התושבים חוששים ומוחים, וערים בארה"ב מתחילות להתנגד לדור החמישי

חששות מפגיעה בבריאות ובערכי הנכסים הובילו תושבים להביע התנגדות להצבת אנטנות באזורי מגורים • למרות שגופי ממשל טוענים כי החששות לא מוצדקים, ערים החלו לפעול להרחקת האנטנות: "תפקידנו לדאוג לתושבים, ולא לחברת ורייזון"

אנטנת 5G  שהותקנה בסן דייגו, קליפורניה / צילום: רויטרס, Mike Blake
אנטנת 5G שהותקנה בסן דייגו, קליפורניה / צילום: רויטרס, Mike Blake

ג'ק טיבטס, חבר מועצת העיר סנטה רוזה שבקליפורניה, ידע שיש לו בעיה. זה היה בתחילת 2018, והוא התחיל לקבל שיחות מתושבים משני קצוות הקשת הפוליטית. הבעיה המשותפת הייתה אנטנות סלולר שצומחות מול בתיהם - ומעוררות חששות מפגיעה בבריאות ובערכי הנכסים.

לפי חומר הראיות, אם לפליטות של תדר רדיו יש בכלל אפקט כלשהו על בני אדם, אז לפי ארגון הבריאות העולמי מדובר על "חומרים שייתכן שהם קרציונוגניים (מעוררי סרטן)", כמו קפה ומלפפונים חמוצים. ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) הצהירה לאחרונה - בהסתמך על דוח של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) - כי ההגבלות הקיימות על האנרגיה שהאנטנות הללו פולטות הופכות אותן לבטוחות. בכיר ב-FCC אמר שאין שום דבר ייחודי ברשתות הדור החמישי שהופכות אותן למסוכנות במיוחד.

כל זה לא עצר את תיאוריות הקונספירציה במדיה החברתית - שממשיכות לפרוח באינטרנט.

ערים ועיירות בצפון קליפורניה מפרסמות צווים שמוציאים אתרים של תאי 5G מאזורי מגורים, בנימוקים של חששות לבריאות לכאורה. תושבים בפורטלנד שבאורגון ובוויטפיש שבמונטנה פועלים נגד התקנת אנטנות כאלו. מחוקקים בארבע מדינות, כולל ניו המפשייר, מציעים חוקים שיחייבו חקירה נוספת של ההשלכות על בריאות או יחייבו את הקונגרס הפדרלי לפעול בנדון. חבר הקונגרס תומאס סוזי מניו יורק, למשל, כתב על כך ל-FCC.

מבחינתו של טיבטס ממועצת סנטה רוזה, למשל, זה לא משנה אם אנטנות "התאים הקטנים" החדשות הללו שצצות בעיר שלו - שמשמשות לרשתות הדור הרביעי אך ניתן לשדרג אותן לדור החמישי - באמת מסוכנות. כמה מהן חוברו לעמודי חשמל במרחק של שבעה מטר בלבד מחלונות חדרי שינה של אנשים, והתושבים התלוננו שחברת ורייזון התקינה אותן מבלי להודיע להם. מה שחשוב הוא שהתושבים שלו לא רוצים את התשתית הציבורית הזו קרוב אליהם.

"אני לא אוהב את הרעיון שמישהו נמצא בבית שלו, שאמור להיות מקום בטוח, ויש לו תחושה של חוסר ביטחון", אמר טיבטס. "אני לא אופתע אם בעוד עשר שנים לא יהיו נתונים על מקרי סרטן ליד המגדלים הללו, אבל התפקיד שלי הוא לא להגן על ורייזון - אלא להגן על אנשים בבתיהם".

ואולם לטיבטס, כמו לאינספור ראשי ערים, מושלים וחברי מועצות מקומיות ברחבי המדינה - אין כמעט סמכויות לפי החוקים הנוכחיים לפעול למען התושבים שלהם. אין להם גם את החופש שהיה להם בעבר לקבוע את מחירי אתרי התאים - מה שהיה מקור משתלם עבור מימון שירותים לתושבים. אלו שמפרסמים צווי מניעה מעמידים את עצמם ואת הערים שלהם בסכנה להיתבע על ידי חברות הטלקום, כפי שקרה החודש ברוצ'סטר בניו יורק.

