פרוטוקולי הפד: "הורדת הריבית ביולי היא לא תחילת מגמה"

מהפרוטוקולים, שהתפרסמו היום, עולה כי רוב חברי ועדת השוק הפתוח של הפד עומדים מאחורי טענת היו"ר ג'רום פאואל, שאמר כי הורדת הריבית שביצע, לראשונה מאז 2008, היא חלק מהתאמה ולא תחילתה של מגמה

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל בנאום אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל בנאום אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

רוב חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב עומדים מאחורי טענת היו"ר ג'רום פאואל, שאמר כי הורדת הריבית שביצע, לראשונה מאז 2008, היא חלק מהתאמה ולא תחילתה של מגמה - כך עולה מפרוטוקולי הפד שהתפרסמו הערב (ד'). בסוף יולי הבנק המרכזי בארה"ב החליט להוריד את שיעור הריבית  ל-2%-2.25%. 

"בדיון בין חברי הוועדה לגבי המשך המדיניות המוניטרית של הבנק, הם העדיפו גישה שבה המדיניות מתבססת על מידע עדכני והשפעתו על התחזית הכלכלית על פני גישה שבה המשך המדיניות נקבע מראש", נכתב בפרוטוקולים. 

בנוסף, נכתב כי "רוב המשתתפים" ראו בהורדת הריבית "חלק מכיול מחדש של המדיניות או התאמה באמצע מחזור" בתגובה לתנאי השוק המשתנים. "חלק מהמשתתפים הציעו כי טיבם של הסיכונים הרבים שלדעתם צפויים להשפיע על הכלכלה לצד חוסר הבהירות לגבי מתי ימצא פתרון לסיכונים הללו, מעידים כי יש צורך שהמדיניות תישאר גמישה ותתמקד בהשלכות של נתונים חדשים על התחזית", נכתב בפרוטוקולים. 

משתתפי הוועדה שהיו בעד הורדת הריבית ציינו שלושה סיבות מרכזיות: האטה בפעילות הכלכלית, בעיקר ירידה בהשקעות בעסקים ובייצור; "ניהול סיכונים" בזמן שבו יש האטה בפעילות הכלכלית לצד מתיחות בשל מלחמת הסחר; ושיעור אינפלציה הנמוך מהיעד של הפד, שעומד על 2%. לגבי מלחמת הסחר, חברי הפד חושבים כי סביר שנראה החרפה במתיחות בין ארה"ב וסין ולא פתרון בתקופה הקרובה. 

הפרוטוקולים של הפדרל ריזרב מתפרסמים ברקע לקריאות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להורדה אגרסיבית של הריבית. טראמפ פרסם היום ציוצים רבים, שבהם טען כי הפדרל ריזרב והיו"ר פאואל פועלים לאט מדי.