המשביר לצרכן מדווח על גידול בהכנסות לצד הפסד רבעוני

החברה דיווחה כי הדירקטוריון דן בנתונים הכספיים ובתזרים המזומנים החזוי, וכי "אין חשש סביר שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה" • עיתוי חג הפסח איפשר לרשת לסכם את הרבעון השני עם גידול של 17% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, שהגיעו ל-268 מיליון שקל • רשמה ברבעון הפסד נקי של 4.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5.9 מיליון שקל ברבעון המקביל

רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן / צילום: תמר מצפי
רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן / צילום: תמר מצפי

חברת המשביר לצרכן בחנה "סימנים העשויים להצביע על בעיית נזילות" במסגרת ישיבת הדירקטוריון שקיימה על דוחות המחצית - כך עולה מהדוחות שפרסמה רשת בתי הכלבו שבשליטת רמי שביט (60.16%) לרבעון השני של 2019. עוד גילתה החברה כי לא רק שהיא מחפשת משקיע לפעילות בתי הכלבו שלה, כפי שדיווחה בעבר, אלא שכעת היא גם מכוונת להכנסת שותף נוסף למועדון הפיננסים שלה, בו היא שותפה עם נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן.

בתוצאות הפעילות העסקית, הציגה המשביר 365 שיפור בשורה העליונה, הן בסיכום הרבעון והן בסיכום המחצית, לצד שחיקה ברווחים. עיתוי חג הפסח איפשר לרשת לסכם את הרבעון השני עם גידול של 17% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, שהגיעו ל-268 מיליון שקל. גם בשורת הרווח הגולמי חל שיפור בשיעור דומה, והוא עמד על 112.8 מיליון שקל.

ואולם, העלייה במכירות לא הספיקה כדי להעביר את המשביר לרווח בסיכום הרבעון, והיא רשמה הפסד נקי של 4.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה ציינו כי ללא יישום התקן החשבונאי החדש הנוגע לחכירות IFRS 16, ההפסד הנקי ברבעון היה מסתכם ב-1.15 מיליון שקל "בלבד".

בסיכום המחצית הראשונה של 2019 רשמה המשביר גידול של כ-7% בהכנסות, ביחס למחצית המקבילה אשתקד, שהגיעו ל-509 מיליון שקל. במשביר מייחסים את הגידול בעיקר להגדלת וייחוד מגוון המוצרים במחלקות גברים, נשים, ילדים וספורט. גם הרווח הגולמי של החברה הציג שיפור במחצית, ובתמיכת העלייה במכירות רשם שיפור של 9% והסתכם בכ-209 מיליון שקל. ואולם, בשורה התחתונה במחצית המשביר הציגה הפסד של 19 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 10.3 מיליון שקל "בלבד" במחצית המקבילה אשתקד. עם זאת, בחברה ציינו כי ללא יישום התקן החדש IFRS 16, ההפסד במחצית היה גבוה רק במעט מזה שהציגה החברה במחצית המקבילה - 11.4 מיליון שקל.

צמיחה של 4% בפדיונות החנויות הזהות במחצית

עוד עולה מהדוחות כי החברה רשמה צמיחה של 4% בפדיונות החנויות הזהות בסיכום המחצית. זאת בשעה ש"מדד ה-RIS שבוחן את שוק האופנה והתמרוקים בישראל מציג ירידה של כ-3.3% בחציון הראשון של 2019 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", לדברי החברה. הגידול בחנויות הזהות נובע בעיקרו מהרבעון השני, בו נהנתה הרשת בדומה לקמעונאיות האחרות בענף האופנה מעיתוי הפסח שחל השנה בחודש אפריל, כלומר בתחילת הרבעון השני, בניגוד לשנה שעברה בה הוא חל בחודש מרץ.

בתוך כך ציינה המשביר כי מימון פעולותיהן של חברות הקבוצה נעשה באמצעות שימוש ביתרות המזומנים של החברה מגיוסי אג"ח והשלמת מכירת מניות ניו-פארם. בנוסף, פועלות חברות הקבוצה לקבלת אשראי בנקאי לטובת פעילות סחר חוץ ומימון ההון החוזר שלהן.

עוד ציינה החברה, כאמור, כי בישיבה שהתקיימה אתמול על רקע פרסום הדוחות דן דירקטוריון החברה בנתונים הכספיים של החברה ובתזרים המזומנים החזוי שלה, ובחן את הקריטריונים שעשויים להצביע על בעיות נזילות. לדברי החברה, בסיכום שורה של תכניות צופות פני עתיד - שאין ודאות האם או מתי יתממשו, שכוללות בין היתר הכנסת משקיע אסטרטגי; מו"מ לשיפור תנאי הסכם מועדון האשראי מול כאל; וכוונת החברה להכניס שותף נוסף למועדון פיננסים "באופן אשר צפוי להציף ערך למועדון פיננסים" - "אין חשש סביר שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן, לרבות יכולתה לעמוד בפירעון איגרות החוב שהונפקו על ידה".

המשביר 365 נוסדה ב-2003 ומונה 38 סניפים בשטח של כ-100 אלף מ"ר ברוטו. כחלק מהשינוי במודל העסקי שלה מגלה המשביר כי בכוונתה גם לערוך שינויים בתחום הלוגיסטי לשם תמיכה בצרכים החדשים בחברה. כחלק מהשינויים יצומצמו שטחי מחסנים לטובת מרכז לוגיסטי חיצוני, במטרה לגרום למיקוד במכירות וייעול שטחי המדף, הגדלת שטחי מכירה בסניפים, חיסכון בשכר דירה, בדמי ניהול ובתשלומי ארנונה ובשכר עבודה. מדובר על שטחים בהיקף של כ-20 אלף מ"ר אשר בחברה מבקשים לבחון מחדש את הייעוד שלהם. 

על רקע פרסום הדוחות מניית המשביר 365  ירדה היום בשעות הצהריים ב-15% במחזור קטן של כמה אלפי שקלים בודדים. בשנה האחרונה ירדה המנייה ביותר מ-40%.