהו "תוך הטלת הוצאות על המבקש, אשר לא ימומנו בידי בעלי הון המקורבים לראש הממשלה". 

"לא בחרתי בדרך פוליטית; אני שונא את העובדה שאני מאובטח"

במהלך עדותו היום, נתניהו הבן סיפר על תחושותיו נוכח המתקפות של ברק כהן ואמר כי "אני מרגיש מוטרד. זו תחושה סובייקטיבית. יש לי תחושה שהוא (ברק כהן) יגיע למקום הלימודים שלי ויטריד אותי. אבא שלי בחר בדרך פוליטית, ולכן הוא זכאי לביקורת. חברים שלי אומרים לי אותה בפנים. גם האח שלי בחר בדרך פוליטית, והטענות שהוא מקבל ממך (ברק כהן) הן לגיטימיות. אבל אני לא בחרתי בדרך פוליטית. פעם אחת באירוע לכבוד אבא שלי אמרתי עד כמה אני מעריך אותו, בין השאר על זה שהוא מנהיג. אני לא אכנס בחיים לפוליטיקה, אני לא אעשה את זה למשפחה שלי".

יש מי שרואים בחיי בנו של ראש הממשלה כרצופים בפריבילגיות. בעדותו בבית המשפט אמר אבנר כי "נמצאים איתי כאן ארבעה מאבטחים שאני מכיר ויודע שהם בעדי, אבל אני לא רוצה להיות במקום הזה. אני שונא את העובדה שאני מאובטח. אני בן של ההורים שלי, ולכן אני מאובטח. זה לא החלטה שלי, ואני בסיטואציה שלא בהחלטתי".

ברק כהן ניסה לעתים להסיט את הדיון למחוזות רחוקים, ובין היתר שאל את אבנר מדוע אחותו הבכורה, נועה, בתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מנישואים קודמים, אינה מאובטחת (בניגוד לאבנר ולאחיו יאיר. ח',מ'); והאם הוא משלם שכירות לספנסר פרטרידג' (איש עסקים המקורב למש' נתניהו. ח',מ'). השופט הבהיר כי השאלות הללו אינן רלוונטיות לדיון, וכי אבנר לא צריך להשיב להן.

הפעיל החברתי שהפך לתופעה

עו"ד ברק כהן הוא פעיל חברתי שהפך לתופעה ולדמות מוכרת אך שנויה במחלוקת. הוא השתתף באופן פעיל במחאה החברתית של 2011 ובהמשך הקים את תנועת "באים לבנקאים", המוחה - באמצעות הגעה אל ראשי המערכת הבנקאית עצמם - על התנהלות הבנקים בישראל כלפי צרכנים.

בהקשר זה הועמד כהן לדין בגין הטרדות ואיומים של מנהלי הבנקים - פרשה שהסתיימה לאחרונה בהסדר טיעון מינורי, שבמסגרתו הודה בעבירה של פגיעה בפרטיות. בעקבות הסדר הטיעון המינורי, בית המשפט ביטל לאחרונה, לבקשת ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, את השעייתו של כהן מהעיסוק במקצוע.

בנוסף, בעבר כהן תקף מילולית את שרת התרבות והספורט מירי רגב, ואף הורשע בהעלבת עובד ציבור בכך שחיבר שיר פוגעני נגד קצין משטרה מירושלים בשם אלון חמדני.