החברה שמחברת בין סיכון לסיכוי ברשתות התקשורת

יצרנית ציוד התקשורת האמריקאית ג'וניפר מציעה פרופיל סיכון-סיכוי אטרקטיבי, ובראייה ארוכת-טווח החברה אמורה ליהנות ממנועי צמיחה רבים ומשילוב של חומרה ותוכנה בתקשורת העתידית

Juniper Networks / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
Juniper Networks / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מי שעוקב באדיקות אחרי הטור שלנו ב"גלובס", ודאי כבר הבחין שלרוב אנו כותבים על חברות מענפים שונים ומגוונים. ובכל זאת, יש לנו העדפה די ברורה לענף הטכנולוגיה. בסקירה זו נתמקד בחברה איכותית, הפועלת בתחום החדשנות ברשתות תקשורת ומציעה הזדמנות השקעה אטרקטיבית, אבל מלחמת הסחר עלולה למנוע ממשקיעים לזהות אותה.

חברת Juniper Networks  (סימול: JNPR) היא יצרנית ציוד תקשורת מובילה, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 8 מיליארד דולר. החברה מספקת בעיקר נתבי ומתגי תקשורת עבור ארגונים וחברות שירותי טלקום ברחבי העולם, עם מחזור הכנסות שנתי של כ-4.5 מיליארד דולר.

תחומי פעילות החברה מתאפיינים מסורתית בתחרות רבה וכן בתנודתיות, הנובעת מתזמון מחזור השקעות קפיטליות בקרב לקוחותיה. עקב כך סובלת ג'וניפר מחולשה בעסקיה, אבל באחרונה עברה החברה שינויים ארגוניים בשל לחץ של משקיעים אקטיביסטיים, ובכך, למרות תחרות עזה, מצליחה ג'וניפר לשמור על מעמד מוביל בשוק, עם נתח שוק של 20%-25% בתחומי פעילות הליבה, במקביל לרווחיות בריאה ותזרימי מזומנים חזקים.

חברת ג'וניפר צפויה בעתיד ליהנות ממנועי צמיחה רבים, עם פוטנציאל ניכר במעבר של ארגונים מהענן המרכזי לענן מבוזר (Multi Cloud) והתפתחות האינטרנט של הדברים (IoT), כאשר מגמה זו אמורה להתחזק עם המעבר לרשת הדור החמישי (5G), שצפוי לצבור תאוצה החל בשנת 2020.

פעילות ג'וניפר נחלקת לכמה תחומים מרכזיים, שנפרט להלן.

תחום תשתיות תקשורת (Network Infrastructure) - פעילות זו מהווה את עיקר הכנסות ג'וניפר (כ-60% מהכנסותיה) ומאחדת את תחומי הליבה של מתגים ונתבים של תקשורת, כולל הציוד למרכזי נתונים וציוד תקשורת לחברות ענן. תחומים אלה התאפיינו לאורך שנים בשיעורי צמיחה גבוהים, אבל באחרונה ניתן לראות חולשה בפעילות זו נוכח תחרות עזה מצד ענקיות טכנולוגיה כמו סיסקו ו-Huawei.

שוק היעד לפתרונות אלה מוערך ב-47 מיליארד דולר, כשג'וניפר מחזיקה בנתח שוק של כ-17%. במחקר האחרון של חברת Gartner דורגה ג'וניפר כמובילה מבחינה אסטרטגית ושיווקית, אם כי מקומה עדיין נמוך ביחס לסיסקו, הנהנית מצמיחה שנתית של כ-5% ברבעון האחרון.

אבטחת מידע (Security) - חטיבת אבטחת מידע ותחזוקת רשתות של ג'וניפר, המהווה נתח של כ-7% מסך הכנסותיה, היא אחת מהשחקניות המובילות בשוק האבטחה של רשתות ארגוניות, ומתחרה בחברות כמו צ'ק פוינט ופאלו אלטו הישראליות.
בשנים האחרונות מציגה פעילות זו מומנטום חזק בעסקי ג'וניפר, עקב השקת מוצרים חדשים ובמקביל לרכישות שביצעה במגוון תחומי הסייבר.

פעילות אבטחת המידע הציגה ברבעון האחרון צמיחה שנתית של 18%, גבוה מהמוצע הענפי - סימן להגדלת נתח שוק של ג'וניפר בתחום זה.

שירותים - פעילות השירותים אחראית על כ-33% מסך הכנסות ג'וניפר ומהווה עוגן של הכנסות חוזרות בעלות נראות גבוהה. במקביל מניבה הפעילות שיעורי רווחיות גולמית גבוהים מאשר בתחום המוצרים (רווח גולמי של 61% בשירותים לעומת כ-56% במכירות מוצרים).

חברת ג'וניפר אמנם סובלת מהיעדר צמיחה בעסקיה המסורתיים, אבל מציגה התקדמות בשיפור הצמיחה, תוך דגש על המגזר הארגוני, במיוחד על תחומי התוכנה והענן. החברה האיצה את המעבר למודל הכנסות חוזרות, לשם שיפור נראותה העסקית, וסעיף הכנסות נדחות הגיע ברבעון השני של 2019 לרמה של כ-1.2 מיליארד דולר, במקביל לגידול בנתח הכנסות ממנויים בתחום התוכנה.

לפני שנה יצרה ג'וניפר שיתופי פעולה עם חברות מובילות כמו אריקסון, Red Hat ו-Nutanix, והרחיבה את תוכנת ניהול התשתיות שלה. הסכמי שיתוף הפעולה שהחברה חתמה עליהם אמורים למתן את התנודתיות בפעילות קופסאות התקשורת ובכך להביא להתייצבות בהכנסות בטווח הקצר, עם צפי לחזרה לצמיחה כבר בשנת 2020.

במקביל להתקדמות בשיפור בצמיחה, נהנית ג'וניפר מאיתנות פיננסית מוכחת, שבאה לידי ביטוי בדירוג אשראי גבוה (BBB/Baa2), עם קופת מזומנים של 2.8 מיליארד דולר (כנגד חוב של 2 מיליארד דולר, רובו לטווח ארוך), והחברה שומרת לאורך שנים על שיעור מינוף שמרני ומייצרת תזרים מזומנים חופשי של כ-700 מיליון דולר בשנה.

למרות השיפור בצמיחה ובנראות, סדרת איגרות החוב של ג'וניפר לשנת 2029 נסחרת עדיין בתשואה גבוהה יחסית, של כ-3.6% - מה שמגלם מרווח סיכון של 210 נקודות בסיס מעל לאג"ח ממשלת ארה"ב. תמחור זה משקף דיסקאונט משמעותי ביחס לקטגורית הדירוג BBB, כאשר רמת המרווחים שבה נסחרת ג'וניפר מגלמת דירוג BBB מינוס ואף נמוך מזה, ובכך מהווה להערכתנו הזדמנות אטרקטיבית.

אנו סבורים כי ג'וניפר מציעה פרופיל סיכון-סיכוי אטרקטיבי, כאשר בראייה ארוכת-טווח החברה אמורה ליהנות ממנועי צמיחה רבים ומשילוב של חומרה ותוכנה בתקשורת העתידית. בניגוד לחששות המשקיעים, לג'וניפר חשיפה נמוכה יחסית לסין, שאף הצטמצמה מאוד עקב העברת מרבית הייצור מסין למדינות אחרות, ובכך פעילותה אינה צפויה להיפגע מסבב ההסלמה האחרון במלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. 

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם