אל על | פיצ'ר

מנכ"ל אל על ל"גלובס": "אנחנו מתקדמים; הצלחנו להתייעל בכמות העובדים"

גונן אוסישקין בשיחה עם "גלובס" לאחר פרסום הדוחות: "התחרות לא עושה לנו חיים קלים, ואנחנו דוחפים את החברה להתמודד עם כל זה" • "שער הדולר הנמוך משפר את כוח הקנייה של הישראלי בחו"ל, וזה פועל לטובתנו"

"אנחנו מתקדמים" - כך אומר הבוקר (ד') גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, בשיחה עם "גלובס" לאחר פרסום הדוחות הכספיים של חברת התעופה לרבעון השני של 2019, המעידים על מעבר לרווח של 83 אלף דולר, זאת בהשוואה להפסד של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

הדוחות נשענים במידה רבה על תזמון חג הפסח, שחל השנה בחודש אפריל. עד כמה זה עוגן משמעותי בדוח הנוכחי, ועד כמה אתם שבעי-רצון מהמספרים?

"אני שמח שהגדלנו את ההכנסות בכ-40 מיליון דולר. הטסנו יותר נוסעים ושיפרנו את שיעורי התפוסה שלנו. אני שמח שבמהלך הרבעון והתקופה שאחריו התקדמנו בכל התוכניות בלוח הזמנים שקבענו לעצמנו - מקליטת מטוסים חדשים והוצאת ישנים, שדרוג המוצר שלנו, שינוי בהצעת ערך של מועדון הנוסע המתמיד, השקת פלטפורמה חדשה בדיגיטל. אנחנו מתקדמים".

האם התנופה הזו נמשכת גם בקיץ הנוכחי מבחינת הפעילות ותנועת הנוסעים?

"התחרות לא עושה לנו חיים קלים, ואנחנו דוחפים את החברה להתמודד עם כל זה. הנתיבים שהכרזנו עליהם בעבר מהווים מנוע צמיחה חשוב לחברה. היום הכרזנו על קווים לדבלין ולדיסלדורף, שמצטרפים לקווים לשיקגו ולטוקיו. זה מעניק לנו יתרון בתחרות באסטרטגיה מבוססת ברשת נתיבים, בתוכנית האופק שמתקדמת גם בצד ההתיעלות".

אל על ירדה לנתח שוק של פחות מ-26% בנתב"ג. זה יגדיל לכם את עלויות האגרות והתשלומים לרשות שדות התעופה? 

"האגרות בנתב"ג מבוססות על נתחי בשוק. קשה לבלום את השחיקה, עם זאת אנחנו מצפים מהמדינה שהאגרות האלה יבואו לידי ביטוי בצורה של הנחה לגודל. אנחנו מדברים עם רשות שדות התעופה, כי בסופו של דבר אנחנו מטיסים יותר נוסעים".

בגידול שלא עומד בהלימה לגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג. 

"אל על היא חברה שלא יכולה לצמוח בקצב דו-ספרתי גבוה מסיבות פיננסיות ותפעוליות, וזו המשמעות של פתיחת השמיים שפועלת לטובת הלקוחות".

השמיים נפתחו כבר לפני 6 שנים, ועדיין אל על מזהירה מפני תחרות שמחריפה. 

"קצב הצמיחה העולמי מצביע על גידול של5% בתנועת הנוסעים בשנים האחרונות, נתב"ג צומח בקצב דו-ספרתי. זה רוכב על השגשוג הכלכלי של מדינת ישראל, וזה הדבר החשוב, ועל כך אני שמח. נתח השוק שלנו הוא משני לצמיחה הכלכלית הזו. לאנשים יש היום יותר כסף פנוי לנסיעות לחו"ל, וזה משפיע גם עלינו".

האם תשקלו להפעיל טיסות בינלאומית משדה התעופה רמון או טיסות מנתב"ג לאילת?

"כרגע אין תוכנית כזו, אבל אנחנו מסתכלים כל הזמן על רמון ועל הפעילות שם. בשלב זה אנחנו מתמקדים בליבת העסקים של החברה, שהיא טיסות לטווחים ארוכים יותר".

והיום הכרזתם על טיסות ליעדים באירופה, אחרי שחיזקתם את הפעילות הטראנס-אטלנטית תוך דגש על טיסות לצפון אמריקה. האם הקווים הרחוקים גם רווחיים יותר?

"28 אלף מתוך 32 אלף טיסות של אל על בשנה הן לאירופה. זה שוק מאוד מרכזי, ולא נפקיר אותו. אנחנו לא מדברים על רווחיות ברמת נתיב. אני מרגיש נוח עם אירופה שכוללת שווקים שהם בליבת האסטרטגיה שלנו, דוגמת שווקים מסורתיים כמו לונדון או פריז".

עד כמה התמחור הדינמי שמאפשר לקנות כרטיסים בשלוש רמות מחיר (ללא מזוודה למשל) השפיע על הגדלת הרווח פר נוסע? האם הרוב בוחרים בכרטיס הבסיס הזול יותר, ומתי תיישמו את התמחור על טיסות לצפון אמריקה?

"בשביל להתחרות מול החברות האחרות יצרנו מוצר זול יותר ללקוחות. זה הולך לפי הציפיות. אי-אפשר להגיד שהרוב בוחרים בכרטיס המוזל. יש פלח רגיש מחיר שמוכן לנסוע בלי מזוודה, ויש שמעדיפים כרטיס הכול כלול. זה עולם שנועד לייצר הצעת ערך. אנחנו בוחנים את המדיניות הזו לטיסות לצפון אמריקה, ונדווח כשנגיע גם לזה".

עסקת המיזוג עם ישראייר, שלא אושרה על-ידי רשות התחרות, הייתה אמורה לאפשר לכם לחזק את תחום חבילות הנופש. האם תפעלו גם בכיוון הזה?ֿֿ

"אין ספק שחלק מהצעת הערך העתידית של החברה הן חבילות נופש. נבחן את הדרך הנכונה ביותר לעשות את זה". 

איך משפיע שער הדולר שנשחק בחודשים האחרונים?

"זה משפיע על הוצאות השכר של החברה ועל הרכישות שאנחנו עושים. אל על מקיימת מדיניות גידור על שער חליפין. זה משפיע על תנודתיות נמוכה יותר ממחיר הנפט שהוא הפקטור העיקרי. שער החליפין משפר את כוח הקנייה של הישראלי בחו"ל, וזה פועל לטובתנו מהכיוון הזה".

הצערתם את הצי לממוצע של 10.5 שנים. מה המשמעות של זה?

"שיפור דרמטי שמאפשר לנו לערוך השוואה יחסית לגילאי צי המטוסים של חברות זרות. מאחורי המספר הזה מסתתרות פחות תקלות ועלויות תחזוקה, התייעלות בתצרוכת דלק".

בהשוואה לחברות זרות, לאל על יש צי של 43 מטוסים וכוח-אדם של 6,000 עובדים. זה יחס גבוה מאוד. 

"הצלחנו להתייעל בכמות העובדים, וזו מגמה שנמשיך".