"יש לך וואטסאפ?": כך גויסו עורכי דין ורואי חשבון למניעת זיופים בקלפיות

יו"ר ועדת הבחירות הורה על מינוי 1,000 עורכי דין ורואי חשבון שיפקחו על טוהר הבחירות • בהקלטות השיחות שהגיעו לידי "גלובס" נשמע כמה פשוט להתקבל לתפקיד

קלפי / צילום: shutterstock
קלפי / צילום: shutterstock

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, החליט לאסור על חברי ועדת הקלפי ומשקיפים מטעם המפלגות להקליט ולצלם בתוך הקלפי לשם מניעת זיופים ואי-סדרים. אולם, מלצר כן הורה על הקמת יחידת פיקוח מטעם ועדת הבחירות במטרה שתפקח על טוהר הבחירות ואף תשתמש במצלמות גוף לצורך כך.

ועדת הבחירות הציבה לעצמה יעד למנות 1,000 פקחים. יו"ר לשכת עורכי הדין ויו"ר לשכת רואי החשבון הציעו לשופט מלצר כי הפקחים יהיו עורכי דין ורואי חשבון. מלצר נענה להצעה בחיוב.

בהקלטות שהגיעו לידי "גלובס" נשמע כמה פשוט להתקבל לתפקיד. כך נשמעו השיחות לעורכי הדין שהציעו את עצמם לתפקיד.

שלום, אני מצוות 3, החברה שמפקחת על טוהר הבחירות. קיבלתי את המספר שלך שנרשמת לעבוד. כמה שאלות קטנות. יש ברשותך רישיון בתוקף?

"כן".

האם ברשותך רכב?

"כן".

האם ברשותך וואטסאפ?

"כן".

יופי. אז נבחרת להיות מפקח והתקבלת לתפקיד. כל המידע מסביב, ייצרו איתך קשר בהמשך. תודה רבה.

הקלפיות נפתחות בשעה 07:00? תגיעו ב-09:30

מי שצלח את משימת השאלות, קיבל "תדריך מפקחים" ובו מידע על התפקיד. בין היתר מצוין הלו"ז ליום הבחירות. למרות שהקלפיות ייפתחו בשעה 7:00 בבוקר, המפקחים לא יגיעו לקלפיות לפני השעה 9:30.

על-פי הלו"ז, בשעה 8:30 המפקחים נדרשים להתייצב לנקודת כינוס לצורך מפגש עם מנהל חברת צוות 3. לאחר מכן, בין השעות 8:30 ל 9:30 רשום בלו"ז "חלוקה לצוותים, קבלת מסלול קלפיות וחלוקת ציוד".

מהשעה 9:30 עד 19:30 המפקחים בין הקלפיות בהתאם למסלול שנקבע מראש, ובהמשך יוצבו ב"קלפי לילה" בו מתבצע צילום קבוע של ספירת הקולות.

צוות 3 מסר בתגובה: "לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון פנו עצמאית לוועדת הבחירות המרכזית על-מנת לקחת חלק בפיקוח על טוהר הבחירות לכנסת בשבוע הבא. הבסיס לפניה זו נשען על החלטה משותפת שהתקבלה בין הלשכות ועם כבוד השופט מלצר. לשם כך, הלשכות פרסמו קול קורא לגיוס ראשוני, והרשימה שהתקבלה לאחר סינון הועברה אל ועדת הבחירות המרכזית. מאחר שמדובר ברשימות של חברים פעילים, העוסקים במשפטים ובחשבונאות, הפך השלב הראשוני של הגיוס למהיר יותר.

"בשלב הבא, עורכי הדין ורואי החשבון שהתקבלו לעבודה מטעם ועדת הבחירות המרכזית, עברו הדרכות מקצועיות והסמכה לאורך מספר ימים, על-מנת לעמוד באתגר ביום הבוחר. את ההדרכות העבירה קבוצת צוות 3, המופקדת על הפרויקט המורכב והמאתגר של פיקוח על טוהר הבחירות וכוללת מערך גיוס נרחב של מפקחים, עורכי דין ורואי חשבון. יודגש כי את התשלום בעבור עבודתם מקבלים עורכי הדין ורואי החשבון ישירות מוועדת הבחירות המרכזית".