פריסת ה-5G תצריך חצי מיליון מגדלים חדשים

רשתות 5G, שמתוארות כמפתח לעתיד - בתקשורת, בתחרות הבינלאומית, בחדשנות ואפילו בתשתיות עירוניות - הפכו במקום זאת לסלע מחלוקת. מלבד שדרוג מגדלי אנטנות קיימים, הן יצריכו, לפי אומדן, חצי מיליון מגדלים חדשים ואתרי תאים קטנים על עמודי חשמל, עמודי תאורה ובניינים. המומחים גם צופים תקופה ארוכה להשקת השירות החדש - ייתכן כי עשור או יותר.

רוב הערים רוצות דור חמישי, אבל הן לא רוצות שיגידו להן איך, מתי ובאיזו עלות. החוקים שה-FCC כבר העבירה - שמטרתם לזרז את פריסת הדור החמישי - עלולים ליצור עוינות ציבורית שמשרתת דווקא את המטרה ההפוכה.

"הסיבה האישית לפעילות שלי היא שאני מאמינה שזהו איום על המין האנושי", אומרת סנדי מאורר, חברה בקבוצת הפעילים EMF Safety Network, שמנהלת שדולה להגבלת החשיפה של אנשים לשדות אלקטרו-מגנטיים.

בין היתר כתוצאה מהפעילות הזו, עיירות רבות במחוז מארין שבקליפורניה העבירו צווים או החלטות המגבילים אתרי תאי 5G באזורי מגורים. עיירות כמו למשל מיל ואלי מגדירות אזורים שבהם לא מותרת בניית מגדלים, ומחייבת מרחק מינימלי בין המגדלים. ב-2018 משכה ורייזון את בקשתה להתקנת שני תאים קטנים בסבסטופול שבקליפורניה, במקום לתבוע את העיר או להעביר את העניין לטיפולה של ה-FCC.

עם זאת, מאז שה-FCC השיקה את תוכנית 5G Fast, שמחייבת ערים ומדינות לאשר אנטנות 5G חדשות בפרק זמן של 60 עד 90 יום. היא גם מגבילה את הסכומים שהרשויות המקומיות יכולות לגבות מחברות הטלקום בתמורה לנדל"ן שעליו תוקם התשתית החדשה - בין אם מדובר על עמוד חשמל, עמוד תאורה או אפילו חזית בניין.

יו"ר ה-FCC אג'יט פאי ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמרו שניהם שפריסה רחבה של רשתות הסלולר מהדור החמישי היא קריטית לניצחון בהתמודדות מול סין. דובר של ה-FCC הזכיר הודעות קודמות של הוועדה: "כדי לאפשר לספקי פס תקשורת רחב להיכנס לשווקים חדשים ולפרוס רשתות במהירות גבוהה, הגישה לעמודים חייבת להיות מהירה, סדירה, בטוחה ולא יקרה מדי".

חברות הסלולר רוצות עדיפות בהיתרי בנייה

ראשי הערים אומרים שסמכותם לשרטט אזורי תיחום ולהסדיר את התשתית נעקפת. יותר מ-90 ערים ומחוזות הצטרפו לתביעה שהגישו נגד ה-FCC, בה טענו שהוועדה הפשיטה מהם את סמכויותיהם. פסיקה תינתן אולי בסתיו, ואולי במועד מאוחר בהרבה.

סן חוזה שבקליפורניה כבר התירה הקמה של 596 אתרי תאים קטנים - שאת כולם ניתן לשדרג לדור החמישי, כך אומרת מנהלת החדשנות של העיר, שירין סנטושם. כשהפריסה התחילה, חתמה סן חוזה על הסכם עם חברות הטלקום בו נקבע מחיר של 750 עד 2,500 דולר לעמוד לתאים הקטנים החדשים. אם הערים יפסידו בתביעה שלהן נגד ה־FCC, ייתכן כי סן חוזה תצטרך לגבות פחות על כל עמוד.

העיר מאוד מעוניינת בפריסה של רשת דור חמישי, אומר ראש העיר סם ליקרדו. אולם כמו ערים אחרות, סן חוזה רוצה להיות מסוגלת לגבות מחירים גבוהים יותר על התשתיות שלה, וזאת לא רק כדי לממן כוח אדם לבדיקת בקשות להקמת עמודים חדשים, אלא גם כדי לממן סכום מוערך של 1-2 מיליון דולר הנדרש לצורך פריסת גישה לפס רחב למשקי בית עניים.

"אם נפסיד את הכסף הזה, התוכנית הזו תיעצר למעשה", אומרת סנטושם. "הפריסה תהיה איטית, וזה יכול לקרות גם בערים אחרות - למרות חוקי ה-FCC שלפיהם ההיתרים ניתנים בתוך 60-90 יום", אומר ליקרדו. "יש לפקידים המקומיים הרבה דרכים למרר את חיי חברות הטלקום, אפילו אם ה-FCC מנסה להקל עליהן".

בלייר לווין, עמית מחקר במכון ברוקינגס ולשעבר ראש המטה של יו"ר ה-FCC לשעבר ריד הנט, אומר כי "מה שאנשי הסלולר מבקשים למעשה, הוא שהערים יתייחסו אליהם באופן שונה לגמרי מכל ישות אחרת בעניין היתרי הבנייה. אני חושב שיהיה לזה אפקט הפוך במרוצת הזמן, ובמקום שיתופי פעולה יהיו לנו יחסים עוינים".

הדוגמה הטובה ביותר היא העיר רוצ'סטר שבניו יורק, שורייזון הגישה תביעה נגדה ב-8 באוגוסט בטענה שהיא מפירה את חוקי ה-FCC על ידי הטלת עמלות ללא קשר לעלויות ההצבה והתחזוקה של אתרי סלולר קטנים". כלומר, ורייזון חושבת שהעיר גובה ממנה יותר מדי על עמודי החשמל שעליהם יותקנו אנטנות דור חמישי. דובר העירייה מסר שהעמלות דומות לאלו שגובים ספקים אחרים, וכינה את התביעה "שערורייתית".

"המסגרת הפדרלית קוראת למתן גישה ללא אפליה במחירי עלות - וזה מה שאנחנו רוצים", מסר בתגובה דובר של ורייזון. "זה אומר שהחוקים הפדרליים אוסרים על מתן יחס מיוחד".

את הטענה הבריאותית קשה להביא בפני בתי משפט, מפני של-FCC יש את שיקול הדעת היחיד בשאלה אם פליטת מכשיר אלקטרוני היא בטוחה לציבור. הזכות הזו אינה ניתנת לערעור בתיקים שנדונים כעת בבתי משפט או בחקיקה פדרלית הנמצאת כעת בהליכים. גישה שונה - ועד כה מוצלחת בהרבה - הייתה לאתגר את חברות הסלולר בנושא גודל וצורת תאי הדור החמישי.

בתביעה משפטית נגד חוקי FCC הנוכחיים שהוגשה על ידי שמורת אינדיאנים משבט הצ'ירוקי באוקלהומה, פסק לאחרונה בית משפט בוושינגטון נגד ה-FCC, בין היתר בנימוק ש"התאים הקטנים" של ה-5G אינם קטנים כפי שהם מוצגים.

חברות הסלולר פרסמו כי האנטנות החדשות הן בגודל של קופסת פיצה, וכי בהיבטים אחרים אפשר להשוות אותן לנתבי (ראוטרים) Wi-Fi ביתיים. עם זאת, בית המשפט קבע כי בייחוד במקרים של התקנה על גבי מגדלים חדשים - הן גדולות ובולטות עד כדי כך שיש לבצע סקר של השפעתן הסביבתית, בכפוף לשימור אופי היסטורי של אזורים עירוניים.

"גם אם רק 20% מהתאים הקטנים יחייבו בניית מגדלים חדשים, כפי שמעריכה חברת סלולר אחת ושה-FCC מציינת בסקירה שלה, מדובר יהיה ב-160 אלף מגדלים בנויים בצפיפות בגובה של 17 מטרים", כתב בית המשפט.