שניים במחיר אחד: ארבעה גאדג'טים לבית שיעשו לכם חיים קלים

שואב אבק אוטומטי עם מצלמה שמזהה פולשים, מזגן שמקרר את החדר תוך דקה, תנור אפייה שמקבל הוראות ממודל חיזוי ומערכת גינון ביתית חכמה

על רקע כל הטלפונים, המסכים והגדאג'טים המתוחכמים שמוצגים בשנים האחרונות בתערוכת IFA בברלין, קל לשכוח שהתערוכת החלה את דרכה כבמה ליצרנים ומשווקים של מוצרי צריכה ביתיים. המוצרים הללו עדיין מוצגים בתערוכה, וגם השנה לא היה להם במה להתבייש.

שואב אבק למטרות אבטחה

כלי רכב אוטונומיים אולי לא נראה בקרוב על הכביש, אבל הטכנולוגיה שלהם בהחלט מקדמת את שואבי האבק הרובוטיים. אחד המעניינים שבהם היה דגם ה-Max החדש של חברת Trifo רובוטיקס שהחלה לפעול לפני מספר שנים.

החידוש הוא השימוש בשואב האבק האוטומטי בתור "רובוט לאבטחת הבית": המכשיר מצויד במצלמת וידיאו אינטרנטית עם זווית רחבה שמכסה גם את השטח מלפנים וגם את השטח שמעל השואב, ובמיקרופון דו-כיווני.

באמצעות חיבור לרשת הביתית ניתן לזהות פולשים לא רצויים לבית - בין אם מדובר בהולכים על שתיים או על ארבע, להאזין להם ואף לתקשר איתם במידת הצורך כדי להניס אותם. ניתן לתכנת את הרובוט להעביר התרעות שקטות לטלפון של בעלי הבית ולבצע הקלטת וידיאו של הפולש. השליטה המלאה במצלמה ובמיקרופון בזמן אמת מתבצעת דרך אפליקציה מאובטחת, ויש אופציה לכיבוי פיזי לצורך שמירה על פרטיות.

פתח ההטענה ממוקם בחלק האחורי, כך שניתן לשמור על פונקציות האבטחה גם בעת טעינת הסוללה. חיבור נתונים אלחוטי מאפשר לבצע עדכוני תוכנה מרחוק, לזהות תקלות ואף להגדיל את עוצמת השאיבה. כמקובל כיום, קיימת גם אפשרות לשליטה ברובוט בפקודות קוליות באמצעות אלקסה.

מדובר בשואב רובוטי חכם מדור אחרון עם כושר שאיבה מסיבי, יכולת זיהוי חזותי של הסביבה כולל מכשולים ויצירת מיפוי בסיוע אלגוריתמים של בינה מלאכותית, וסוללה של 5,200 מיליאמפר שאמורה לספק עד 120 דקות של ניקיון בין טעינות. המכשיר שוקל כ-5.5 קילו ויצא לשוק במהלך אוקטובר במחיר של כ-450 דולר.

מזגן עם קירור מהיר

גם במזגנים יש עוד מה לחדש, ובתערוכה הציג מותג מכשירי החשמל הביתיים Midea דור חדש של מזגנים ביתיים תחת השם BreezeleSS+. המכשיר מביא עימו שני חידושים מרכזיים: הראשון הוא פונקציה של קירור מהיר באמצעות אינברטר מדור חדש - שיכולה לייצר זרם אוויר בטמפרטורה של 23 מעלות צלזיוס בתוך 40 שניות בלבד מרגע ההפעלה, ולקרר את החדר בתור דקה. הפעולה המהירה אופיינית גם למצב חימום.

