כמה כסף קיבלו חברות התעופה הזרות על הפעלת קווים לנתב"ג?

מנתוני משרד התיירות עולה כי חברות התעופה הזרות קיבלו מענקים של יותר מ-50 מיליון שקל על הפעלת קווים מיעדים שונים לנתב"ג משנת 2016 ועד היום • מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי: "מענקי המשרד לחברות התעופה מוכיחים את עצמם פעם אחר פעם"

מטוס של Wizz Air / צילום: שאטרסטוק
מטוס של Wizz Air / צילום: שאטרסטוק

מענקים בהיקף של יותר מ-50 מיליון שקל קיבלו חברות התעופה הזרות (בעיקר) על הפעלת קווים מיעדים שונים לנתב"ג משנת 2016 ועד היום.

על המענקים אמון משרד התיירות, בהתאם למדיניות שהתווה שר התיירות יריב לוין, שיש להניח שבממשלה הבאה כבר לא ישב במשרד הזה. המענקים ניתנים לחברות תעופה בהתאם לקווים חדשים שהן פותחות לישראל וממנה, שאותם מזהה המשרד כבעלי פוטנציאליים להבאת תיירים לישראל. חברות התעופה שמקבלות את המענקים בתום השנה הראשונה לפעילותן מתחייבות להשתמש בכסף לטובת מהלכים וקמפיינים שיווקיים לעידוד התיירות לישראל.

על כל תדירות של קו טיסה מקבלות חברות התעופה 250 אלף אירו, כך שעל הפעלת שלוש טיסות בשבוע תקבל חברת התעופה מענק של 750 אלף אירו בשנה.

היות שאחד התנאים לקבל את המענק הוא לפתוח קו מיעד חדש שלא היה על מפת התעופה הישראלית, מי שיוצאות נשכרות מהמהלך הם בעיקר חברות הלואו קוסט שפותחות טיסות מיעדים פופולריים פחות, גם משיקולים כלכליים עבורן בהיבט עלויות הפעלת הקו (לרבות מסי נמל ואגרות של רשויות תעופה בנמלי תעופה קטנים יותר).

כך, ברשימת המענקים של משרד התיירות מאז 2016 ועד היום מככבת חברת הלואו קוסט ההונגרית Wizz Air, שמאז 2016 קיבלה מענק בהיקף 3.3 מיליון אירו - יותר ממחצית כלל המענקים שקיבלו חברות התעופה. את המענקים היא קיבלה על הפעלת טיסות בין תל-אביב ללובלין (פולין), קוסיץ' (סלובקיה), קראיובה, טימישוארה וסיביו (רומניה) ודברצן (הונגריה).

חברת הלואו קוסט האירית ריאנאייר קיבלה במצטבר מאז 2016 מענקים בהיקף של 2.5 מיליון אירו על פתיחת קווים לנתב"ג, בין היתר מפוזנן, ורוצלב וגדאנסק (פולין) ובאדן-באדן וממינגן (גרמניה).

חברת התעופה הלאומית של פולין, LOT, נהנתה גם היא ממענקים על פתיחת יעדים מפולין, בהם פוזנן, ורוצלב וגדאסנק.

למרות שמדיניות המשרד קובעת כי מענקים יוענקו על פתיחת יעד חדש בלבד, הטבלה מצביעה על כך שבכל הנוגע ליעדים מפולין בולט כפל, כלומר מענקים שקיבלו שתי חברות על הפעלת טיסה מאותו היעד - דוגמת LOT ו-Wizz Air שמפעילות טיסות סין תל-אביב ללובלין.

לא רק חברות לואו קוסט נהנות ממענקים עם פתיחת קווים חדשים: גם אל על זכתה למענקים על פתיחת קווים בין תל-אביב ללאס וגאס ולמיאמי, על שני הקווים הללו קיבלה אל על מענק של מיליון אירו, למרות שלא ברור עד כמה שני הקווים הללו משרתים את התיירות הנכנסת או שהם מיועדים בעיקר לנוסעים הישראלים.

בדומה לאל על, גם יונייטד איירליינס זכתה במענק על הפעלת קו חדש לצפון אמריקה, תל-אביב-וושינגטון. עבור 3 טיסות שבועיות קיבלה חברת התעופה האמריקאית מענק שנתי של 750 אלף אירו. מענק דומה קיבלה גם חברת התעופה מדרום אמריקה LATAM על הפעלת קו מתל-אביב לסאו פאולו ולסנטיאגו (צ'ילה) בתדירות של 3 טיסות שבועיות.

גם אייר אינדיה, שהשיקה ב-2018 את טיסותיה הישירות בין תל-אביב לדלהי, זכתה במענק של 750 אלף אירו. חברת התעופה ההודית רשמה היסטוריה שהצליחה לקומם את אל על - מדובר בקו הישיר הראשון מישראל ואליה שעובר מעל שמי ערב הסעודית. המשמעות היא קיצור של שעה וחצי במסלול, קיצור שלא רק מקל על הנוסעים, אלא יותר מכך - הוא משמעותי לחברת התעופה בהיבט עלויות הפעלת הקו. אל על ממשיכה לטעון - טענה שהיא העלתה גם מול בית המשפט - לאפליה מצד המדינה שמאפשרת את הפעלת הקו מעל שמי ערב הסעודית, בשעה שלה אין אישור דומה. בשלב זה אייר אינדיה היא החברה היחידה שמפעילה טיסות מעל שמי ערב הסעודית לישראל.

