שיערוך "בית פסגות" בת"א סייע לאיי.די.איי ביטוח להציג גידול ברווחי הרבעון והמחצית הראשונה

חברת הביטוח הישיר מציגה צמיחה של כ-4% בפרמיות, ומשיקה תחום פעילות חדש – פוליסות חיסכון • המנכ"ל קובי הבר: "פוליסות החיסכון ישווקו לציבור באופן ישיר בתהליך דיגיטלי מלא, בדמי ניהול הנמוכים באופן משמעותי מהמקובל בענף"

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

חברת הביטוח בשיווק ישיר, איידיאיי ביטוח , מסכמת את הרבעון השני ב-2019 עם גידול של כ-17% ברווח הכולל, לסך של כ-64 מיליון שקל, בין היתר הודות לרווח של 8 מיליון שקל משיערוך השווי של בניין המשרדים "בית פסגות" במרכז תל-אביב, ובסיוע של שחרור עתודות של כ-3 מיליון שקל. בשקלול הרבעון הראשון השנה רשמה החברה במחצית הראשונה של 2019 רווח כולל של כ-115 מיליון שקל, גידול של כ-10% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, ללא נטרול הרווח מהשיערוך.

חברת הביטוח הישירה, שבשליטת משפחת שנידמן (קבוצת צור שמיר), הונפקה לציבור בקיץ 2013, וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-1.71 מיליארד שקל. מתחילת השנה ועד היום היא השילה כ-39% מערכה, בין היתר על רקע איומים תחרותיים, בעיקר בתחום ביטוחי הרכב. מאז השיא שבו נסחרה לפני כשנה וחצי, בעת שנוהלה  על-ידי רביב צולר (כיום מנכ"ל כיל), איבדה המניה כ-53% מערכה.

מדוחות החברה (שמוכרת לציבור הרחב בתור "ביטוח ישיר") עולה, כי ההכנסות מהשקעות במחצית הראשונה וגם ברבעון השני בלבד כוללות רווח לפני מס משיערוך נדל"ן להשקעה, כאמור, שעיקרו הוא בית פסגות, בסך של כ-10.4 מיליון שקל, וזאת למול הפסד משיערוך בסך של כ-2.9 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. כך, בנטרול הרווח מהשיערוך, רשמה החברה גידול צנוע בהרבה ברווח, של כ-2%-3%. עם זאת, עדיין מדובר בחברת ביטוח רווחית מאוד, במיוחד ביחס להיקפי פעילותה.

אך לא רק זאת, באיי.די.איי ביטוח מציינים שתי השפעות מיוחדות נוספות על הרווח החיתומי ברבעון בענפי חובה וחבויות. מדובר בשחרור עתודות בהיקף 27 מיליון שקל והגדלת רווחים לפני מס בהתאם, בגלל החלטת ביהמ"ש העליון שמבטלת את המלצות ועדת וינוגרד, ולמעשה מותירה את ריבית ההיוון בביטוחי החבויות על 3%, ואינה מפחיתה אותה ל-2% (דבר שהגדיל את המחויבות של חברות הביטוח, שכולן משחררות עתה עתודות). מנגד, מדובר בהגדלה בהיקף 22 מיליון שקל בעתודות, "בשל חוסר הוודאות הרגולטורית הנלווה לסיכון", כדברי החברה בהתייחס לתקנות השיבוב.

תוצאות איי.די.איי - ביטוח ישיר - במחצית 2019 (במיליוני שקלים)
 תוצאות איי.די.איי - ביטוח ישיר - במחצית 2019 (במיליוני שקלים)

דחיפה משוק ההון; הרעה ברכב רכוש

התזוזות כאמור בעתודות בגין וינוגרד סייעו לחברה לעבור מהפסד לרווח בתחום הרכב חובה, כאשר החברה מדווחת על ירידה ברווחיות החיתומית ברכב רכוש. בסוגיה האחרונה החברה רשמה הרעה ניכרת של 38% ברווח החיתומי ברכב רכוש. בשורה התחתונה היא רושמת שיפור של כ-11% ברווח לפני מס ממגזר הביטוח הכללי בכללותו, בדומה לשיפור של 9% ברווח לפני מס ממגזר ביטוחי הבריאות. במגזר ביטוחי החיים החברה רשמה ירידה של כ-11% ברווח לפני מס במחצית.

במקביל לדוחות הרווחיים והאיתנים כתמיד, איי.די.איי ביטוח מחלקת לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף 70 מיליון שקל, וממשיכה להציג רווח מפרמיות בשיעור גבוה מהנהוג בענף, וגבוה אף מהעבר. זה מתאפשר בין היתר הודות לגאות בשוקי ההון, שבדומה למה שקורה בחברות ביטוח אחרות - הגם שבמידה פחותה - הובילה לשיפור בהכנסות מהשקעות נטו, שהסתכמו במחצית בכ-65 מיליון שקל. מדובר בסכום כפול ביחס לסך של קצת יותר מ-32 מיליון שקל שנרשם במחצית הראשונה אשתקד.

לדברי מנכ"ל החברה, קובי הבר, "מדובר בדוח טוב. אנו מסכמים רבעון נוסף של יציבות, וצמיחה מדודה ברווח הכולל מפעילות הליבה שלנו, הודות להמשך ההתמקדות ברווחיות החיתומית". בכך הוא מכוון לשינוי תפיסה שהוא מוביל, ושעיקרו התמקדות ברווחיות, ולאו דווקא בצמיחה. בהקשר זה נציין, כי סך הפרמיות שגבתה החברה ברבעון השני השנה עמד על כ-641 מיליון שקל, שהם גידול של כ-3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה כולה הסתכמו הפרמיות בכ-1.3 מיליארד שקל, גידול של כ-4% ביחס למחצית המקבילה ב-2018. הבר מוסיף ומתייחס לגידול בפרמיות באומרו, כי "הצמיחה הזו אינה מובנת מאליה, והיא הושגה על אף התעצמות התחרות והסביבה הרגולטורית המאתגרת, וחרף עלייה בהוצאות התפעוליות".

עוד הוא מוסר היום, כי "בנוסף אנו פועלים לאיתור ופיתוח מנועי צמיחה חדשים, ובהתאם לכך, השקנו לאחרונה פיילוט בתחום של פוליסות חיסכון, שישווקו לציבור באופן ישיר בתהליך דיגיטלי מלא, בדמי ניהול הנמוכים באופן משמעותי מהמקובל בענף". בכך הוא מתייחס לתחום פעילות מוצלח שחברות הביטוח המסורתיות פעילות בו זה שנים, בעיקר דרך סוכני הביטוח, כשבשנים האחרונות הצטרפו אליהן עוד מתחרות - חברות ניהול הגמל של בתי ההשקעות וגם של חברות הביטוח, שהחלו לנהל את קופות הגמל להשקעה. מדובר בתחום של ניהול כספים, שאיי.די.איי פעלה בו בעבר, ללא הצלחה ניכרת.