נעילה שלילית בוול סטריט; מחיר הנפט זינק ב-13%

המדדים הבולטים בארה"ב ירדו בעד 0.5% • מחיר הנפט קופץ ל-62 דולר לחבית לאחר המתקפה על מתקני הפקת הנפט בסעודיה בסוף השבוע האחרון • המתקפה בסעודיה עשויה לגרור את דחיית הנפקת ארמקו, חברת הנפט הממשלתית של סעודיה • טראמפ מאשים את איראן במתקפה, ולטענתו היא משקרת עם ההכחשה • באירופה, המדדים ננעלו בירידות: הדאקס איבד 0.7%, הקאק ירד ב-0.9%

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:05

המסחר בוול סטריט ננעל הערב בירידות קלות. דאו ג'ונס איבד 0.5% ונאסד"ק ו-S&P 500 ירדו ב-0.3%. הירידות במדד הדאו ג'ונס קטעו שמונה ימים רצופים של עליות. הנפט זינק ב-13%. מחיר חבית עומד כעת על 61.73 דולר. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ציין הערב כי הוא לא ממהר להגיב להתקפה על מתקני הפקת הנפט בסעודיה בסוף השבוע האחרון. טראמפ נשאל הערב האם איראן הייתה אחראית למתקפה, והוא ענה כי "זה בהחלט נראה כך בנקודה זו. אני לא רוצה מלחמה עם אף אחד, אבל אנחנו מוכנים לכך יותר מכל אחד אחר. יש לנו אפשרויות רבות, אבל אנחנו לא מסתכלים על אפשרויות בינתיים". טראמפ הוסיף כי "זו הייתה מתקפה גדולה מאוד וארה"ב יכולה להגיב בקלות רבה במתקפה גדולה בהרבה הרבה יותר, אבל אנחנו נחכה עד שנדע בוודאות מי עשה את זה".

אמריקן איירליינס גרופ  צנחה במעל ל-7%. יונייטד איירליינס הולדינגס  ו-ג'ט בלו איירווייס  איבדו כ-3%. דבון אנרג'י  ו-Marathon Oil  קפצו בכ-12%.

מניית ג'נרל מוטורס  איבדה מעל ל-4%. 

21:00

המסחר בארה"ב מתנהל כעת בירידות של עד 0.5%. הנפט מזנק במעל ל-15% למחיר של 63.14 דולר. 

מניות חברות התעופה מגיבות בירידות לעלייה במחירי הנפט. אמריקן איירליינס גרופ  מאבדת מעל ל-5%. יונייטד איירליינס הולדינגס  ו-ג'ט בלו איירווייס  נופלת מעל ל-3%. ואילו חברות האנרגיה מזנקות: דבון אנרג'י  ו-Marathon Oil  קופצות בכ-13%.

מניית ג'נרל מוטורס  יורדת בכ-4%. זאת לאחר שאיגוד עובדי הרכב בארה"ב פתח בשביתה בשל קשיים במו"מ בין השניים. 

19:50

בורסות וול סטריט נסחרות בירידות קלות ברקע לדרמה שנרשמת בשוק הנפט נוכח פגיעה בהפקה בסעודיה לאחר תקיפת המל"טים בסוף השבוע האחרון. מדד דאו ג'ונס מאבד 0.6%, הנאסד"ק יורד ב-0.4% ומדד S&P 500 יורד בשיעור זהה.

מדד הפחד (VIX) מזנק ב-8.8% על רקע החרפת המתיחות הגיאופוליטית, נוכח האשמות של טראמפ את איראן בתקיפה בסעודיה שגררה זינוק במחיר הנפט.

הנפט מזנק כעת בכ-13% לרמה של 61.9 דולרים לחבית. מוקדם הבוקר הנפט רשם את הזינוק היומי החד ביותר, בגובה של 19%, בתגובה ראשונית לתקיפה בסעודיה שגררה השבתה של מתקן ההפקה הגדול בעולם. הפגיעה צפויה לגרוע 6% מקצב ההפקה היומי, וארה"ב הודיעה כי תפתח את מאגרי החירום על מנת לפצות על אובדן היצע הנפט.