חידוש נוסף הוא מערכת חדשה לפיזור האוויר הקר בחדר, שכוללת שני מפזרי אוויר שפועלים במקביל ומוציאים את האוויר לא דרך חריצים מקובלים, אלא מבעד למשטח של 70 מילימטר ובו אלפי חורים בתצורת "שעון חול". החורים מאיצים את האוויר, מפזרים אותו ומטים אותו בכיוונים שונים כדי לספק תחושה של קירור עדין ולא ממוקד, שאופף את השוהים בחדר ללא תחושה של "רוח פרצים". ניתן לתכנת את המכשיר להזרים זרם אוויר שממוקד בחלקים הרחוקים ביותר של החדר ולעצב תצורות הזרמת אוויר נוספות. יש אפשרות לשליטה מרחוק באמצעות Wi-Fi, כמקובל כיום. בשלב הראשון מוצעת הטכנולוגיה במזגני חדר מפוצלים בהספק של 1-1.2 כ"ס, והמחירים באירופה מתחילים באזור ה-850 דולר.

לאפות את הפיצה בענן

מוצרי צריכה ביתיים עם אלגוריתמים של בינה מלאכותית, שלומדים את העדפות המשתמש ומסייעים בקבלת החלטות, הם טרנד חם כיום - והחזית הטכנולוגית לא נרגעת. דוגמה מתקדמת במיוחד מספק תנור האפייה הביתי החדש של חברת בוש מדגם 8860, שמציע קישור אונליין לענן. כאשר אופים פיצה, לדוגמה, התנור אוסף אוטומטית את הנתונים מהחיישנים שבתוכו - טמפרטורה, לחות, סוג המזון, הכלי וכו' - מעביר אותם לענן מדי 30 שניות דרך הרשת הביתית, ונעזר ב"מרכז מומחיות" של למידת מכונה בענן, שנשען על בסיס נתונים אנונימי שנאסף ממשתמשים רבים ומשפים מומחים.

"מודל חיזוי" מעריך מהי נקודת הזמן האידיאלית להפסקת האפייה, ומעביר אותה בהיזון חוזר לתנור שמופסק אוטומטית. בסיס הנתונים הולך וגדל עם הזמן, וכך גם רמת התחכום והיכולת ללמוד להתאים מתכונים ספציפית למשתמשים - כמו למשל למי שאוהב את הפיצה שלו שרופה יותר או פחות. טרם פורסם מחירו של הדגם.

גינון ביתי בקפסולות

היצרנים לא מסתפקים כיום בשכלול מוצרי הצריכה הביתיים הקיימים אלא גם ממציאים קטגוריות חדשות, ואחת מהם היא "מערכת גינון ביתית". מערכת SmartGrow של חברת בוש אמורה לספק את יצר הגננות ולספק ירקות ועשבי מאכל טריים ונטולי כימיקלים, גם למי שגר בקומה הרביעית, אין לו גינה וכשבחוץ יורד שלג (או שרב של 35 מעלות במקרה הישראלי).

המערכת כוללת מגש שלתוכו מכניסים "קפסולות" מוכנות מראש ובתוכן זרעים, מצע גידול, חומרי הזנה וכל מה שדרוש ספציפית לסוגי צמחים שונים. המכונה מתוכנתת מראש להעניק סביבת גידול אידיאלית לכל צמח, ובהתאם לשלבים מתאימה את ספקטרום האור, העוצמה ומשך ההארה. מערכת השקיה אוטומטית בוחנת את מידת הלחות באמצעות חיישנים ומדווחת ברצף לאפליקציה של הגנן הביתי בנוגע למצב הצמיחה והמועד האופטימלי לקטיף.

המודל העסקי של החברה דומה לזה של משווקי קפסולות הקפה: החברה מתכוונת לשווק מעל 50 קפסולות של צמחים שונים - החל מעלי מיקרו, גידולים רחבי עלים כמו פאק-צ'וי ואף פירות וירקות ופרחים אכילים. לחובבי גננות מסחרית יותר, יוצע גם "קיט" שבו הם יכולים לבצע ניסיונות על זרעים וגידולים באופן עצמאי. המערכת תצא לשוק במהלך הסתיו והמחיר טרם פורסם.