היועמ"ש: לעודד הצבעה בעזרת הטבות זה שוחד בחירות

תנועת ש"ס הגישה עתירה נגד "מבצעי בחירות", שבהן העיריות הציעו הטבות למי שיצטלם בקלפי או בכניסה לקלפי, בטענה כי מדובר ב"שוחד בחירות" • בעקבות עמדת מנדלבליט, סביר להניח שסגן יו"ר ועדת הבחירות יורה להסיר את המבצעים

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיב היום (ב') לעתירת תנועת ש"ס נגד העיריות תל-אביב, ראשון-לציון ושוהם, ואסר על העיריות להציע הטבות לתושבים המוכיחים שהצביעו. בעקבות עמדת היועץ המשפטי לממשלה, סביר להניח כי סגן יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, יורה להסיר את המבצעים.

העתירה הוגשה בעקבות "מבצעי בחירות" בהם העיריות הציעו הנחות והטבות בבתי עסק שונים למי שיצטלם בקלפי או בכניסה לקלפי. הצעות העיריות כללו טובין כגון "בקבוק בירה, כניסה למוסדות תרבות, כניסה לבריכה או סיורים" לתושבים, וזאת כדי לעודד הגברת שיעור ההצבעה בבחירות. כל עירייה פרסמה מודעות בנפרד.

תנועת ש"ס טענה כי מדובר ב"שוחד בחירות", דבר האסור לפי סעיף 122 לחוק הבחירות לכנסת, ודרשה להסיר את המבצעים הללו מאתרי האינטרנט העירוניים. לפי סעיף החוק, אסור להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מלהצביע, ואין זה משנה אם הוצע בתמורה כסף או שווה-כסף.

העיריות הן לא היחידות שניסו לעודד אנשים ללכת להצביע בדרך יצירתית. כך, קבוצת סטודנטים ובוגרים מהמרכז הבינתחומי הקימו את עמותת "מצביעים 70", שמטרתה להעלות את אחוז ההצבעה על -די מתן הנחות במגוון בתי עסק. בשלב זה לא ידוע אם ההנחיה תקפה גם ליוזמות פרטיות. 

ממפלגת ש"ס נמסר: "מאמצי השמאל לגנוב את הבחירות באמצעים פסולים לא פוסקים. עתירה זו שהוגשה תעצור מעט את הסכר, אבל ישנם עוד ארגונים רבים שמשקיעים מאות אלפי שקלים להטיית הבחירות שמאלה".