סטייל פוליטי - האם אפשר להניע לקלפי דרך ארון הבגדים?

נראה כי דפוסי האישיות שלנו משפיעים עלינו בכל התחומים

קונים בכלבו מייסי’ס במנהטן  / צילום: רויטרס, Stephanie Keith
קונים בכלבו מייסי’ס במנהטן / צילום: רויטרס, Stephanie Keith

מה הופך אדם ל"שמאלני", או ל"ימני"? מהיכן מגיעות הנטיות הפוליטיות שלנו? שאלה סבוכה זו קשורה כנראה לאופן שבו גדלנו, לבית הורינו ולקבוצה החברתית שלנו. ישנה אפילו תיאוריה בדבר השפעת המטען הגנטי שלנו על עמדותינו הפוליטיות. מה שמחקרים מעולם כנראה לא שאלו עד היום הוא - האם יש קשר בין סגנון הלבוש שלנו לעמדות הפוליטיות שלנו, ומעניין אף יותר, ליכולת לשנות אותן?

נדמה לנו שגם את דעותינו הפוליטיות וגם את הג'ינס שלנו אנחנו בוחרים בחירה חופשית. אבל נראה כי דפוסי האישיות שלנו משפיעים עלינו בכל התחומים, יותר מכפי שנדמה לנו. מחקרים על עמדות פוליטיות מצביעים על קשר בין הצד הימני של המפה הפוליטית לתכונה שנקראת מצפוניות - שכוללת דייקנות, אמינות, השגיות ומוכוונות למטרות.

מחקר שערכתי בשיתוף אוניברסיטת חיפה מצא כי אותה תכונת אישיות קשורה גם לבחירה בלבוש קלאסי - לבוש ייצוגי, דוגמטי, שמרני למדי. לעומת זאת, "שמאלנות" נקשרה מחקרית לפתיחות לחוויה, תכונה שהיא להפך משמרנות. אנשים פתוחים לחוויה הם גמישים מחשבתית, אינטלקטואליים וסקרנים.

במחקר מצאתי קשר בין פתיחות לחוויה לסגנון לבוש אקלקטי - שכולל שילובים מגוונים ומפתיעים, צבעוניות ושימוש באקססוריז. סגנון שהוא פחות מחלקה משרדית בזארה ויותר אופנת רחוב של "ווג". אנשים כאלה מספיק פתוחים כדי להגמיש את התפיסה בדבר עולם מסוכן ומשחק סכום אפס, כדי לנוע לתפיסה שיתופית ופתוחה יותר לזולת. הם לאו דווקא ישנו את דעותיהם הפוליטיות, אבל יהיו פתוחים יותר לשקול זאת.

על אף המחקרים, עוד לא נולד אבחון עמדות פוליטיות או אישיות לפי לבוש, וזו גם לא הנקודה. הרעיון הוא לשכנע בני אדם לבחור בקלפי בראש פתוח וברצון חופשי, ולא מכורח ההרגל והפחד משינוי.

אז איך אפשר להניע אנשים לחשוב מחדש מה טוב להם ולסביבה? לתת סיכוי אמיתי למועמד או למפלגה חדשה? הדרך לעשות שינוי פוליטי דומה לדרך לעשות כל שינוי אחר, אישי או חברתי. היכולת לנוע מעמדה של צמצום והימנעות לעמדה גמישה ופתוחה, יכולה להתחיל באומץ לבחור מכנסי פסים במקום הג'ינס הקבוע, גרביים צבעוניים או חצאית פליסה. להעלות אפשרויות חדשות ומגוונות יותר על הקולב.

ואיך נשכנע אדם שלובש כל בוקר אותם בגדים במשך חמש קדנציות ויותר, לבחור אחרת? צריך להראות לו שיהיה לו טוב יותר כשיעז להכניס שינוי! מחקרים מראים כי אנשים גמישים מחשבתית (flextraverts) הם בריאים יותר בנפשם, יש להם יכולת הסתגלות טובה יותר למצבים משתנים, ולכן הם סובלים מפחות סטרס ומחלות; ואפילו ה-BMI שלהם נמוך יותר, לעומת אנשים גמישים פחות. אז סטיילינג יכול לרענן לא רק את ארון הבגדים אלא את ההגדרה העצמית שלנו ולהרגיע מחשבות ביקורתיות ומגבילות שמצמצמות אותנו בחיים.

כשאנשים משנים את סגנון הלבוש שלהם, מתחיל תהליך פסיכולוגי שהוא כמו זריקת אבן בתוך בריכת מים. המבט העצמי משתנה, ואיתו הפתיחות להתנסויות ולהזדמנויות חדשות בחיים. ועם אאוטפיט חדש, יש סיכוי לאופטימיות אפילו בקלפי. 

הכותבת היא מרצה וחוקרת של הפסיכולוגיה של הלבוש, מפתחת שיטת "סטיילינג תרפי"