חוק המצלמות נפל, לאחר שלא הושג רוב דרוש של 61

כל סיעות האופוזיציה בהן כחול לבן, העבודה, מרצ, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו וגם ח"כ רועי פולקמן, איש סיעת כולנו לשעבר, שלא מתמודד בכנסת ה-22 - בחרו להחרים את האירוע המוזר • הליכוד מסרו כי החוק נפל בשל היעדרו של ח"כ אביגדור ליברמן וחבירתו לגנץ ולפיד

תמונות מעת ההצבעה על חוק המצלמות / צילום: יצחק ההרי, דוברות הכנסת
תמונות מעת ההצבעה על חוק המצלמות / צילום: יצחק ההרי, דוברות הכנסת

חוק המצלמות נפל בקריאה ראשונה לאחר שלא הושג רוב דרוש של 61 חברי כנסת. 58 איש מן הסיעות של הליכוד, איחוד מפלגות הימין, ש"ס ויהדות התורה הצביעו בעד בקריאה הראשונה. כל הסיעות האחרות, כחול לבן, העבודה, מרצ, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו וח"כ רועי פולקמן, איש סיעת כולנו לשעבר, שלא מתמודד בכנסת ה-22 - בחרו להחרים את האירוע המוזר.

חוק המצלמות, שקודם על ידי הממשלה, חייב רוב של 61 מאחר והוא משנה את ערכי היסוד של השיטה, לרבות שינוי מהותי לסעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, הקובע שהבחירות יהיו שוויוניות וחשאיות. בשל החשש לפסילה בבג"ץ, כל הצבעות על שינויים עקיפים וישירים לחוקי יסוד בעשור האחרון דרשו רוב מינימלי של 61. לנתניהו אין את הקואליציה הדרושה עם 61 ח"כים, שכן מיום 29 במאי עת לא הצליח להרכיב ממשלה, אין לו את הרוב בכנסת.

בסיום ההצבעה, צחקו חברי הליכוד לשמע בדיחות של ח"כ דוד ביטן. גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נראה היה נינוח וצחקק עם חברי סיעתו, וזאת על אף הובלת אחד מן המהלכים החוקתיים החריגים ביותר בתולדות המדינה.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל ושל הכנסת שהממשלה מעבירה חקיקה ממשלתית בסמוך למערכת בחירות, באופן העשוי להשפיע על ניהול מערכת הבחירות וזאת מבלי התחשבות בעמדות הסיעות אשר אינן מרכיבות את הממשלה. יצוין, שהממשלה הנוכחית לא קיבלה את אמון הכנסת ה-22, דבר ההופך את האירוע לחריג עוד יותר.

תמונות מההצבעה על חוק המצלמות / צילום: יצחק ההרי, דוברות הכנסת
 תמונות מההצבעה על חוק המצלמות / צילום: יצחק ההרי, דוברות הכנסת

בעוד הליך חקיקה כלשהו אמור לשרת את כל אזרחי המדינה, הליכוד, בהיותם המרכיב העיקרי של הממשלה, דחפו לחקיקה שהייתה עשויה לשרת את המטרות של הקמפיין שלהם, תוך שהם עוקפים את כל כללי הפרוצדורה המקובלים. יו"ר הכנסת שיתף פעולה עם המהלך וזאת על אף חוות הדעת הברורות של היועץ המשפטי לממשלה, יו"ר ועדת הבחירות והיועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, אשר הדגיש כי הצעת החוק הממשלתית נותנת עדיפות מובנית לליכוד תוך פגיעה בעקרון השוויון ובעיקרון החשאיות, שהם ערכי יסוד של השיטה.

בסיום הדיון מסרו מן הליכוד כי החוק נפל בשל היעדרו של ח"כ אביגדור ליברמן וחבירתו לגנץ ולפיד.

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן אמר כי מדובר היה ב"ניסיון בזוי של נתניהו לפגוע בבחירות דמוקרטיות וליצור תוהו ובוהו נכשל".

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ: "החוק שנודף ממנו ריח של גזענות מבית נתניהו והליכוד ירד סופית מסדר היום. לצערנו הרב, אנו חוששים שעדין הליכוד ינסה לעורר פרובוקציות במגזר הערבי, במטרה לשבש את התוצאות ולחטוף את הבחירות ולכן, העבודה-גשר הקימה סיירת מיוחדת בהובלת עמר בר לב, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר והתנועה הקיבוצית. נתניהו מדיר אוכלוסיות שלמות וקורע את החברה הישראלית, ב -17.9 נעשה מהפך חברתי ונשים בני אדם לפני הכל".