סוכנויות הנסיעות מעריכות: כשלושה מנדטים יהיו בכלל בחו"ל ביום הבחירות

לידיעת מנהלי הקמפיינים: מהערכות שמספקות חברות התעופה ל"גלובס" עולה כי לפחות 100 אלף ישראלים צפויים לשהות בחו"ל ביום הבחירות ב-17 בספטמבר - גידול של עשרות אחוזים לעומת הבחירות הקודמות באפריל • הסיבות העיקריות: המחירים האטרקטיביים והאדישות הכללית

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

נלחמים על כל קול? "כשלושה מנדטים של בוחרים" צפויים לנצל את יום השבתון של בחירות 2019 (פרק ב') ולצאת לחופשה בחו"ל. לפי הערכות שמספק סמנכ"ל איסתא רונן קרסו ל"גלובס", כ-100 אלף ישראלים צפויים לשהות בחו"ל. באיסתא מזהים ביקוש חריג לחבילות נופש ולטיסות סביב יום הבחירות, 17 בספטמבר 2019. "זו דרמה של ממש מבחינתנו", אומר קרסו.

נציין כי מספר הקולות שהיוו מנדט בבחירות הקודמת היה כ-35 אלף. יצוין כי למספר הנוסעים לחו"ל יש השפעה ישירה על אחוז ההצבעה - נתון שעשוי להיות קריטי בבחירות הקרובות. 

מנכ"לית אתר השוואת המחירים טרווליסט, תמר גרזון, מדווחת על גידול של 35% בהיקף הזמנות לטיסות על יום הבחירות הקרב, לעומת הבחירות הקודמות שהתקיימו בחודש אפריל.

באשת טורס מציינים גידול של 20% בכמות ההזמנות של חופשות על יום הבחירות ביחס לבחירות הקודמות שנערכו בחודש אפריל. בגוליבר מזהים גידול מתון יותר של 10% ביציאות לחו"ל על חשבון הבחירות. עם זאת, בחברה מציינים כי קיים ביקוש לטיסות ביום הבחירות, מכאן שיש להניח שהנוסעים יממשו את זכותם להצביע וינצלו את יום השבתון בחלקו לאחר מכן.

נזכיר כי תזמון הבחירות הנוכחיות, רגע אחרי החופש הגדול ורגע לפני חופשות חגי תשרי, לא אמור היה להוביל לגל של יוצאים לחו"ל - אבל המציאות מוכיחה אחרת, כאשר מרבית הנוסעים יצמידו ליום השבתון, שלא במקרה כמו תמיד מתוזמן על יום שלישי (דווקא כדי למנוע בריחה לחו"ל) - כיומיים נוספים של חופשה על חשבונם.

עד כמה המחיר הוא הטריגר? כמובן שיש חשיבות רבה למחיר החבילות - שאמורים להיות נמוכים לעומת מחירי הקיץ ולעומת הנופשים בחגי תשרי, אבל נדמה כי מה שבעיקר מעודד את הנסיעות הללו הוא האדישות האופפת את הציבור סביב הבחירות הללו.

סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס, שירלי כהן-עורקבי, אף אומרת כי "אין ספק שלעובדה שמדובר במערכת בחירות שנייה בתוך חצי שנה יש השפעה על הנכונות של חלק מהישראלים לצאת לחופשה בזמן הבחירות, וגם המחירים הזולים עושים את שלהם. מכיוון שיום הבחירות יוצא הפעם בספטמבר, מזג-האוויר עדיין מאפשר נופש ביעדי בטן-גב במחירי סוף העונה".

שירלי כהן עורקבי / צילום: עזרא לוי
 שירלי כהן עורקבי / צילום: עזרא לוי

לפי מחירי אשת טורס, בפחות מ-1,000 שקל אפשר למשל לצאת לאיה נאפה בקפריסין ל-4 לילות מ-15 עד 19 בספטמבר (244 דולר כולל טיסה ומלון 4 כוכבים על בסיס חצי פנסיון), וחבילה דומה בבורגס תעלה 344 דולר.

"בבחירות שנערכו בחודש אפריל הייתה נכונות גבוהה להצביע, והביקוש היה נמוך מאוד לחופשות", מסכים קרסו מאיסתא. לדבריו, "הביקוש הנמוך אף הוביל להורדה במחירי הטיסות והנופשונים ב-30% לעומת המחירים בשבוע 'רגיל'. באפריל הצענו טיסות ליעדים שונים כמו אתונה ב-129 דולר, אבל למרות המחירים - ההיענות הייתה נמוכה". בבחירות הללו ההתנהגות שונה, אומר קרסו, והמחירים עלו בהתאם לביקוש. לשם הדוגמה, חבילה ל-4 לילות בבודפשט בשבוע הבחירות (15-19.9) תעלה 619 דולר לעומת 524 דולר, המחיר לאותה החבילה שבוע לאחר מכן.

בטרווליסט ערכו השוואה לביקוש לשבוע הבחירות לעומת השבוע שלפני ושאחרי הבחירות, וממצאיה מלמדים כי מספר הטסים בשבוע הבחירות גבוה ב-13% לעומת מספר הטסים בשבוע שלפני וב-48% לעומת מספר הטסים בשבוע שאחרי הבחירות.

