30% הנחה למי שהצביע: יוזמה חדשה תעלה את אחוז ההצבעה?

קבוצת סטודנטים ובוגרים מהמרכז הבינתחומי הקימו את עמותת "מצביעים 70", שמטרתה להעלות את אחוז ההצבעה ע"י מתן הנחות במגוון בתי עסק • מדובר ב-30% הנחה על מוצרים ושירותים בפורמטים השונים של בתי העסק, כאשר ההנחה תוענק למי שיציג תמונה שלו מחוץ לקלפי

קונים בדיזנגוף סנטר בבחירות הקודמות / צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר בבחירות הקודמות / צילום: שלומי יוסף

בסיבוב הברים של יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בתל-אביב בשבוע שעבר, הוא ניסה לאתגר את הנוכחים ואמר: "אתם יכולים לבחור ביום שלישי הקרוב, לשתות אספרסו או להצביע". אז לטובת הקורא בני גנץ נציין: אפשר גם לשתות אספרסו (אפילו יותר מאחד ביום), גם להצביע, גם ללכת לקניות ואפילו להספיק לשקיעה בחוף הים.

הפנייה של גנץ לא הגיעה יש מאין. יש לה קשר ישיר לאדישות הציבורית ולנתונים לפיהם אחוז ההצבעה בבחירות הפעם עשוי לרדת לשפל חדש של 63% - זאת לעומת אחוז ההצבעה בבחירות הקודמות באפריל השנה שהגיע ל-68.5%, ולעומת אחוז ההצבעה בבחירות ב-2015 שהגיע ל-72.3%.

החשש הזה מעורר לא רק את הפוליטיקאים שקוראים לציבור לצאת להצביע, אלא גם אנשים מהציבור שפשוט אכפת להם. החשש הזה עורר גם קבוצת סטודנטים ובוגרים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, שהקימו את עמותת "מצביעים 70". מטרת העמותה היא להעלות את אחוז ההצבעה ולהגביר את ההשתתפות על-ידי מתן הנחות במגוון בתי עסק. מדובר ב-30% הנחה על מוצרים ושירותים בפורמטים השונים של בתי העסק, כאשר ההנחה תוענק למי שיציג תמונה שלו מחוץ לקלפי.  

לוגו עמותת "מצביעים 70"
 לוגו עמותת "מצביעים 70"

שי טיברג, מיוזמי העמותה, מדגיש כי "זה מיזם חברתי שלא מייצג אף מפלגה, והוא פועל ללא מטרות רווח. המטרה שלא היא להעלות את אחוז ההצבעה על-ידי מתן הנחות. ביום שישי האחרון היו לנו ברשימה 20 עסקים קטנים שפנינו אליהם מתוך היכרות, והיום אנחנו עם יותר מ-400 עסקים, כולל רשתות ארציות שפנו אלינו".

טיברג מספר כי את האדישות זיהו החברים גם במעגל החברתי שלהם. "הבנו שחייבים לעשות מהלך ולמנוע את ההידרדרות שצפה מהציבור. גם אם לא נגיע ליעד של 70%, עצם העובדה שהצלחנו לנער קצת את הציבור, זו כבר הצלחה. הגימיק של ההנחה 70/30 בא ממקום שגם ככה אנשים יצאו מהבית ביום הבחירות, אז שיעצרו לרגע להצביע בדרך. הפעולות שלנו הן אנטי-פוליטיות לחלוטין, ואנחנו רק עסוקים במה יהיה הפוסט הבא שיעזור לנו להגיע אל המטרה".

בין הרשתות שברשימה: צומת ספרים, קרביץ, רשת סי קפה, הולמס פלייס, מסעדות וברים ועוד.

מעבר ליוזמה המבורכת הזו, חברות הנסיעות השיתופיות והתחבורה הציבורית ינסו למגר תירוצים של הבוחרים. כך, חברת הקורקינטים Lime מציעה 10 דקות רכיבה חינם ביום הבחירות. חברת בירד תעניק נסיעות חינם בהיקף 18 שקל, נסיעה של 10 דקות חינם מוצעת גם למנויי אוטותל, ומי שיעדיף לדווש יוכל לרכוב על אופני מובייק שיעניקו 5 רכיבות חינם ביום הבחירות (למי שיעלה סלפי בחירות בתיוג המותגים).

נזכיר כי לפי החלטת ועדת הבחירות, הנסיעה בתחבורה הציבורית ביום הבחירות היא חינמית ברכבת ובקווי האוטובוס הבינעירוניים לכלל הציבור. גם המהלך הזה נועד להגדיל את אחוזי ההצבעה, מה שנשאר לנו הוא רק לנהור לקלפיות בהמונינו.