אחרי שפתח חזיתות נגד המשתתפות: טראמפ מגיע ל-G7

מעל הפסגה השנה מרחף בעיקר המצב הכלכלי העגום של הכלכלות הגדולות בעולם, והמארח, נשיא צרפת, החליט להקדיש אותה ברוח הזמן ל"מאבק באי השוויון" • הנשיא האמריקאי וראש הממשלה הבריטי צפויים לגנוב את ההצגה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מנהיגי מדינות ה-G7 יתכנסו בסוף השבוע בעיירת הנופש הצרפתית ביאריץ לפסגתם השנתית, על רקע ההחרפה במלחמת הסחר, האפשרות למיתון קרוב בכלכלות המובילות בעולם ועימות חריף בין אירופה לארה"ב בנושאי ביטחון. עשרות אלפי שוטרים יאבטחו את האירוע, שדה התעופה המקומי - כמו גם תחנת הרכבת - ייסגרו לגמרי מ-23 ועד 26 באוגוסט, ואלפי מפגינים נשלחו לכפר המרוחק כמה עשרות קילומטרים כדי למחות, כמדי שנה, נגד הפגישה של מועדון המדינות המתועשות המובילות בעולם.

מארח הפסגה, נשיא צרפת עמנואל מקרון, המתאושש פוליטית ממחאת "האפודים הזוהרים" שאיימה על שלטונו, החליט ברוח הזמן להקדיש אותה השנה ל"מאבק באי שוויון". ארמון האליזה הבטיח להעלות על שולחן הדיונים נושאים כמו שינוי האקלים ושוויון מגדרי, ומקרון הזמין אל הפסגה גם נציגי ארגונים לא-ממשלתיים, ראשי מדינות פרנקופוניות באפריקה, כמו גם את מנהיגי הודו, אוסטרליה, דרום אפריקה וצ'ילה, בניסיון להרחיב את מעגל המשתתפים בה.

אך רוב העיניים יהיו נשואות אל אדם אחד, האורח מוושינגטון, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שכדרכו פתח חזיתות חדשות מול חלק מהמשתתפות בפסגה עוד לפני השתתפותו בה.

את מקרון עצמו, למשל, ביקר טראמפ ישירות לפני כשבועיים, בתגובה לניסיונותיו של הנשיא הצרפתי לקדם משא ומתן עם איראן בתמורה לכך שטהרן לא תיסוג מהסכם הגרעין שחתמה עם המערב. "אני יודע שעמנואל מתכוון לטוב, אבל אף אחד לא מדבר בשמה של ארה"ב חוץ מארה"ב", נזף טראמפ בנשיא הצרפתי בציוץ בטוויטר. ימים אחדים קודם לכן איים טראמפ לראשונה להטיל מכסים על תוצרת צרפתית, לאחר שפריז קידמה חוק להטלת מס על הכנסות ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. "אם מישהו צריך להטיל עליהן מס, זאת צריכה להיות מדינת הבית שלהן - ארה"ב", צייץ טראמפ, "אנחנו נודיע על צעד הדדי משמעותי בתגובה לאיוולת של מקרון בקרוב. תמיד אמרתי שיין אמריקאי יותר טוב מיין צרפתי!".

לקראת הפגישה עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הכין טראמפ איום טרי: להוציא את עשרות אלפי החיילים האמריקאים המוצבים בגרמניה ולהעביר אותם לפולין, בעלת ברית קרובה של ארה"ב. העימות בין המדינות הולך ומתחמם, על רקע הדרישה של טראמפ מגרמניה להעלות את הוצאות הביטחון שלה ל-2% מהתל"ג, כחלק מחברותה בנאט"ו. הממשל בברלין מסתפק נכון להיום ב-1.2%, ואינו מתכוון להעלות את השיעור ליותר מ-1.5% בשנים הקרובות, לפי תוכניות משרד האוצר. שני הצדדים חלוקים על הפרשנות של התחייבות קודמת של מדינות נאט"ו לבצע את הצעד עד 2024.

"זה פוגעני להניח שמשלם המסים האמריקאי צריך להמשיך לתמוך בהצבתם של 50 אלף אמריקאים בגרמניה, בשעה שהגרמנים ממשיכים להוציא את העודף התקציבי שלהם על יוזמות בתוך המדינה", אמר שגריר ארה"ב בגרמניה, ריצ'רד גרנל, בראיון שעורר סערה בגרמניה בשבועות האחרונים. שגרירת ארה"ב בפולין צייצה במקביל: "פולין עומדת בהתחייבותה לנאט"ו להוציא 2% מהתמ"ג על ביטחון, גרמניה לא. נקבל בברכה את הכוחות האמריקאים המוצבים בגרמניה כאן בפולין". מעל גרמניה עדיין מרחף גם האיום הקודם של טראמפ, להטיל מכסים בארה"ב על יבוא כלי רכב אירופיים.

דווקא עם מנהיג בריטניה החדש, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, אמור טראמפ להסתדר הרבה יותר טוב. השניים צפויים לגנוב את ההצגה השנה מבחינה תקשורתית. ג'ונסון נמצא בעיצומו של קרב משלו מול צרפת וגרמניה, המובילות את האיחוד האירופי, בעקבות דרישתו לבצע שינויים בהסכם ה"ברקזיט" שגובש בין הצדדים, ואיומו להוציא את בריטניה באופן חד-צדדי מהאיחוד ב-31 באוקטובר אם לא יעשו כן. ג'ונסון יבקר בברלין ובפריז עוד לפני הגעתו לעיירת החוף הצרפתית. אתמול הודה באנדרסטייטמנט בריטי כי הגישה של האירופאים לשינויים שהוא דורש היא "טיפה שלילית", אך אמר כי הוא אופטימי בנוגע לתוצאות הסופיות של המשא ומתן.

בנוסף, לא ברור מי ייצג את איטליה בפסגה, אחרי שראש הממשלה האיטלקי ג'וזפה קונטה הגיש אתמול (ג') את התפטרותו לנשיא, בעקבות משבר פוליטי שנגרם כתוצאה מפירוק הקואליציה בין מפלגת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית ובין מפלגת הימין "לגה" בראשות מתיאו סלביני. הנשיא האיטלקי סרג'יו מטרלה צפוי להכריע עד פתיחת הפסגה בשבת אם להכריז על בחירות חדשות, למנות ממשלת מומחים או לתת הזדמנות לבניית קואליציה חדשה.

מעל הפסגה השנה מרחף בעיקר המצב הכלכלי העגום של כמה מהכלכלות הגדולות בעולם. גרמניה רשמה צמיחה שלילית ברבעון הקודם ולפי כל ההערכות תמשיך במגמה זו גם ברבעון הנוכחי, מה שיכניס אותה רשמית למיתון. גם באיטליה הכלכלה מתכווצת, ובארה"ב גוברים הסימנים הכלכליים למיתון מתקרב.

בניסיון להנמיך את הציפיות, הדליפו גורמים צרפתיים מראש כי השנה לא צפויה לצאת הצהרה מסכמת של מנהיגי ה-G7, אלא כמה הצהרות נפרדות בנושאים שונים כמו סחר, איכות הסביבה ואי שוויון. אם נכון הדבר, תהיה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המועדון שהדבר קורה. אבל אחרי שבשנה שעברה פוצץ טראמפ את הפסגה בדיעבד, אחרי שהרגיש מרומה על ידי ההצהרה המשותפת שפירסם המארח, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו (שישתתף בה גם השנה) - הצרפתים, כך נראה, לא לוקחים סיכון.