הרכוש של גבי מגנזי שהמדינה מבקשת לחלט: עשרות מיליוני שקלים ויאכטה שעוגנת ברודוס

במקביל להגשת כתב האישום נגד הקבלן גבי מגנזי בפרשת תיאום המכרזים בשוהם, המדינה מבקשת לחלט את הרכוש שנתפס, במקרה שמגנזי יורשע בעבירות המיוחסות לו • הרכוש שנתפס כולל כ-20 מיליון שקל, יאכטה העוגנת ברודוס, רכבי יגואר, מרצדס-בנץ ואאודי, מספר מגרשים, ני"ע בכמה חברות וצי ענק של רכבי עבודה

כ-20 מיליון שקל, יאכטה העוגנת באי רודוס ביוון, יגואר שנת 2012, שני רכבי מרצדס-בנץ, שנת 2012 ו-2014 ואאודי 2012, מספר מגרשים ונכסים בשווי של עשרות מיליוני שקלים, מיליונים נוספים שמופקדים בקופות גמל וקרנות השתלמות וניירות ערך בכמה חברות וצי ענק של רכבי עבודה (מחפרונים, מכבשים מערבלי בטון ועוד) - אלה הם רק חלק מן הנכסים של הקבלן גבי מגנזי אותם תפסה המדינה לצורכי חילוט במסגרת חקירתו בחשד לביצוע עבירות כלכליות רחבות-היקף במסגרת "פרשת תיאום המכרזים בשוהם". כעת, במקביל להגשת כתב האישום, מבקשת המדינה לחלט את הרכוש שנתפס, במקרה שמגנזי יורשע בעבירות המיוחסות לו.

רכושו של מגנזי נתפס עם פתיחת החקירה ומעצרו, לצורך הבטחת חילוט עתידי אם יורשע בעבירות שיוחסו לו. בראשית החקירה העריכה המדינה את היקף העבירות שביצע מגנזי בסך של כ-290 מיליון שקל, ואת שווי רכושו התפוס בהיקף של כשלישי מכך בלבד - סך של כ-100 מיליון שקל. כעת, בכתב האישום מיוחסות למגנזי עבירות כלכליות בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

ביוני 2016, כחצי שנה לאחר שהוטלו צווי התפיסה הראשוניים ולאחר משא-ומתן ארוך, הגיע בא-כוחו של מגנזי, עו"ד ז'ק חן, להסכמה עם המדינה בנוגע לשווי והיקף הרכוש שיוותר בידי הרשויות - הסכמה אשר תוקפה פקע לאחר שנה (ביוני 2017). ואולם 48 שעות בטרם פקע צו התפיסה של הרכוש, פנתה המדינה, באמצעות עו"ד אורי פרייסמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה, לבית משפט השלום בראשון-לציון בבקשה להאריך את תוקף צו התפיסה של רכושו של מגנזי.

במסגרת הבקשה פירטה המדינה את הרכוש שנתפס וכתבה, בין היתר, כי בידי המשטרה מזומן בהיקף 53.8 מיליון שקל, כספים בסך כ-8.7 מיליון שקל ו-9 צ'קים דחויים לפקודת מגנזי תשתיות בסך כ-1.35 מיליון שקל המופקדים בקרן החילוט, מגרשים ובניין הרשומים על-שם גבי מגנזי או מגנזי תשתיות וכן כלי רכב מסוג יגואר, מרצדס ואאודי וכלי עבודה של החברות, ובהם מחפרון, מערבלי בטון ועוד.

עוד ציינה המדינה כי תפסה, באמצעות הרשויות ביוון, יאכטה הרשומה על-שם מגנזי באיי הבתולה הבריטיים, העוגנת באי רודוס; מניות ונכסים נוספים. המדינה ביקשה צו זמני להארכת תקופת תפיסת הרכוש עד להחלטה סופית, ובית המשפט נעתר לבקשה.

מגנזי ערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, בטענה כי המדינה פעלה באופן לא ראוי כאשר ביקשה את הארכת צווי התפיסה של רכושו, 48 שעות בלבד בטרם פג תוקף צו התפיסה הקודם, ובפועל ביצעה "מחטף" של החלטה שיפוטית. ואולם בקשתו של מגנזי לשחרור הרכוש במלואו נדחתה, ומרבית רכושו נותר תפוס מראשית החקירה ב-2015 ועד היום.