רונן קרסו / צילום: יוראי ליברמן
 רונן קרסו / צילום: יוראי ליברמן

הקהילה העסקית לא מתרגשת

לא בכל החברות מזהים נהירה לשבוע הבחירות. דורון חדד, סמנכ"ל שיווק בתלמה תיירות ונסיעות, לא מזהה מגמה של "בריחה" מהארץ ביום הבחירות. מבחינתו הסיבה לכך נעוצה בתזמון הבחירות בסמיכות לחגים וביום שלישי שלא מאפשר לעשות "גשר". עוד הוא מציין כי מחירי הטיסות באמצע חודש ספטמבר נמוך גם השנה כמדי שנה בכ-25% ממחירי הקיץ או החגים.

עודד חודורוב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בדיזנהאוז, מספר כי "בבחירות הקודמות רבים מהנוסעים תזמנו את היציאה ואת החזרה שלהם מהארץ במיוחד כדי לא לפספס את הבחירות". לדבריו, "ראינו את זה בעיקר בקהילה העסקית, אבל הפעם רואים את זה הרבה פחות. מי שתכנן מראש נסיעה, פחות מתאמץ לתמרן כדי לחזור ולהצביע".

עוד אומר חודורוב כי מטעמים אידאולוגיים שקשורים באי-רצון לעודד אי-הצבעה, בדיזנהאוז לא מציעים חבילות מיוחדות שכוללות את יום הבחירות בתוכן. גישה דומה מוצגת גם באפליקציה חוליו שמציעה דילים של הרגע האחרון - בדילים שיפורסמו 24 שעות לפני פתיחת הקלפיות יוצעו טיסות למימוש ביום הבחירות בלבד, ומי שישלח תמונה מהקלפי, יקבל 50 דולר הנחה. הטבה דומה הוצעה גם בבחירות הקודמות, ולפי מנכ"לית חוליו, כרמית דותן, באפריל האחרון ניצלו את ההטבה כמה מאות צרכנים. הפעם, כך היא מעריכה, ההיענות תהיה גבוהה יותר.

עיתוי הבחירות אילץ את סוכני התיירות לייצר חבילות חדשות שלא היו מתוכננות בלו"ז (ראשון-שלישי, שלישי-שבת): גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת ישראייר, התייחס ל"הפתעה" שנחתה על סוכנויות התיירות עם היוודע על קיומן של הבחירות החוזרות. "התזמון הלא מתוכנן של מועד הבחירות, שנודע רק בסוף חודש מאי, הגיע מבחינתנו אחרי שלוח הטיסות לחודש ספטמבר של חברות התעופה והתיירות כבר היה סגור בהיבט הסלוטים (חלונות ההמראה)".

סתיו מציין כי חודש ספטמבר בשנים האחרונות הפך להיות אטרקטיבי לקהל הנוסעים, שמנצלים את מזג-האוויר הנוח ואת המחירים שיורדים אחרי החופש הגדול. "זה חודש החופשות עבור צעירים, סטודנטים או הסבים והסבתות שיוצאים לנוח אחרי שעבדו קשה בחופש הגדול. בימים האחרונים אנחנו חווים התעוררות גדולה מכיוונם לחופשה בספטמבר, כולל בזמן הבחירות".

הטיסות המבוקשות בשבוע המדובר הן בעיקר ליעדים קרובים בהתאם לעונתיות. בין היעדים הבולטים: איי יוון, גיאורגיה, מונטנגרו ובורגס. מדובר בעיקר בטיסות שמבוצעות על-ידי חברות צ'ארטר.

פחות חרדים מברוקלין

גם התנועה ההפוכה לישראל מלמדת על חוסר התלהבות של הבוחרים תושבי חו"ל להגיע לישראל ולממש את זכותם בקלפי. המחירים של הטיסות, בעיקר מארה"ב, המריאו בשעתו ל-2,500-3,000 דולר מארה"ב לישראל סביב הבחירות, ואילו הפעם גם בפחות מ-900 דולר אפשר לתת גיחה לתל-אביב מניו יורק, כך למשל עם אל על.

מחירי הטיסות עם דלתא איירליינס או עם יונייטד איירליינס עומדים על כ-1,900 דולר לטיסות הלוך ושוב מניו יורק לישראל בשבוע הבחירות - 20%-30% פחות מאשר בתקופת הבחירות שנערכו באפריל.

גל הבאים ארצה בבחירות ה-21 לכנסת כלל לא רק את המצביעים החרדים שמקפידים לממש את זכות הבחירה שלהם, אלא גם את אנשי קהילת ההייטק המתגוררים בחו"ל, שעודדו זה את זה להשקיע בטיסות ובזמן ולהצביע בבחירות שנחשבו אז לקריטיות - הפעם, כך נדמה, המוטיבציה הזו, לפחות בתזמון של שבועיים לבחירות, היא מנומנמת למדי.

קולות הדיילים? צוותי האוויר גם רוצים להצביע

באיגוד הטייסים זועמים על כך שגם בבחירות הקרבות תישלל זכות ההצבעה מצוותי אוויר רבים, טייסים ודיילים, שביום הבחירות יהיו בחו"ל במסגרת תפקידם. האיגוד טוען כי "המצב הזה חייב להיפתר בחקיקה על-ידי חברי כנסת שהדמוקרטיה חשובה להם. גם לעובדי התעופה ראוי שיהיה פתרון במסגרת הצבעה במעטפות כפולות, בדיוק כמו לחיילים".

נציין כי שיטת ההצבעה של "הצבעות כפולות" נועדה לאפשר לבעלי זכות הצבעה להצביע בקלפי שהם אינם משויכים אליה מכורח מקום מגוריהם.