סמנכ"ל ההכספים של טבע  מייקל מקללן מונה לתפקיד דומה בחברת התרופות הספרדית אלמירל (Almirall).

18:40

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות בהובלת מדד דאו ג'ונס שמשיל 0.5%. אמזון  מובילה את הירידות במדד הדאו ומאבדת 1.8%, אחריה 3M  עם ירידה של 1.6%, פרוקטר אנד גמבל יורדת ב-1.5% ומנייתה של וולט דיסני  מאבדת כ-1%. שברון ואקסון מובייל מטפסות בכ-2% על רקע זינוק מחיר הנפט.

באירופה, המדדים ננעלו בירידות, כך הדאקס הגרמני איבד 0.7%, הקאק הצרפתי ירד ב-0.94% והפוטסי הבריטי ירד ב-0.65%.

בהמשך לדרמה בשוק הנפט נוכח השבתת חלק ממתקני ההפקה בסעודיה, מחיר הנפט מזנק כעת ב-11.5% לרמה של 61.1 דולרים לחבית. רמי אולו פיטאן, מענקית ההשקעות שרודרס, אמר כי "ההתקפה כמקרה בודד לא מזיקה יתר על המידה לשווקי הנפט מכיוון שיש מאגרים מספיקים בשוק הנפט ברחבי העולם. בנוסף יכולת ייצור רזרבית בתוך קרטל אופ"ק ומפיקים אחרים יוכלו לכסות על החסר. עם זאת, ההתקפה מדגישה את שבריריות תשתית ייצור הנפט של ערב הסעודית ואת הסיכון הגובר לכך שמתחים גיאו-פוליטיים נוספים באזור המפרץ עשויים להשפיע הרבה יותר על אספקת הנפט בעתיד. במהלך השנה האחרונה, מחירי הנפט הרדים תרמו להפחתת האינפלציה, מה שאפשר לאפשר לבנקים מרכזיים ברחבי העולם להתחיל במדיניות מוניטרית נוחה יותר. מתחים הולכים וגוברים במזרח התיכון עשויים לגרור מחירי נפט גבוהים יותר, מה שעשוי להוביל ללחצי האינפלציה כלפי מעלה".

16:30

המדדים המובילים בוול סטריט נפתחו בירידות קלות של עד -0.3%, בעוד מחיר הנפט קופץ בכ-10% נוכח המתקפה בסוף השבוע האחרון על סעודיה, שגררה את השבתת אחד ממתקני ההפקה הגדולים בעולם.

מניות האנרגיה מזנקות על רקע העלייה החדה במחיר הנפט, כך Devon Energy מזנקת ביותר מ-10%, ומניית Marathon  נוסקת בשיעור דומה. אקסון מובייל  ושברון  עולות בכ-2% כ"א.

מנייתה של ג'נרל מוטורס  מאבדת כ-3% על רקע שביתה של איגוד עובדי תעשיית הרכב. 

מוקדם יותר דווח כי הייצור התעשייתי בסין נפל לשפל של 17 וחצי שנים. הייצור עלה באוגוסט ב-4.4%, מתחת להערכות האנליסטים שצפו עלייה של 5.2%. 

16:00

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על ירידות של עד 0.6% בפתיחת המסחר בוול סטריט. ברקע, מחיר הנפט רשם הבוקר את הזינוק החד מעולם לאחר התקיפה של מלט"ים בסעודיה, מה שגרר פגיעה בקצב ההפקה הסעודי. 

בשל המתקפה שגררה השבתה של מתקן נפט של ארמקו, חברת הנפט הממשלתית, זו הודיעה כי עשויה לדחות את ההנפקה שתכננה.

הנשיא טראמפ צייץ בטוויטר כי איראן אשמה במתקפה בסעודיה בסוף השבוע האחרון אך מכחישה זאת, בדיוק כפי שעשתה לאחר שהפילה את המל"ט לפני כמה שבועות בטענה כי הוא נכנס לשטחה. "אנחנו עוד נראה", צייץ טראמפ. 

