הממונה על שוק ההון והביטוח קורא לשינוי מהותי בביטוחי הבריאות ולהרחבת הרובד הממלכתי לסיעוד

משה ברקת, הרגולטור האחראי על תחום הביטוח, גילה היום בכנס הבריאות של "עדיף": "הוריתי להקים צוות חשיבה ברשות, שמסתכל מחדש על נושאי המאקרו של הבריאות בישראל, תוך שיתוף גורמי מקצוע, כלכלנים, אנשי ביטוח, רופאים ואנשי מערכת הבריאות"

משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: ישראל הדרי
משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: ישראל הדרי

תחום ביטוחי הבריאות עומד שוב בפני שינוי מהותי ויש לחשוב על הרחבת רובד ממלכתי לביטוח הסיעודי. כך קרא היום (ב') הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, שנשא דברים בכנס ביטוחי הבריאות של "עדיף".

"בנימה פרגמטית", אמר היום ברקת בהתייחס לרפורמה בפוליסות ביטוחי הבריאות שהובילה קודמתו בתפקיד, דורית סלינגר, "אנחנו בוחנים את לקחי הרפורמה בביטוח שנעשתה לפני כשלוש שנים. היו בה ללא ספק מוטיבים חיוביים: היכולת לפרק את המצר הביטוחי, מחליפי ניתוח, טיפולים וניתוח מניעתי, שתלים בניתוח, ללא תקרות ועוד. אבל יש דברים שללא ספק צריך לשנות, לתקן ולשפר".

בין הוא פירט כי מדובר ב"הרחבת האפשרות לבחירת מנתח והרחבת רשימת הרופאים, הרחבת הגדרות שונות, כמו במחלות קשות, תרופות ניסיוניות ועוד", כמו גם "החזרת ההרחבות וכתבי השירות, שחלקם נתן פתרון למי שאין לו פתרון חיתומי או אחר, ועוד".

למעשה, ברקת כבר הבהיר בעבר שהוא מעוניין בשינוי המציאות שקיבל לידיו לכשנכנס לתפקיד, שבין היתר התמקדה ביצירת אחידות גם בפוליסות ביטוחי הבריאות, כשעתה הוא מציין: "הראינו בשנה החולפת שהפוליסה האחידה כבר לא תהיה אחידה ונמשך בכך. אישרנו לשווק מחליפי ניתוח כהשלמה למוצרים קיימים, השקנו ביטוח ניתוחים מוזל עם השתתפות עצמית, ועוד נמשיך לייצר אלטרנטיבות למי שצריך ומעוניין בכך".

רכיב אחר שסלינגר הכניסה לתחום ביטוחי הבריאות הוא שינוי של הכיסוי או המחיר בפוליסות מדי תקופה, על מנת לאפשר התפתחות של הכיסוי בהתאם לשינויים הטכנולוגיים בעולם הרפואה. מהלך זה זכה לביקורת בשל החשש להתייקרות בפוליסות הבריאות לאורך זמן. עתה אומר הממונה על שוק ההון כי "יש אלמנטים כלכליים משמעותיים שאני מתכוון לבחון בפוליסות החדשות", כשלדבריו "אחד מהם הוא החידוש הדו-שנתי".

על היבט זה הוא אומר כי "גם כאן אני מציע להסתכל למציאות בעיניים. אולי לא בקדנציה שלי, אולי אפילו לא בקדנציה של מי שבא אחרי, אבל אני מעריך שבסביבה של תשומות רפואיות הולכות ועולת, אי אפשר יהיה להימנע לעד מייקור, ואולי אפילו בצורה משמעותית, עם תלות או בלי תלות בגיל. ואני מציב מראה ושואל - האם שוב נזרוק אנשים מהביטוח בגיל מבוגר יותר? האם הביטוח יהיה יקר להם מדי לשלם?". ברקת מתייחס כאן למה שקרה בביטוחי הסיעוד הקולקטיביים, שאינם של קופות החולים, שעם השנים התייקרו מאוד עד אשר הציבור המבוטח לא יכול היה לעמוד במחירים דווקא בהגיעו לגיל בו הביטוח הופך לרלוונטי.

ברקת ציין בהקשר זה כי אין לו כרגע תשובות מגובשות לגבי "האם ביטוח ארוך טווח בו יש הגנה חוזית למבוטח מעליית מחיר אינו מוצר בטוח יותר", תוך שהבהיר כי "נצטרך לעשות את החשיבה הזאת".

בתוך כך הוא אמר היום כי "הוריתי להקים צוות חשיבה ברשות, שמסתכל מחדש על נושאי המאקרו של הבריאות בישראל, תוך שיתוף גורמי מקצוע, כלכלנים, אנשי ביטוח, רופאים ואנשי מערכת הבריאות".

עוד בנושא הביטוח הסיעודי אמר ברקת אמר היום כי "המצב בסיעוד רחוק מלהשביע את רצוני המודל הסיעודי שבור ובעייתי ומצריך תיקון מהותי", כשהוסיף כי "יתכן שיש לספק רובד ממלכתי רחב יותר".

הוא גם התייחס לממשק הבעייתי בין המבוטחים בביטוח הסיעודי בקרות אירוע ביטוחי, כשהם מוחלשים במיוחד, לבין חברות הביטוח ואמר כי "אין ספק שיש להקטין את החיכוך בין מבטחים למבוטחים". על כך הוא הוסיף כי "אני סבור שיש לעבור לשיטת תשלומים מוקדמים יותר על פני התפתחות המחלה. כן, מחלה, כי אני סבור שסיעוד זה לא מצב, זאת מחלה", סיים את דבריו.