בקרוב בכרטיסי ילדים בטיפות חלב: "הורה יקר" במקום "אם יקרה"

כיום הפנייה וההנחיות בכרטיסים – שם מעדכנות האחיות את המידע על התפתחות הילד - מיועדות לאם בלבד, ונכתב בחזיתם, למשל, "לתשומת-לב האם" • היוזמה לשינוי הגיעה מעמותת "הורות משותפת - טובת הילד", שמסייעת לאבות גרושים ופנתה באחרונה למשרד הבריאות בבקשה שייתנו דעתם לסוגיה

גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת" / צילום: איל יצהר
גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת" / צילום: איל יצהר

ב"טיפות חלב" (תחנות לבריאות המשפחה) של משרד הבריאות - שמלוות את התפתחותם של 60% מהילדים בגילאי 6-0 בישראל - ישנו בקרוב את הכרטיסים לבריאות הילד, כך שיכללו פנייה ניטרלית להורים, ולא ספציפית לאם כפי שהיה עד היום.

כיום הפנייה וההנחיות בכרטיסים - שם מעדכנות האחיות את המידע על התפתחות הילד - מיועדות לאם בלבד, ונכתב בחזיתם, למשל, "לתשומת-לב האם". בטיפות החלב השייכות לקופות החולים ולעיריות תל אביב וירושלים - המטפלות בכ-40% מהילדים - הכרטיסים החדשים כבר שונו, והם כוללים פנייה להורה ("הורה יקר"). היוזמה לשינוי הגיעה מעמותת "הורות משותפת - טובת הילד", שמסייעת לאבות גרושים ופנתה באחרונה למשרד הבריאות בבקשה שייתנו דעתם לסוגיה. "אנחנו ב-2019, גם אבות מגיעים עם ילדיהם לטיפת חלב, ולכן הפנייה בכרטיס צריכה להיות לכל ההורים", מסביר יו"ר העמותה, גיא רוה. "לשמחתנו משרד הבריאות הבין מיד את החשיבות וטיפל בנושא".

העמותה גם פועלת לכך שפינות החתלה לתינוקות במקומות ציבוריים ימוקמו לא רק בשירותי הנשים, אלא גם בשירותי הגברים או במיקומים ניטרליים, כפי שנדרש לפי חוק, וכן שהשילוט שלצדן יהיה גם הוא ניטרלי מבחינה מגדרית; כלומר לא ייראה רק סימון של אם מחתלת. "אף שקיים חוק, הוא עוד לא מיושם באופן מלא. גם כאן משרד הבריאות הרים את הכפפה וחידד את ההנחיות לבתי החולים, הקופות וטיפות חלב, כך שפינות ההחתלה אצלם יהיו נגישות לכלל ההורים. האם זה קורה בשטח בכל המקומות האלה? עדיין לא", אומר רוה. לדבריו, בתחנת הרכבת החדשה נבון בירושלים השילוט לפינות ההחתלה מורה רק על אם מחתלת, "דבר שעלול לבלבל אבות. וזאת על אף שיש פינת החתלה נגישה לשני ההורים. ברכבת ישראל אמרו לנו שיטפלו בעניין עד סוף 2019. ואנו מקווים שכך יהיה".