העובדים או סין: המחאה המתמשכת בהונג קונג מאלצת את החברות לבחור

בתחילת גל המחאה תמכו המעסיקים בעובדים שביקשו להזדהות, אבל לאחרונה, על רקע לחצים מבייג'ינג, החלו לשנות עמדה

מפגין על רקע גרפיטי / צילום: רויטרס, Kai Pfaffenbach
מפגין על רקע גרפיטי / צילום: רויטרס, Kai Pfaffenbach

גל המחאות בהונג קונג, שכבר נכנס לחודש השלישי שלו, מעמת את החירויות של הטריטוריה העצמאית למחצה עם הסמכות של בייג'ינג. החברות אינן יכולות להרשות לעצמן ולו צעד לא נכון אחד.

פקיד סיני בכיר שמפקח על הונג קונג קרא לטייקוני הנדל"ן של העיר ולאליטות אחרות לתמוך בפומבי בממשל המקומי ולגנות את המפגינים האלימים.

הלחצים מסין עלו למנכ"ל קתאי פסיפיק, חברת התעופה המובילה של הונג קונג, במשרתו, אחרי שכמה מעובדי החברה השתתפו בצעדות המחאה, ובייג'ינג איימה לנתק את הגישה של החברה למרחב האווירי הסיני. ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא משכה הנפקה מתוכננת בבורסת הונג קונג, בנימוק שתנאי השוק והפוליטיקה אינם נכונים לעסקה כזו, שהייתה חשובה מאוד לבורסה המקומית.

אלו הם הלחצים שחברות בהונג קונג ניצבות בפניהם כשהן מנסות לאזן בין הדרישות מאחד השווקים החשובים שלהן - סין - לבין הסנטימנט של רבים מעובדיהן ושל חלק גדול מהאוכלוסייה המקומית, שתומכים במחאה.

בהתנגשויות האחרונות, המפגינים הקימו מתרסים ברחובות וזרקו כמה פצצות תבערה כשהם התנגשו במשטרה ביומיים האחרונים. המשטרה הגיבה בשימוש ראשון בתותח מים. קרבות הרחוב הללו באו אחרי עצרת ענקית שקטה שבוע לפני כן, שלדברי המארגנים משכה 1.7 מיליון משתתפים, כרבע מאוכלוסיית העיר. מחאות קטנות יותר נערכו על ידי עובדי הוראה, עורכי דין, עובדי מדינה ועובדי נמל התעופה.

הכלכלה המקומית מתחילה לרעוד

כתוצאה מן הבלגן, עמודי התווך הכלכליים של העיר מתחילים לרעוד. התיירות ומכירת היאכטות בירידה, ועידות בוטלו, עסקאות מעוכבות. חברות כמו מלונות אינטרקונטיננטל הוציאו עובדים לחופשה כי העסקים התייבשו.

שוק המניות של הונג קונג איבד קרוב ל-300 מיליארד דולר מערכו מסוף יוני. הנזק המצטבר להוצאה ולהשקעה מאיים לדחוף את הכלכלה של העיר, 363 מיליארד דולר בשנה - בערך כמו ישראל - למיתון. אנליסטים במורגן סטנלי צופים שהצמיחה הכלכלית ברבעון יולי-ספטמבר תהיה הגרועה ביותר בעשור האחרון.

הונג קונג עברה כמה התפרצויות של מחאות מאז העברתה מריבונות בריטניה לריבונות סין לפני 22 שנה, והמשיכה לצמוח. אבל היום, הלחצים על הכלכלה המקומית חריפים יותר בגלל מלחמת הסחר המסלימה בין ארה"ב לסין, והצמיחה העולמית החלשה. בתרחיש הקיצוני ביותר, אם סין תשתמש בכוח צבאי כדי לדכא את המהומות, דיפלומטים ואנשי עסקים רבים אומרים שימיה של הונג קונג כמרכז פיננסים יהיו ספורים.

המחאות החלו ברצינות ב-9 ביוני כאשר כמיליון תושבים צעדו ברחובות במחאה על הצעת חוק שנועדה לאפשר הסגרה למשפט בסין של כל חשוד מקומי.

תחילה תמכו חברות רבות בפומבי בזכותם של עובדיהן למחות נגד חוק ההסגרה. חלקן התירו לעובדים להיעדר מהעבודה בלי לשאול שאלות.

המעסיקים הפכו לזהירים יותר כאשר המחאות התרחבו לתנועה פרו-דמוקרטית רחבה, עם דרישות שכוללות זכות בחירה לכול, וכאשר התקפות על הסמלים הלאומיים של סין ועל נציגותה העיקרית בעיר העלו את חמתה של בייג'ינג. המחאות הידרדרו לסדרת התנגשויות עם המשטרה ברחבי העיר.

ב-7 באוגוסט הזהיר פקיד סיני בכיר שממונה על ענייני הונג קונג את האליטה מהעיר שהוא זימן למפגש בשנזן, שהממשלה המרכזית הסינית לא תהסס להתערב אם המצב יחריף.

מאז אותו מפגש, הטייקונים של הונג קונג, התאגידים וחברות הפיננסים הבינלאומיות פרסמו מודעות בעיתונות שבהן הם מביעים תמיכה בממשלת הונג קונג. מודעות של הבנקים הבריטיים HSBC וסטנדרד צ'רטרד קראו להפסקת המהומות.

