טורקיה הורתה לבנקים להגדיר 8.1 מיליארד דולר בחובות כהלוואות רעות

ההגדרה מחדש של ההלוואות, רובן לחברות בניה ואנרגיה, תעלה את שיעור ההלוואות הרעות בבנקאות ל-6.3%, מעט יותר מהתחזית של הסוכנות הזו מדצמבר, שהיתה 6%

טורקיה / צילום: רויטרס
טורקיה / צילום: רויטרס

סוכנות הרגולציה והפיקוח הבנקאיים בטורקיה, BDDK, הורתה לבנקים בפעם הראשונה להגדיר מחדש 46 מיליארד לירות (8.1 מיליארד דולר) של הלוואות כהלוואות לא מתפקדות עד סוף השנה, ולהקצות הפרשות לכיסוי שלהן.

ההגדרה מחדש של ההלוואות, רובן לחברות בניה ואנרגיה, תעלה את שיעור ההלוואות הרעות בבנקאות ל-6.3%, מעט יותר מהתחזית של הסוכנות הזו מדצמבר, שהיתה 6%. היא גם מפחיתה את הלימות ההון של הבנקים ל-17.7% מ-18.2%.

ההוראה תפגע ברווחי הבנקים השנה, אך ככל שהם ימחקו חובות רעים מהר יותר, הם יוכלו להגדיל את קצב מתן ההלוואות. רמות ההון של בנקים ואיכות הנכסים שלהם היו תחת מעקב מאז משבר המטבע של 2018 בטורקיה, גל של דרישות לפריסת חובות מחברות במשק והכלכלה לאיטית. הבנקים חוששים להלוות יותר מפני ניקוי המאזנים שלהם מחובות רעים נוכחיים.

"זה יהיה אמנם מהלך של 'כוח עליון', אבל אנחנו מוצאים שהוא חיובי למדי כי הוא יהיה צעד גדול לניקוי המאזנים בלי צורך בהון חדש", אמר בולנט סנגונול, אנליסט בנקים בחברת הברוקרים Is באיסטנבול. "למרות שרווחי 2019 ירדו, מניות הבנקים יגיבו כנראה בחיוב לשינוי הגדרת ההלוואות, כי הוא מפחית אי ודאות".

מדד 13 מניות הבנקים בבורסת איסטנבול ירד הבוקר (ד') ב-1.8% כאשר מדד המניות הכללי לא השתנה. מניית יאפי קרדי בנקאסי ירדה ב-4% ל-2.38 לירות. טורקיה איז בנקאסי ירדה ב-3% ל-5.93 לירות.

מניות הבנקים נסחרות כעת בכמחצית מההון העצמי שלהם, כי המשקיעים חוששים מאיכות הנכסים שלהם. שיעור ההלוואות הגרועות היה 4.6% בסוף יולי, אך המשקיעים העריכו שהוא יעלה.

המפקח על הבנקים הודיע שהוא מייעץ בקביעות לבנקים איך לחזק את ההון שלהם, והוא מעריך שהם הוסיפו 49 מיליארד לירות לבסיס ההון העצמי שלהם, לא כולל שימוש ברווחים, בשנה האחרונה. לפי סוכנות הפיקוח, "המגזר הבנקאי שומר על בריאותו ועל מבנהו החזק".

לבנקים יש יתרות של 13 מיליארד לירות, שהם מקצים כאשר הרווחים גבוהים, לפי סנגונול. "לבנקים עם יתרות חופשיות גדולות יותר יהיו יותר הגנות על הרווחים שלהם", הוא אמר. "בהיבט הזה, בנק גרנטי מוביל את החבורה עם יתרות חופשיות של 2.5 מיליארד לירות".