הסכסוך סביב עיזבון סמי שמעון: עו"ד יוסי בנקל התפטר מייצוג בתיק בעקבות טענות לניגוד עניינים

מנהל העיזבון טען כי עו"ד יוסי בנקל מצוי בניגוד עניינים, כשהוא מייצג בתיק את פרץ וינקלר, לשעבר סמנכ"ל הכספים של איל ההון המנוח, בתביעתו נגד האלמנה והבת לקבל נתח מהעיזבון • זאת, מאחר שבנקל ייצג בעבר את מנהל העיזבון הקודם בתיק

עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי
עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

סאגת העיזבון של איל ההון המנוח סמי שמעון נמשכת: עו"ד יוסי בנקל החליט לסיים חלק מהפרשה סביב הטענות שהוא מצוי בניגוד עניינים בייצוג אחד הצדדים בתיק: בסוף השבוע הודיע עו"ד בנקל לבית המשפט כי הוא התפטר מייצוגו של פרץ וינקלר, שהיה סמנכ"ל הכספים של איל ההון המנוח סמי שמעון ובכיר בקבוצת החברות של שמעון, בתביעות שהגיש וינקלר לקבל נתח מהעיזבון. זאת, בעקבות טענות מנהל העיזבון שבנקל מצוי בניגוד עניינים בשל הייצוג שהעניק קודם למנהל העיזבון הקודם בתיק.

ניגוד העניינים הנטען של עו"ד בנקל נגע לעובדה שהוא ייצג בעבר את מנהל העיזבון הקודם של שמעון, השופט בדימוס גל גוטזגן; וכשהוחלף מנהל העיזבון, ומונה מנהל עיזבון חדש - נשכר עו"ד בנקל על-ידי וינקלר לייצגו נגד היורשות, אלמנתו ובתו של שמעון.

עו"ד בנקל עמד על המשך הייצוג, גם לאחר שוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין המליצה שיפסיק את הייצוג, וגם לאחר שמנהל העיזבון ביקש מבית המשפט המחוזי, פעמיים, להורות על הפסקת הייצוג. אולם לאחר שבית המשפט העליון הנחה את המחוזי לדון בעניין, ובעקבות דיון במחוזי לפני כשבועיים, הודיע בנקל ביום חמישי האחרון כי הוא מתפטר מהייצוג, שעבר למשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן.

סכסוך על מיליארדים

התפטרות בנקל מהווה פרק בסאגה הבלתי נגמרת, יותר מעשור, סביב העיזבון הגדול שהותיר אחריו שמעון ז"ל. ב-30 במאי 2009, בהיותו בן 77, נפטר שמעון והותיר אחריו רכוש בשווי מיליארדי שקלים. מותו פתח קרבות ירושה קשים בין אלמנתו ובתו, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, ובין שני אחיו ומנהל העיזבון הראשון שמונה, השופט בדימוס גוטזגן. במקביל, זה תקופה מנהל וינקלר, שנחשב בזמנו ליד-ימינו וליועצו הקרוב של שמעון, מאבק מול האלמנה והבת על נתח מהירושה, שהובטח לו לטענתו. 

הסכסוך הארוך והקשה שהתנהל בין מנהל העיזבון הקודם ליורשות, הסתיים בהסדר פשרה מחוץ לבית המשפט. זאת, לאחר שהוסכם כי עו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון יחליף את גוטזגן בניהול העיזבון. הסכסוך בין וינקלר ליורשות - נמשך.

וינקלר ביקש, באמצעות עו"ד בנקל, לכפות על אלמנתו של שמעון ועל בתו (ועל נתבע נוסף) לפעול לרישום מניות שהבטיח לו לכאורה שמעון המנוח, בשתי חברות שבבעלותו. מנגד הגיש מנהל העיזבון החדש, עו"ד רייכר, בקשה למתן סעד הצהרתי, שלפיו אין לוינקלר זכויות במניות.

דחייה במחוזי

בהמשך לכך הגיש מנהל העיזבון רייכר בקשה לבית המשפט המחוזי להורות לעו"ד בנקל לחדול מייצוג וינקלר בתביעת העיזבון. לטענת רייכר, באמצעות עורכי הדין יורם זמיר ודפנה וינברג, במשך כחמש שנים ייצג בנקל את מנהל העיזבון הקודם של שמעון בשורת עניינים, ובהם הקשורים בזכויותיו הנטענות של וינקלר במניות של שתי החברות. משכך, נטען, הייצוג כעת של בנקל את וינקלר בתביעה נגד העיזבון מנוגד לכללי האתיקה ומעורר חשש לניגוד עניינים מצד בנקל. בבקשה צוין כי רייכר הגיש תלונה בנושא ללשכת עורכי הדין.

בתגובותיהם לבקשת מנהל העיזבון רייכר, טענו וינקלר ובנקל כי הייצוג אינו נגוע בניגוד עניינים, בין היתר משום שמנהל העיזבון אינו צד לתביעת וינקלר, ואין לו מחלוקת עם מנהל העיזבון אלא עם היורשות.

במאי אשתקד דחה המחוזי את הבקשה הראשונה של רייכר להפסקת ייצוגו של וינקלר על-ידי בנקל, תוך שנקבע כי יש להמתין לבירור התלונה בלשכת עורכי הדין. לאחר שהלשכה המליצה לבנקל להתפטר מייצוג וינקלר נוכח קיום חשש לניגוד עניינים, פנה רייכר בשנית למחוזי להפסקת הייצוג של בנקל, אולם המחוזי דחה גם את הבקשה השנייה.

שיקולים זרים 

מנהל העיזבון ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, והפעם המטוטלת נעה לכיוונו של עו"ד רייכר, כשהעליון החזיר את התיק למחוזי וקבע כי יש לדון בטענות מנהל העיזבון. לפני כשבועיים התקיים דיון ראשון במחוזי בבקשה להעברת בנקל מתפקידו, ובעקבותיו הודיע בנקל בסוף השבוע לבית המשפט כי הוא ומשרד עורכי הדין שבלת יחדלו מייצוג וינקלר, שיעבור לעו"ד צביקה בר-נתן ממשרד גולדפרב-זליגמן.

בהודעה לבית המשפט מבהיר בנקל כי הוא סבור שאין מניעה שהוא ומשרדו ימשיכו בייצוג וינקלר; וכי בקשות מנהל העיזבון הוגשו משיקולים זרים, תוך ניצול לרעה של הליכי משפט, כדי לסייע לשולחותיו, אלמנת שמעון ובתה, שאותן תובע וינקלר. צוין כי שהסיבה להתפטרות היא הרצון לקדם את שמיעת ההליך שהגיש וינקלר נגד היורשות.