גרמניה שוקלת לנטוש מדיניות "האפס השחור" במקרה של מיתון

מדיניות "האפס השחור" מאופיינת בשמירה על תקציב מאוזן ללא כניסה לגירעון תקציבי • על רקע נתוני מאקרו מדאיגים, ואחרי לחץ שהופעל מצד האופוזיציה, כלכלנים ואפילו ע"י ה-IMF - ממשלתה של מרקל הודיעה: נשקול השקעה ממשלתית (שתהיה כרוכה בגירעון) במקרה של מיתון

אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke
אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

ממשלת גרמניה אינה נוטשת עדיין את מדיניות ה"אפס השחור" - שמירה על תקציב מאוזן גם בשנת התקציב הבאה - אך מוכנה לשקול השקעה ממשלתית (שתהיה כרוכה בגירעון) במקרה של מיתון; כך הודיע אתמול (ג') שר האוצר הגרמני אולף שולץ, על רקע קריאות מצד האופוזיציה, כלכלנים ואפילו קרן המטבע הבינלאומית לממשלת גרמניה לאפשר גירעון מסוים במטרה לחדש את הצמיחה במדינה, באמצעות השקעות נחוצות בתשתיות. גרמניה ניצבת בפני איום ממשי להיכנס למיתון רשמי, לאחר צמיחה שלילית של 0.1% ברבעון הקודם, וההאטה הגלובלית הנמשכת בשל מלחמות הסחר.

שולץ, בגיבוי הקאנצלרית אנגלה מרקל, הודיע כי גרמניה תשמור על תקציב מאוזן גם בשנה הבאה, אך כי הממשלה מוכנה לפעול "בעזרת מיליארדי אירו" אם מיתון יירשם בה ובגוש האירו. הצהרה זו מהווה שינוי טון לעומת הצהרות קודמות, ציינו מומחים. בכיר בקרן המטבע הבינלאומית אמר בראיון ל"בלומברג" היום (ד') כי על גרמניה לפעול מיידית, ולא לחכות למיתון רשמי לפני שתגביר את ההשקעות הציבוריות.

הבכיר, פול תומפסון, אמר לסוכנות הידיעות, כי המשק הגרמני זקוק להשקעה רבה בתשתיות, בין אם בתחום התקשורת (הנחת רשת סיבים אופטיים שישדרגו את מהירות הגלישה האטית כיום ברבות מערי גרמניה, הנסמכות על תשתיות טלפוניה ישנות), החינוך וגם השתתפות נשים בכוח העבודה. "גרמניה אינה מוגבלת מבחינת חוב אם ברצונה ליישם רפורמות פיסקליות ומבניות כאלה", אמר.

למעשה, הריבית על איגרות חוב ממשלתיות גרמניות היא שלילית, מה שאומר שברלין יכולה להרוויח מכך שתקבל הלוואות מהשוק הבינלאומי כדי לממן פרויקטי תשתית ארוכי-טווח. מה שהוביל את גרמניה למצב זה היא מדיניות ה"אפס השחור" שהוביל שר האוצר הקודם, וולפגנג שויבלה, והיצע הכסף הרב ברחבי העולם, לצד החשש של משקיעים רבים מהסיכונים הטמונים בהשקעות חלופיות.

למרות מדיניות זו, גוברים הקולות בחודשים האחרונים, גם מצד גורמים פוליטיים בתוך המדינה, ליזום השקעות בקנה מידה נרחב בתשתיות בגרמניה. לגרמניה עודף סחר עצום, שגרם לבנק המרכזי האירופי, לממשלת ארה"ב וגם לקרן המטבע, לחזור ולדרוש ממנה להשקיע כדי להגביר את הצריכה וההשקעות הגרמניות. תומפסון הבהיר כי הוא אינו קורא לתוכנית תמריצים לכלכלה הגרמנית, אלא ל"השקעה הגיונית בפרויקטים ארוכי טווח". חלק מהמומחים בגרמניה סבורים כי גם אם יירשם מיתון, הוא תוצאה של האטה ב"התחממות יתר" של הכלכלה הגרמנית, בעיקר היצוא של המדינה, בשנים האחרונות, ואינו מסמל משבר כלכלי.