14:00

החוזים העתידיים של המדדים הבולטים בארה"ב מראים צפי לירידות בשיעור של כ-0.5%. 

באירופה אין שינוי בכיוון המסחר. מדד הקאק  מוביל את המגמה השלילית, עם ירידה של 0.7%. הדאקס  מאבד 0.5% ובפוטסי  נרשמות ירידות מתונות. 

בגרמניה לופטהאנזה  מאבדת 3% ובצרפת אייר בס  ולואי ביטון יורדות ב-4%. חברת הגז TechnipFMC  עולה ב-4%. בבריטניה בנק סטנדרט צ'רטרד  עולה ביותר מ-4%.

12:40

היום צפוי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון להיפגש בלוקסמבורג עם נשיא הנציבות אירופית, ז'אן קלוד יונקר. ג'ונסון צפוי להזהיר כי יימנע מכל דחייה נוספת בביצוע הברקזיט. מדד הפוטסי  בינתיים לא מתרגש מכך ויורד בשיעור מתון של 0.2%. הדאקס  והקאק  יורדים ב-0.5%-1%. 

12:00

בגרמניה דויטשה בנק , ת'יסן גרופ ולופטהאנזה  יורדות ב-2%-3%. בצרפת אייר בס , STM , לואי ויטון, ספרן  וארסלור מיטאל  יורדות ב-2%-3%. ENI האיטלקית וטוטאל הצרפתית נסחרות בניגוד למגמה ועולות בכ-2%-3%.

באסיה נסגר המסחר במגמה מעורבת. ההנג סנג  ירד ב-0.8%, בעוד הני.קיי  עלה ב-1%.

 

10:45

המסחר באירופה נפתח בירידות במדדים הבולטים. הדאקס   והקאק  יורדים ב-0.6%, בעוד הפוטסי   יורד ב-0.20% בלבד. 

10:15

נמשכת המגמה המעורבת באסיה, ללא שינוי מהותי. מחירי הנפט מזנקים. מחיר נפט גולמי עולה ב-7.5%-8% ונפט גולמי מסוג ברנט עולה בכ-8.5%. בתחום הסחורות, הזהב מתחזק בקרוב ל-1% והכסף בכ-2%.

7:00

באסיה מתנהל המסחר במגמה מעורבת, כנראה על רקע תקיפת מתקני הפקת הנפט בסעודיה בסוף השבוע. את המגמה מוביל מדד ההנג סנג , שיורד במעט יותר מ-1%. הני.קיי  דווקא מתחזק ב-1% ומדד שנחאי  עולה בשיעור מתון.

לפני זמן קצר פורסמו נתוני הצמיחה בייצור התעשייתי בסין בחודש אוגוסט. אמנם 4.4%, אך פחות מהצפי של 5.2%. 

המתקפה גרמה לפגיעה משמעותית במתקני הנפט וגרמה לקיצוץ של 5% מתפוקת הנפט העולמית. הוול סטריט ג'ורנל מצטט גורמים רשמיים בסעודיה שמעריכים שהמתקן המרכזי שנפגע ישוב לפעילות היום, אבל חזרה לפעילות מלאה כמו שהייתה טרם התקיפה, תארך שבועות. בינתיים נראה כי המתקפה והשלכותיה צפויות להשפיע גם על המסחר באירופה ובארה"ב שייפתח בהמשך היום, זאת לאחר שבוול סטריט נרשם רצף עליות של שמונה ימים בדאו ג'ונס, הארוך מתחילת השנה, אך בסך-הכול המגמה הייתה מעורבת. חוזי הנפט העתידיים בארה"ב עולים ב-10%.

חוץ מסעודיה, עיני המשקיעים יהיו אל הפדרל ריזרב. ביום רביעי השבוע תפורסם החלטת הריבית שלו. לצד זאת תפורסם תחזית המאקרו של חברי הפד. כלכלני לידר שוקי הון צופים כי הפד יוריד את הריבית ב-0.25%, ומנגד הנגיד פאואל צפוי לנסות לרסן את הציפיות ולאותת כי בהמשך הדרך הורדת הריבית תלויה בנתונים מהכלכלה האמריקאית.