ליברמן במפעל פניציה בירוחם: אפעל לפרק את הוועד לשמירת קדושת השבת

יו"ר ישראל ביתנו ביקר הבוקר במפעל פניציה בדרום, ואמר כי יפעל ליצור "חרם נגדי" • הדברים נאמרו בעקבות הפרשה במסגרתה הוועד לשמירת קדושת השבת הטיל חרם על המפעל, בגין העובדה כי במהלך השבת פועל במקום תנור זכוכית • "אנחנו כישראל ביתנו, אחרי שנקים קואליציה עתידית, נפעל לפירוק של אותו ועד לשמירת קדושת השבת"

מיכאל שוורץ, מנכ״ל פניציה, ואביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו
מיכאל שוורץ, מנכ״ל פניציה, ואביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, ערך היום (ד') סיור במפעל הזכוכית פניציה בירוחם, וציין שאחרי הבחירות הוא יפעל לפרק את הגוף הקרוי "הוועד לשמירת קדושת השבת". ליברמן הוסיף כי הוא גם יפעל ליצור "חרם נגדי" ויפנה לשם כך להתאחדות התעשיינים וההסתדרות.

"לא יכול להיות שמפעל שקיים מ-1968 באותו מקום ובאותה מתכונת וכל הזמן הכל היה בסדר, יום אחד מתעורר ומתחילות כל מיני דרישות מכל מיני אנשים הזויים. כנראה מסתתרים מאחורי כל הדרישות האלה כל מיני אינטרסים כלכליים", אמר ליברמן.

כזכור, מפעל פניציה מעסיק כ-240 עובדים בדרום הארץ, ובמהלך השבתות מפעיל תנור זכוכית מורכב. במהלך 2017 החלו דיווחים על חרם שהטילה חסידות גור על הבקבוקים מתוצרת המפעל, כיוון שהוא מפעיל תנור זכוכית בשבתות. במהלך 2019 הודיעה הנהלת המפעל כי בשל החרם החרדי והגברת ייבוא הבקבוקים מטורקיה, הנהלת המפעל תאלץ לפטר עובדים. משרד הכלכלה הבטיח לפניציה סיוע.

ליברמן התכוון להגיע למפעל לפני כשבוע, אך בשל האירועים הביטחוניים בדרום הביקור נדחה מהתאריך המקורי להיום.

ליברמן ציין בדבריו כי "אנחנו ניצור חרם נגדי, אנחנו נשתדל לרתום גם את התאחדות התעשיינים וגם את ההסתדרות. מפעל פינציה כאן בירוחם, במקום הזה, קיים מאז שנת 68. עד לפני שלוש שנים לא היו שום בעיות. חלק ניכר מהעובדים במפעל פינציה הם גם עובדים דתיים. ולכן כל הדרישה הזאת שצצה פתאום לפני שלוש שנים מאיזשהו גוף בלתי ברור, אותו גוף שקורא לעצמו הוועד לשמירת קדושת השבת, שלמעשה מי ששם נותן את הטון הם כל מיני חצרות וכל מיני קבוצות הכי קיצוניות בקרב הציבור החרדי".

עוד ציין ליברמן כי הנהלת המפעל ניסתה להגיע להבנה עם אנשי הוועד לשמירת קדושת השבת, אך זה לא צלח. "מה שצריך להבין זה אם פה אותה קבוצה קיצונית תצליח ותכניע את המפעל. זה יהיה סופו של כל הסיפור של התעשייה הישראלית, זה למעשה מבחן ראשון.

"מה שאנחנו יודעים זה שבאותה רשימה מופיעים עוד כ-350 עד 400 מפעלים שהם הבאים בתור. לכן אנחנו כישראל ביתנו, אחרי שנקים קואליציה עתידית, נפעל לפירוק של אותו ועד לשמירת קדושת השבת".

מהליכוד מסרו בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו משקיע מאמצים אדירים במטרה למנוע בזבוז קולות בימין. יש התקדמות משמעותית בין הליכוד לבין פייגלין וזהות. עדיין לא הושג הסכם וכשיושג - נפרסם אותו. עיקרו של ההסכם עם פייגלין נוגע למדיניות של כלכלה חופשית".

מטעמו של הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, נמסר: ״ועדת הרבנים דוחה בשאט נפש את דבריו של ח"כ אביגדור ליברמן כאשר הוא יוצא בגלוי נגד הערכים המקודשים לעם היהודי בעולם כולו. ליברמן אינו הראשון שמנסה להילחם עם השבת, אנו ממליצים לו לבדוק את ההיסטוריה של כל אלו שניסו להילחם בשבת קודש. בנוגע לאינטרסים הכלכליים עליהם רמז, ראוי להזכיר היכן נמצאים כל אותם גורמים ממפלגת 'ישראל ביתנו' שפעלו מ"אינטרסים כלכליים". נראה שמטרתו של ליברמן להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה בה קובע השלטון לאזרחים מאיזה מפעלים לצרוך תוצרת״.