גם חברות תעופה סיניות קיבלו מענקים: היינאן איירליינס קיבלה 750 אלף אירו על 3 טיסות שבועיות לשנחאי. את המענק קיבלה היינאן ב-2017-2018, כאשר לאחרונה הודיעה החברה כי מהחודש הבא היא מבטלת את הקו שנחאי-תל-אביב, כאשר לפי הודעת החברה מדובר בביטול זמני בלבד. חברה סינית נוספת שקיבלה מענקים היא סצ'ואן איירליינס, שחנכה קו תל-אביב צ'נגדו לפני כשנה. המענק שלה מסתכם בחצי מיליון אירו לשתי טיסות בשבוע.

סך המענקים מגיע כאמור ל-12.850 מיליון אירו על פני תקופה של שלוש שנים. ביחס לתקציב משרד התיירות שעומד על 1.2 מיליארד אירו לשנה, לא מדובר בהוצאה גדולה יחסית. מענקים אחרים מעניק משרד התיירות במסגרת קמפיין חורף לאילת - מדובר בסבסוד של 60 אירו לכל נוסע שמגיע עם חברות התעופה בטיסה ישירה לשדה התעופה רמון. מדובר במענקים בהיקף שגבוה פי שלושה ויותר מהמענקים על טיסות שפועלות בנתב"ג.

לשם המחשה, בחורף האחרון סבסוד משרד התיירות לחברות הזרות שהפעילו טיסות חורף מאירופה לרמון - גם כאן מדובר בעיקר חברות לואו קוסט (ובראשן ריאנאייר) - הגיע ל-40 מיליון שקל.

האם המענקים לחברות התעופה שמפעילות טיסות בינלאומיות לנתב"ג הביאו את המטרה שלשמה הם נועדו, כלומר הגדלת מספר התיירים שמגיעים לישראל? את 2018 סיכמה ישראל עם כניסות של 4.1 מיליון תיירים, לעומת כ-3.6 מיליון תיירים ב-2017, צמיחה של 14%.

ביחס למספרים של 2016, עוד לפני יישום תכנית המענקים מדובר בעלייה של 42%. הגידול הזה ממשיך גם במחצית הראשונה של 2019: בין החודשים ינואר-אוגוסט מספר כניסות התיירות גדל ב-10% לעומת אשתקד ל-2.9 מיליון תיירים.

בחינת טבלת המענקים לפי יעדים אל מול מספר התיירים שהגיעו מהם לישראל מגלה כי עיקר המענקים, בהיקף של 3.75 מיליון אירו, הוקדשו לטיסות מיעדים שונים בפולין, אחת המדינות שהמשרד משקיע בו מאמצים רבים כיעד פוטנציאלי להבאת תיירים לישראל. בחלק מהמקרים כאמור מדובר על מענק ששתי חברות שונות קיבלו עבור אותו היעד ממנו הן טסות לישראל. כל זה, למרות שמספר התיירים שהגיעו מפולין, על אף שהוא משקף גידול, הוא עדיין שולי ביחס לכלל התיירים: ב-2018 מספר התיירים שהגיעו מפולין הסתכם ב-151 אלף, ב-2017 ב-97 אלף, וב-2016 ב-51.6 אלף בלבד, כלומר כ-300 אלף תיירים על פני 3 שנים, כ-3% מכלל התיירים.

במשרד התיירות מתייחסים לגידול הניכר במספר התיירים לאורך השנים ולשבירת הדואופול LOT-אל על בקו ולעידוד התחרות במחירי הטיסות לפולין. עוד מציינים את השינוי בתמהיל התיירים וזליגה אל מעבר לתיירות הצליינית המאפיינת את הבאים מפולין לישראל

גם סין היא יעד שמשרד התיירות שם לו למטרה כבעל פוטנציאל עצום לתיירות נכנסת. חברות התעופה קיבלו מענקים בהיקף של 1.25 מיליון אירו בעונת התיירות 2017-2018. מספר התיירים שהגיעו לישראל מסין בסיכום 2018 היה 115 אלף בלבד, לעומת 124 אלף מבקרים מסין שהגיעו ב-2017.

קשה לשים את האצבע על הגורם שתרם לגידול במספר התיירים שמגיעים לישראל, כשהוא מושפע גם מהשקט הביטחוני (היחסי), מהתדמית של ישראל שעוברת בצורה חיובית יותר ברשתות החברתיות על-ידי מבקרים ותיירים וגם ממאמצי השיווק של משרד התיירות, בין היתר בדמות המענקים.

מבחינת אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, "מענקי משרד התיירות לחברות התעופה מוכיחים את עצמם פעם אחר פעם. המענקים מיועדים ספציפית לפעילות שיווק שנעשית על-ידי חברות התעופה האמינות על קהלי היעד במדינות השונות, ולכן לקמפיינים השיווקיים שלהם ישנה משמעות גדולה, והם משלימים את פעילות השיווק של המשרד. לראיה - ישנה עלייה מתמדת בכניסות תיירים, ואנו בטוחים שמענקים אלה יביאו לפתיחת קווים נוספים בעיקר מיעדים מרוחקים, ושנמשיך לשבור שיאים בתיירות הנכנסת".

אחד ההישגים החשובים של יריב לוין כשר שלא ראה במשרד התיירות כברירת מחדל, היה הגדלת תקציב המשרד ל-1.2 מיליארד לשנה. שר או שרה דומיננטיים במשמרת הבאה יצטרכו להמשיך את הקו הזה ובעיקר להפנים את החשיבות של התיירים הפוקדים את ישראל בהיבט התרבותי, המדיני והכלכלי. תוכנית המענקים לשנת 2019-2020 כבר הוגשה, אולם עתידה להמשך תלוי במידה רבה בזהות מי שיתפוס את מקומו של לוין.