בנק ישראל מצטרף לבנקים המרכזיים בעולם: "הריבית לא תעלה לזמן ממושך"; שוקל הרחבה מוניטרית

בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 0.25%, בהתאם לציפיות בשוק • אם בהודעה הקודמת דובר על העלאת ריבית, היום נכתב כי הריבית לא תעלה למשך זמן ממושך • בנק ישראל מותיר שריד למדיניות הקודמת, וכותב כי "הפעילות בישראל אינה מושפעת לרעה מהסנטימנט העולמי השלילי"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל הותיר היום (ד') את גובה הריבית במשק ברמה של 0.25%, כך לפי הודעת הבנק, ובהתאם לתחזיות של הכלכלים בשוק.

עם זאת, בבנק ישראל משנים את הטון. אם בהודעת הריבית הקודמת דובר על העלאת ריבית, היום נכתב בהודעה כי הריבית לא תעלה זמן ממושך ואף נשקלת האפשרות לנקיטת צעדי הרחבה נוספים לפי הצורך. בכך נוסח ההודעה הנוכחית מתכנס לדברי הנגיד בהודעה החריגה שהוציא ביולי האחרון.

"הוועדה מעריכה שלאור התפנית בסביבת האינפלציה בישראל, ובמדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ההתמתנות בכלכלה העולמית והמשך הייסוף, הריבית לא תעלה למשך זמן ממושך", נכתב בהודעה.

"יתרה מזאת" מוסיפים בבנק ישראל, "במידת הצורך, הוועדה תנקוט בצעדים נוספים כדי להרחיב עוד יותר את המדיניות המוניטרית, על מנת לתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ובפעילות הכלכלית".

בבנק ישראל ימשיכו לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, לצד השווקים הפיננסיים ובמשק העולמי, על מנת להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית.

נזכיר כי מאז החלטת הריבית הקודמת חלה ירידה בסביבת האינפלציה. מדדי יוני (שנפל ב-0.6%) ומדד יולי היו נמוכים באופן משמעותי מהצפוי. בבנק ישראל כותבים כי ב-12 החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה של 0.5%; האינפלציה בניכוי אנרגיה ופירות וירקות הסתכמה ב-0.9%. "מרבית התרומה השלילית למדד נבעה מסעיף הפירות והירקות המתאפיין בתנודתיות גבוהה, ומסעיפים שהושפעו מהייסוף ומירידת מחירי האנרגיה. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים והבינוניים ירדו; הציפיות לשנה נעות סביב הגבול התחתון של היעד, אך הציפיות לטווחים הארוכים נותרו מעוגנות בקרבת מרכז היעד".

"הפעילות בישראל אינה מושפעת לרעה מהסנטימנט העולמי השלילי"

מאז החלטת הריבית הקודמת השקל התחזק ב-3% מול סל המטבעות וב-8.7% מתחילת השנה. בהודעה היום כותבים בבנק ישראל, כי "במידה והייסוף יתמיד הוא יקשה למשך זמן ממושך יותר על חזרת האינפלציה ליעד".

עוד כותבים בבנק ישראל כי "הפעילות הכלכלית ממשיכה לצמוח בקרבת הקצב הפוטנציאלי ועד כה מסתמן שהפעילות בישראל אינה מושפעת לרעה מהסנטימנט העולמי השלילי. הצריכה הפרטית ללא בני קיימא והצריכה הציבורית הובילו את הצמיחה ברבעון השני, וגם מגמת ההתרחבות שאפיינה את היצוא בשנתיים האחרונות נמשכת, בהובלת יצוא השירותים. נתונים ראשוניים לרבעון השלישי תומכים בהערכה שהצמיחה נמשכת בסביבת הקצב הפוטנציאלי. שוק העבודה ממשיך להיות הדוק".

"הסיכונים הנשקפים לכלכלה העולמית החמירו מאז החלטת הריבית האחרונה, בעיקר לנוכח החרפת מלחמת הסחר", נכתב בהודעת הבנק. "בארה"ב ובמשקים נוספים הופחתה הריבית וצפויות הפחתות נוספות; באירופה צפויים צעדי הרחבה מוניטרית נוספים".

לדברי רונן מנחם, ממזרחי טפחות, "חשוב לציין כי בנק ישראל לא רואה עדיין סימנים של השפעת ההידרדרות של הסנטימנט העולמי על הפעילות הכלכלית המקומית - שריד למדיניות הקודמת. משכך הוא רואה צורך לצעדי מנע שיימנעו פגיעה כזו בעתיד. הטון של הודעת הריבית ברור ויש לקחת בחשבון שכל האפשרויות על השולחן, כולל הגדלה מסיבית של רכישות מט"ח אם הפחתות הריבית העתידיות בעולם - שבנק ישראל סבור כי תימשכנה - תגרומנה לתיסוף חד של השקל. על רקע זה ניתן להסביר את פיחות השקל לאחר ההודעה, הגם שהיה צפוי שהריבית עצמה לא תשתנה".