המגזר העסקי אוהב את חוק המצלמות: הזדמנות לשינויים בשבתון לעובדים

אתמול הודיע ח"כ מיקי זוהר כי יפעל לקדם את תיקון החוק בנושא, במסגרת ההליכים לקידום חוק המצלמות • מדובר במהלך שעשוי להקל משמעותית על מעסיקים שיידרשו לשלם שכר לעובדיהם בפעם השלישית בתוך פחות משנה בגלל מערכת בחירות

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: שלומי יוסף

שביעות-רצון בנשיאות הארגונים בעסקיים ובהתאחדות התעשיינים מהתגברות הקולות במערכת הפוליטית לקידום חקיקה שתמנע ממי שלא יצביע בבחירות לכנסת ה-21 שיערכו בשבוע הבא ליהנות מיום שבתון בתשלום.

אתמול (ג') הודיע ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כי יפעל לקדם את תיקון החוק בנושא, במסגרת ההליכים לקידום חוק המצלמות. לפי זוהר, הוא בוחן אפשרות להוסיף לחוק המצלמות סעיף שיקבע כי רק מי שיתייצב בשבוע הבא בקלפי ויצביע - יוכל לקבל על יום השבתון הכללי במשק שכר ממעסיקו, וזאת לאחר שהעובד יציג אישור מהקלפי שבה הצביע כי אכן השתתף בהצבעה.

גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע אתמול כי יתמוך בהוספת סעיף שמתנה תשלום שכר ביום השבתון למי שהצביע - לצד תמיכתו בחוק המצלמות שאותו מקדם הליכוד. אלא שהבוקר (ב') ליברמן הודיע כי לא יתמוך בחוק המצלמות שאותו מקדם הליכוד - בנימוק ש"הליכוד מנסה לגנוב את הבחירות".

כך או כך, בנשיאות הארגונים העסקיים עוקבים אחר ההתרחשויות במערכת הפוליטית בדריכות, בתקווה שהצהרות הפוליטיקאים כשבוע לפני פתיחת הקלפיות יובילו לתיקון החוק. מדובר במהלך שעשוי להקל משמעותית על מעסיקים שיידרשו לשלם שכר לעובדיהם בפעם השלישית בתוך פחות משנה בגלל מערכת בחירות.

בהתאחדות התעשיינים טוענים כי העלות הכוללת של שלוש מערכות בחירות בשנה למגזר העסקי היא כ-4.5 מיליארד שקל. ההתאחדות ונשיאות הארגוניים העסקיים שבראשות שרגא ברוש פנתה בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיורה לגורמים המקצועיים לקדם את תיקון החוק באופן שיזכה עובדים ביום שבתון בתשלום - בתנאי שאכן יצביעו. ברוש כתב לנתניהו כי "תיקון כזה ימנע את האנומליה בחוק כיום, שגם עובדים זרים ופלסטינים שאינם בעלי זכות הצבעה כלל - זכאים לחופשה ביום הבחירות על חשבון המעסיק".

בשבועות האחרונים סוגיית השבתון במשק ביום הבחירות בפעם השלישית בתוך שנה, דרשה גם את תשומת-לבם של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר; והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; וזאת בעקבות פניות מצד התעשיינים אליהם ומצד שר הפנים אריה דרעי בעניין בחינה אפשרית של שינוי החוק. היועמ"ש מנדלבליט קבע בעניין זה כי "הנושא מסור לכוחה של הרשות המחוקקת", ואילו השופט מלצר קבע כי אין בידיו את הסמכות שמתירה לו לשנות חקיקה קיימת זמן קצר לפני הבחירות.

בכירים במגזר העסקי שמים את יהבם על המוטיבציה של הליכוד לקדם את חוק המצלמות - מהלך שיתכן שהוא יאפשר להחיל שינויים בחוק יום השבתון במשק.