ב-9 באוגוסט, מנהלים בסיטיגרופ, HSBC ובנקים וקבוצות עסקים נוספות נקראו לפגישה עם מנכ"לית הונג קונג, קרי לאם, לדיון בדרכים לטיפול בנושאים הכלכליים של העיר. כאשר הדיון התקרב לסיומו, הנוכחים התבקשו במפתיע לעמוד לצד לאם במסיבת עיתונאים. רובם התחמקו, כי הם חשו שלא בנוח עם הצורך לתמוך בפומבי בממשלה.

פיטר וונג, מנכ"ל השלוחה האסיאנית-פאסיפית של בנק HSBC, שנוסד בהונג קונג וחשוף מאוד לעסקים עם סין, היה בין המעטים שהסכימו להצטרך ללאם על הבמה. גולדמן זאקס היה בין הבנקים שהוזמנו לפגישה ולא השתתפו בה, לפי מקורות יודעי דבר.

התגובות השונות מדגימות איך החברות לכודות בין הרצון להגן על הערכים שלהן ושל עובדיהן, ובמקביל להגן על העסקים שלהן עם סין.

קתאי פסיפיק הרשתה לעובדים שלה להצטרך לצעדות מחאה, אך חזרה בה מתמיכתה במחאה לאחר שרשויות התעופה בסין מסרו שהן יבדקו את כל הצוותים של טיסות החברה במרחב האווירי הסיני, ויאסרו על כניסת כל עובד ועובדת שהשתתפו בהפגנות.

חברת התעופה הזהירה את עובדיה בתזכיר מ-12 באוגוסט מפני "השלכות משמעתיות לעובדים שתומכים או משתתפים במחאות לא חוקיות". בפועל פירוש הדבר הוא מרבית המצעדים, כי המשטרה סירבה להעניק רישיונות לרוב ההפגנות והמצעדים המתוכננים. קתאי פיטרה לפחות שני טייסים, שני עובדי קרקע שלה וחבר באיגוד הדיילים של חברה בת.

קתאי הודיעה בשבוע שעבר שעסקיה לא נפגעו ביולי, אך היא צופה "השלכה משמעותית בהרבה על ההכנסות באוגוסט ובהמשך הדרך", כאשר נסיעות העסקים והתיירות לעיר צונחות.

חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס הודיעה בשבוע שעבר שהיא תתחיל להשתמש במטוסים קטנים יותר בטיסות להונג קונג וממנה, ולצמצם כך את היצע המושבים ב-7% עד שהמשבר יחלוף.

המנהל המסחרי ומנהל הלקוחות החדש של קתאי פסיפיק, רונלד לאם, חזר על תמיכתה הבלתי מתפשרת של החברה בממשלת הונג קונג ובמשטרה שלה בתזכיר מ-22 באוגוסט לשותפים העסקיים של החברה.

בובי בראון, מותג איפור בעלות אסתי לאודר מניו יורק, הורה לעובדיו שלא ללבוש את המדים השחורים שלהם כשהם נוסעים לעבודה וממנה מחשש שהמשטרה תניח שהם מפגינים, מסרה עובדת באחת מחנויות המותג. לדבריה החברה שיגרה את ההוראות אחרי התקפה אלימה על נוסעי סאבוויי בלבוש שחור באזור סמוך.

רואי החשבון ספגו ביקורת

בסוף השבוע, כ-5,000 תושבים השתתפו במחאה של מגזר ראיית החשבון ברובע העסקים של העיר. רבים עטו מסיכות פנים ולבשו את חליפות העסקים הרגילות שלהם. קבוצת רואי חשבון ממשרד BDO ענדו משקפי שמש והחזיקו שלטים שעליהם נכתב "שקמו את הונג קונג, המהפכה של ימינו".

אחד הגברים לבש ווסט צהוב עם קסדה צהובה, מסיכה שחורה ורטיית עין עם דם מזויף - סמל לאלימות של המשטרה. הגבר, שהזדהה רק בשמו הפרטי, לי, אמר שרואי החשבון יצאו לרחובות כדי להראות ש"כל מי שאוהב את הונג קונג יצא לרחובות".

התקשורת הממלכתית בסין מתחה ביקורת על ארבע הגדולות בענף ראיית החשבון הבינלאומי, KPMG, דלויט, PwC וארנסט אנד יאנג, שמעסיקות אלפי עובדים בהונג קונג, אחרי שכמה מהעובדים הללו פרסמו מודעה בעיתון שמתחה ביקורת על הנהלות החברות הללו על שהן "מעדיפות את העסקים על פני שאיפת העובדים שלהן לדמוקרטיה ולחרות".

חברות ראיית החשבון הללו מסרו שהן אינן מהללות אלימות או מעשים לא חוקיים. "אנחנו חוששים שהצהרות ללא אישור של יחידים ייחשבו בטעות למייצגות את השקפת החברה במצב הנוכחי", מסרה דוברת של PwC.

ריימונד צ'או, יו"ר PwC באסיה-פסיפיק ובסין היבשתית, הזהיר בעצמו את העובדים שלא לעשות משהו שיפגע במוניטין של החברה. "חשוב שלא נציג את החברה בצורה כוזבת ולא נפגע בה בפעולות של יחידים", כתב בתזכיר לעובדים.

ראשי ארנסט אנד יאנג הזהירו את העובדים בתזכיר מ-13 באוגוסט לא להשתתף בפעילות לא חוקית או להשתמש בציוד של החברה למטרות לא עסקיות, ונזפו בעובדים שהשתמשו במותג של החברה במסרי מדיה חברתית שתמכו במחאה.