רווחי שופרסל התכווצו ביותר מ-40% ברבעון השני; הפסד תפעולי של 28 מיליון שקל לרשת הפארם Be במחצית השנה

הכנסות ענקית קמעונאות המזון עלו ב-9% ביחס לרבעון המקביל ליותר מ-3.4 מיליארד שקל, אך עלייה חדה בהוצאות המימון כיווצה את הרווח הרבעוני, שהסתכם ב-48 מיליון שקל • המניה הגיבה בירידות של כ-3%-4% • המנכ"ל אברכהן: "שופרסל פרצה למספרים חדשים בהכנסות. בהתאם לתוכניות, רשת Be תבשיל לקראת סוף השנה הבאה"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

ענקית קמעונאות המזון שופרסל סיכמה את הרבעון השני של 2019 עם שיפור של 9% בהכנסותיה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שהגיעו ליותר מ-3.4 מיליארד שקל. אולם החברה נפגעה מעלייה חדה בהוצאות המימון שלה, כך שבשורה התחתונה רווחיה לרבעון השני התכווצו ביותר מ-40% והסתכמו ב-48 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה המגמה דומה, עם עלייה של 4% בהכנסות, שהתקרבו ל-6.6 מיליארד שקל, לצד ירידה של 37% ברווח הנקי, שהסתכם ב-96 מיליון שקל.

מניית שופרסל  הגיבה לתוצאות בירידות שעמדו בשעות הצהריים על כ-3%-4%, אולם מתחילת השנה הוסיפה לערכה כ-10% ונסחרת סביב רמות השיא המשקפות לרשת שווי נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל.

שופרסל מפעילה 369 סניפים בכל הארץ, מתוכם 288 סניפי שופרסל ו-81 סניפי רשת הפארם Be, בשטח כולל של כ-538 אלף מ"ר, נוסף לחמישה מרכזי שילוח בשטח של כ-14 אלף מ"ר, והיא מעסיקה כ-14 אלף עובדים.

בסיכום הרבעון השני נהנתה שופרסל מעיתוי חג הפסח, מעלייה בפעילות זכיינים ומצמצום מתנות הצטרפות למועדון לקוחות כרטיס האשראי, כך שהכנסות מגזר הקמעונאות שלה צמחו ב-8% ל-3.2 מיליארד שקל, והמכירות בחנויות זהות גדלו ב-5.7%.

נוסף לכך, שופרסל נהנתה מצמיחה חדה בפעילות הפארם שלה, באמצעות רשת Be, שהכנסות הרבעון שלה גדלו ב-31% ל-176 מיליון שקל. כמו כן נהנתה החברה מעלייה של 26% בהכנסות ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי, ל-24 מיליון שקל.

אולם עיתוי חג הפסח שתמך בעלייה בהכנסות פגע בשורת הרווח הגולמי, שאומנם גדל ב-8% ל-920 מיליון שקל, אולם תוך שחיקה קלה בשיעורו מהמכירות, המיוחסת להשפעת עיתוי החג, בין היתר בשל מבצעי עומק, הנחות ותחרות בעיקר בסניפי הדיסקאונט. נוסף לכך, התרחבות פעילותה של שופרסל הגדילה את הוצאות המכירה, שיווק והנהלה שלה, ובהתאם, החברה גם לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח התפעולי שלה.

מפילוח הרווחיות למגזרים ממשיכה לבלוט השורה האדומה שמייצרת לה בינתיים פעילות Be, עם הפסד תפעולי רבעוני של 12 מיליון שקל - פי שלושה מהרבעון המקביל אשתקד וזאת בשל "המשך פריסה והגדלת בסיס הלקוחות של הרשת, מיתוג מחדש, הרחבת סל המוצרים, פתיחת סניפי קונספט ושדרוג סניפי הרשת".

בסיכום מחצית השנה הפסדיה התפעוליים של פעילות הפארם הצטברו ל-28 מיליון שקל - לעומת הפסד של 6 מיליון שקל במחצית המקבילה, בנסיבות דומות.

תוצאות הרבעון של שופרסל
 תוצאות הרבעון של שופרסל

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס", כי "שופרסל פרצה למספרים חדשים בנושא של הכנסות, וזו הכותרת המרכזית מבחינתנו. זו החברה, ושם אנחנו טובים ויציבים בעודנו משקיעים במנועי צמיחה עתידיים. בהתאם לתכניות שלנו, רשת Be תבשיל לקראת סוף השנה הבאה, תשנה פאזה ותעבור לתרום לחברה. אנחנו מקרינים יציבות ומרוצים מההתקדמות".

עוד בדרך לשורה התחתונה הרבעונית, שופרסל נפגעה מיישום תקן החשבונאות החדש (IFRS16) הקשור לחכירות נכסים, וכן מעליית המדד והתחזקות השקל ביחס לדולר והאירו, כך שהוצאות המימון שלה נטו קפצו ב-170% ל-73 מיליון שקל והשפיעו על הפגיעה ברווחי הרבעון.

עוד עולה מדוחות שופרסל כי בגזרת המכירות המקוונת, במחצית הראשונה של 2019 עמד נתח האונליין מהמכירות של שופרסל על 14.8%. זאת לאחר שברבעון הראשון השנה כבר הגיעו מכירות האונליין לנתון גבוה יותר של 16%. אך מדובר בשיפור ביחס למחצית המקבילה אשתקד, אז עמדו המכירות המקוונות על 13.5% בלבד.

גם בנתח המותג הפרטי מהמכירות מציגה שופרסל שיפור: נתח המותג הפרטי מהמכירות עמד על 25.1% בסיכום המחצית הראשונה ב-2019, וזאת לעומת 23.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

מאוריסיו ביאור, יו"ר דירקטוריון שופרסל, אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "ישנם אלמנטים חד-פעמיים המעוותים את ההשוואות - תקן IFRS16 והשפעת הוצאות מימון כתוצאה מחיזוק של השקל שהשפיעו עלינו לרעה, זאת בנוסף לשיערוכים קודמים, אך אם מנטרלים את האלמנטים האלה, אנחנו רואים גם רווח נקי טוב מאוד. אנחנו עם ראייה אופטימית בנוגע להמשך השנה".