עד כמה קצרה הדרך של בצלאל סמוטריץ' מאלקנה לתל אביב?

בצלאל סמוטריץ' משווק את השומרון ומתגאה בקרבת האזור למרכז הארץ: "מרעננה לתל אביב לוקח יותר זמן לנסוע מאשר מאלקנה לתל אביב" • מדדנו זמנים ברכב הפרטי, ברכבת ובאוטובוס • המשרוקית של גלובס

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר התחבורה הטרי בצלאל סמוטריץ' כבר נעזר במומחיותו המיניסטריאלית כדי לשווק את תוכנית ימינה ליישב מאות אלפי ישראלים במערב השומרון. בראיון לגלי צה"ל הוא שיבח את הקרבה של האזור למרכז הארץ: "זה הרי חלק מגוש דן, מרעננה לתל אביב לוקח יותר זמן לנסוע מאשר מאלקנה לתל אביב".

סמוטריץ' משחזר טיעון ששימש בשנות ב-80 כדי למשוך ישראלים להתנחלויות, ומזוהה עם הסיסמה "חמש דקות מכפר סבא". שני דברים השתנו: האחד, כפר סבא הוחלפה בתל אביב; השני, בימינו קל לבדוק את הטיעון באמצעות שירות המפות של גוגל.

קצת גאוגרפיה: רעננה שוכנת בדרום השרון, כ-14 ק"מ בקו אווירי מתל אביב. אלקנה - במערב השומרון, שלושה ק"מ מזרחה לקו הירוק ו-24 ק"מ מתל אביב. את המרחק מדדנו, כמקובל, בין מועצות היישובים. אבל מרחק הנסיעה הממשי תלוי בכבישים. הדרך הקצרה ביותר לתל אביב מרעננה אורכה 24 ק"מ, ומאלקנה - 30 ק"מ. נהגות רענניות יוכלו להגיע לנתיבי איילון דרך כביש 531, או דרך כביש 4 ומשם לכביש 5. נהגות אלקנתיות יעברו את הכניסה ליישוב, ואחרי 4 ק"מ יעלו על כביש 5.

ולהלן התזמונים: נסיעה ברכב פרטי ממרכז רעננה למרכז תל אביב, מחוץ לשעות העומס, תארך לפחות 16 דקות. ממרכז אלקנה - לפחות 30 דקות. הפקקים של שמונה בבוקר יכפילו את הזמנים: מרעננה לתל אביב לפחות 35 דקות; מאלקנה - לפחות 55 דקות.

נעבור לתחבורה ציבורית: בשעות היום יוצאים מרעננה לתל אביב 5-10 אוטובוסים בשעה, ו-1-4 רכבות משתי תחנות. האופציה המהירה ביותר תביא אתכם לעיריית תל אביב תוך 43 דקות, אבל הכול תלוי בלו"ז המדויק. אם תצאו ב-5:20 בבוקר, תגיעו רק אחרי שעה וחצי.

מאלקנה אין אוטובוס ישיר לתל אביב. כל יום יוצאים כ-30 אוטובוסים: חלקם יביאו אתכם לתחנת ראש העין, ומשם תוכלו להמשיך ברכבת; אחרים - לכביש 5, שם יעמדו לרשותכם שפע של אוטובוסים שיוצאים מאריאל. כך או כך, תבלו לפחות שעה על הכביש, ואם נזקקתם לאוטובוס האחרון - ב-21:26 - כשעתיים.

הנסיעה ברכבת מרעננה לתל אביב תתקצר בשנה הבאה מ-45 דקות ל-20 בלבד, כשהרכבת תחובר למסילת החוף. אשר לאלקנה - במרץ 2018 פורסם כי שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ שוקל להקים רכבת קלה לאריאל, עם תחנה ליד לאלקנה. מאז לא דווח על התקדמות.

■ בשורה התחתונה: דבריו של סמוטריץ' לא נכונים. הנסיעה מרעננה לתל אביב קצרה מהנסיעה מאלקנה לתל אביב בכל שעה משעות היום, בין ברכב פרטי ובין בתחבורה ציבורית.