הגוש הגדול | בלעדי

המקל והגזר - גרסת שדה דב: אלה ההצעות המפתות שמקבלים בעלי הקרקעות

רשות מקרקעי ישראל מציעה למאות בעלי הקרקעות הפרטיים במתחם, שמחזיקים בשברי אחוזים, להסיר את ההתנגדויות לתוכנית המוצעת • בתמורה מציעים ברמ"י להבטיח את זכויותיהם במתחם אחד בלבד, שבו תתאפשר רק בנייה למגורים, במקום שזכויותיהם יתפרשו על פני מספר מתחמים

שדה דב / צילום: איל יצהר
שדה דב / צילום: איל יצהר

ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מבקשים לקצר את לוחות הזמנים בקידום תוכנית הבנייה הענקית במתחם הגוש הגדול בתל אביב, שכולל בתוכו את קרקעות שדה דב לשעבר. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים קיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב דיון בהתנגדויות שהגישו בעלי עניין בתוכנית. כחלק מהדיון העלה מנהל מרחב תל אביב ברמ"י, צחי דוד, יוזמה לאחד קרקעות של בעלים בשטח שמחזיקים בזכויות של עד שש יח"ד למתחם אחד, וזאת על מנת להקל על קידום התוכנית. זאת בניגוד למצב הקיים בו השטח מתוכנן כך שקיימים בו שלושה מתחמים שמתוכננים בנפרד, וכל עוד לא התקיים הליך איחוד וחלוקה מחדש, יכול בעל קרקע למצוא כי זכויותיו מפוזרות בכמה מהם. כן הציע דוד כי בניגוד למצב הקיים שבו הזכויות בקרקע עלולות להתקבל בקרקע שנמצאת בייעוד מלונאי או אחר, אם הצעתו תתקבל, הזכויות יתקבלו במתחם שכולל בנייה למגורים בלבד. דוד הסביר כי רמ"י שמחזיקה בכ-70% מהקרקע תיקח לעצמה את זכויות הבנייה למשרדים מסחר ומלונאות בתוכנית ותשאיר את זכויות הבנייה למגורים בידי בעלי הקרקעות הפרטיים.

"יש אנשים, שיש להם שברירי זכויות. אנחנו איחדנו את הזכויות ברמת המתאר וחילקנו אותן בין שלושת המתחמים. באו אלינו ואמרו לנו 'יש לנו בקושי שתי יחידות דיור ואתם שולחים אותנו להתמודד ב-3 תוכניות שונות’, אמרנו בסדר" הסביר דוד את ההיגיון שמאחורי הצעתם שכוללת חלק נוסף - נגד תוכנית הבנייה הוגשו עשרות התנגדויות, חלקן מצידם של בעלי הקרקעות שחשים שהתכנון הנוכחי, מקפח את זכויותיהם בקרקע. זאת, משום שהבעלות על הקרקע בשדה, היא וירטואלית, כלומר לא כזו שניתן לסמן אותה בשטח. ורק לאחר עריכת הסדר של איחוד וחלוקה, שילווה בטבלאות איזון שמאיות, הזכויות יהפכו לממשיות. ברמ"י מודעים לכך ועל כן העלו את הצעתם, כשבתמורה הם יבקשו מבעלי הקרקעות שהצטרפו להתנגדויות לתוכנית להסיר את ההתנגדות.

עו"ד עמי בן יעקב, המייצג אף הוא בעלי קרקעות במתחם הסביר אמר כי "הזכויות הבסיסיות של האנשים הן לקבל את הזכויות במקום אחד. אבל התיקון לקוי לא פחות מהליקוי היסודי, של פיזור הזכויות בין שלושת המתחמים. הרעיון טוב, אבל מה קורה אם מי שיש לו זכויות של יותר משש יח"ד, מדוע שייפגע? גם מישהו שיש לו חלקים גדולים, רוצה לרכז את הזכויות שלו". עו"ד מרים דונין-שוב, שותפה במשרד עו"ד המבורגר, עברון, המייצגת בעלי זכויות במתחם הסבירה כי בכדי למקסם את ההצעה על בעלי הזכויות בשטח חובה עליהם להתאגד. 

*** גילוי מלא: עדנה בר און, אמה של יו"רית "גלובס" אלונה בר און ומבעלות השליטה בעיתון, נמנית עם רשימת היורשים בעלי הזכויות בקרקע.