מגע ההצלחה של האחים צים: אס.אר אקורד ברמת שיא; צים סנטרס משפרת תוצאות

לאחר אקזיט מוצלח ברשת המזון כמעט חינם, עושים האחים רני ועדי צים חיל גם בעסקים שהם מנהלים כיום בנפרד: חברת הפרויקטים המסחריים מציגה צמיחה נאה למרות הקשיים בתחום הקמעונות בארץ, ואס.אר אקורד מנצלת את התנופה באשראי החוץ–בנקאי

רני צים, בעלים ומנכ"ל של חברת רני צים מרכזי קניות / צילום: אורן קאן
רני צים, בעלים ומנכ"ל של חברת רני צים מרכזי קניות / צילום: אורן קאן

האחים רני ועדי צים שולטים בשתי חברות בורסאיות הפועלות בתחומים שונים לגמרי, שפרסמו אתמול דוחות כספיים טובים לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה. האחים צים הקימו בעבר יחד את רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם" (שנסחרה תחת השם צים שיווק), אשר הונפקה בבורסה בשנת 2010. כעבור שנתיים בלבד הם מכרו את השליטה בכמעט חינם לרשת המתחרה, יינות ביתן. עסקת המכירה הניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל, ובסך הכול השלימו האחים צבירת הון משותפת של יותר מ-400 מיליון שקל מאז ההנפקה, בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

את מאות מיליוני השקלים שקיבלו ממכירת החזקותיהם בצים שיווק תרגמו רני ועדי צים לפיתוח עסקיהם הנוכחיים (המתנהלים כאמור בנפרד) בתחומי הנדל"ן, הקמעונות והמימון, ומתברר מהדוחות שעשו זאת בהצלחה לא מבוטלת. צים סנטרס של רני (הנסחרת תחת השם רני צים מרכזי קניות) עוסקת בייזום, בפיתוח, בהקמה ובניהול של פרויקטים מסחריים בישראל, בעיקר במתכונת של מרכזי קניות פתוחים, בדגש על אזורי פריפריה והמגזר הערבי. אס.אר אקורד של עדי פועלת בתחום הפורח של מימון חוץ-בנקאי. 

מדוחות צים סנטרס עולה כי החברה מצליחה להתמודד עם התחרות הקשה בתחום הקמעונות בארץ, ובסיכום רבעוני היא נהנתה מפתיחת מרכזים חדשים, כך שהכנסותיה צמחו ב-6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והגיעו לכ-10.5 מיליון שקל. בהכנסה התפעולית הנקייה (NOI) נרשם גידול של 20% ל-10.1 מיליון שקל,  הנובע בעיקר ממרכזים מסחריים בירכא ובאום אל פאחם, שנפתחו ברבעון השלישי של 2018. בתזרים הנקי מפעילות (FFO) נרשם גידול של 41%, לרמה של כ-4.1 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-1.6 מיליון שקל, קפיצה של 166% לעומת הרבעון המקביל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם עלייה של 4% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-19.7 מיליון שקל. ב-NOI נרשם גידול של 19% לכ-19.3 מיליון שקל, ואילו ב-NOI מנכסים זהים נרשמה עלייה של 1.6% לרמה של כ-16.5 מיליון שקל. ב-FFO נרשם גידול של 28.5% לרמה של כ-8.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-1.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה, עקב עלייה בהוצאות המסים שלה.

כיום מחזיקה החברה בשישה מרכזי קניות - בערד, בנתיבות, בבית שאן, במעלות, באום אל פחם ובירכא. בחברה מתכננים להתמקד בשנים הקרובות בפיתוחו של פרויקט "Life Style כפר סבא" וכן בפיתוחם של פרויקטים מסחריים ולוגיסטיים במגזר הערבי, שבו מקימה ומתכננת החברה עם שותפיה ארבעה מרכזי קניות נוספים.

תוצאות הרבעון השני של חברות האחים צים
 תוצאות הרבעון השני של חברות האחים צים

מניית רני צים הגיבה אתמול לפרסום התוצאות בעלייה של 1% והיום היא נסחרה ביציבות. מאז הצטרפה לבורסה במרץ 2017 (אז גייסה כ-50 מיליון שקל לאחר שחתכה את שווייה בשליש לצורך ההנפקה) רשמה מניית החברה עלייה של 12% ושווייה של החברה הגיע לכ-290 מיליון שקל. לאחרונה השלימה החברה גיוס אג"ח של 60 מיליון שקל בריבית של 2.65% בלבד - נמוכה משמעותית מריבית המקסימום שעמדה על כ-4.5%.

רני צים (מחזיק כ-75% מההון), המכהן בתפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה, ציין עם פרסום הדוחות כי "אנו רואים פוטנציאל רב להצפת ערך במגזר הערבי, ונמשיך לפעול במרץ לפיתוח והרחבת פעילותנו בו. בפרויקט בכפר סבא רשמנו לאחרונה אבן דרך משמעותית, עם קבלת אישור בתנאים להפקדת תב"ע לבניין משרדים בהיקף של כ-40 אלף מ"ר, וכן כ-15 אלף מ"ר שטחי מסחר, פנאי ובילוי".

נוסף על עסקי הנדל"ן המניב, מחזיק רני צים בבעלות המלאה ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאותה רכש ב-2015. להשקעה באופיס דיפו נכנס צים ב-2014, כשהזרים כמה עשרות מיליוני שקלים לבעלת השליטה ברשת דאז, חברת ההחזקות ריטייל 3000 של רונן לוי.

נהנית מהפריחה באשראי החוץ-בנקאי

מניית אס.אר אקורד  של עדי צים (מחזיק ב-84.4% מההון) רשמה היום עלייה של כ-2.5% בתגובה לדוחות הטובים שפרסמה אתמול, פועל יוצא של השגשוג בענף האשראי החוץ-בנקאי. פעילותן של חברות האשראי החוץ-בנקאי מתרכזת בעיקר בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. בשנה האחרונה החברות הפועלות בענף נהנות מרוח גבית חזקה ממגזר העסקים הקטנים, המתקשים לקבל הלוואות מהבנקים, לצד המשך הצמיחה במשק הישראלי עם רוח גבית מהריבית המאוד נמוכה במשק. 

תמיכה מגיעה גם מכיוון הרגולטור, המאפשר להם להרחיב פעילות, להגדיל את תיקי האשראי ולחדור לתחומי פעילות חדשים, כמו מתן הלוואות לטווח ארוך לעסקים בינוניים. זאת, לצד הגדלת היקפי הגיוס שלהם בשוק ההון ובבנקים.

את הרבעון השני של השנה סיימה החברה עם עלייה של 67% בהכנסות המימון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-25.4 מיליון שקל. הכנסות המימון נטו (לאחר הוצאות מימון והפסדי אשראי וירידת ערך לקוחות) קפצו ב-64% והגיעו לכ-19 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 74% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל, שהגיע ל-12.7 מיליון שקל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה אס.אר אקורד עם צמיחה של 70% בהכנסות המימון לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של 49.7 מיליון שקל. זאת, על רקע גידול בהיקף פעילות החברה, שנתמכה, בין היתר, מהגדלת מסגרות אשראי מבנקים ומנותני אשראי אחרים. גם היקף האשראי שמעניקה החברה ללקוחותיה התרחב בכ-70% והגיע ל-573.4 מיליון שקל. בהכנסות המימון נטו נרשמה עלייה של 69% לרמה של 37.7 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 78% ברווח הנקי שהגיע ל-25.2 מיליון שקל.

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה החברה, כי תחלק דיבידנד בהיקף של כ-9 מיליון שקל לבעלי מניותיה בתחילת ספטמבר. כאמור, מניית החברה הגיבה לפרסום התוצאות בעלייה, והשלימה התקדמות של יותר מ-150% בשנה האחרונה, טיפסה לשיא חדש ושווייה של החברה בבורסה הגיע לכ-478 מיליון שקל. עדי צים ציין עם פרסום הדוחות, כי "הבעת האמון של המערכת הבנקאית בנו נותנת את הפירות; אנחנו ממשיכים בכל הכוח להגדיל את מצבת הלקוחות תוך המשך הקפדה על תיק הלקוחות".

אס.אר. אקורד היא גלגולה הנוכחי של שרם פודים קלנר - בעבר אחת מחברות ההשקעה הבולטות בישראל, אשר ירדה מנכסיה עקב השקעות כושלות בתחומי הנדל"ן והטכנולוגיה, שהסבו לה הפסדים של מאות מיליוני שקלים. צים רכש את השליטה בשלד הבורסאי של אקורד ב-2014, יצק לתוכה פעילות של אשראי חוץ-בנקאי (בעיקר ניכיון צ'קים) והצליח להביא לצמיחה חזקה בפעילותה.