שש שאלות לנבחרי הציבור בתום היום הראשון אצל נשיא המדינה

האם הליכוד מכירים בכך שהמפלגה הגדולה ביותר תוביל את ממשלת האחדות ראשונה? • מדוע גנץ לא נפגש עם ראש הממשלה? • ואיך הם לא מתביישים? • לאחר יום התייעצויות שבו כולם רוצים להיות מספר 2, שש שאלות לנבחרי הציבור, שעשויות לחדד את הדילמות של השבוע

בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, תמר מצפי
בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, תמר מצפי

עם התחרות הפוליטית החדשה במדינת ישראל - מי רוצה להיות במקום השני - עולות מספר שאלות פוליטיות, העשויות לחדד את הדילמות המוצבות השבוע בפני נשיא המדינה.

שאלה לראש הממשלה בנימין נתניהו: הנכם מזמינים את כחול לבן לממשלת אחדות רחבה. האם אתם מכירים בכך שהמפלגה הגדולה ביותר תוביל את ממשלת האחדות ראשונה ושח"כ בני גנץ יהיה לראש הממשלה בשנתיים הראשונות ונתניהו לראש הממשלה בשנתיים הבאות?

אם התשובה לכך שלילית, מה הוא ההסבר של נתניהו הליכוד לאי-מתן הבכורה למי שזכה במספר יותר גדול של מנדטים? מדוע לא כחול לבן צריכים להיות ראשונים ברוטציה?

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס
 רה"מ בנימין נתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

בהמשך לשאלה הראשונה, גורמים פוליטיים מציינים שנתניהו לא מעוניין להיות ראש הממשלה השני בסידור הרוטציה בשל החשש שיפתח משפט פלילי ולא יסתיים בזיכוי. אולם כאן עולה השאלה, איך הטענה הזו מסתדרת עם הטיעון המרכזי של הליכוד בשנה האחרונה, טיעון שאף שכנע את כל חברי בלוק 55 וחלקים גדולים בציבור הישראלי, שהכל יקרוס בשימוע וכי השימוע לא יותיר דבר מכתב החשדות שחיבר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט.

שאלה לח"כ בני גנץ: מדוע אינך נענה לקריאת ראש הממשלה וקובע עמו פגישה במהלכה תדון על הסדרי רוטציה, כולל מי יהיה ראש הממשלה הראשון, מי יהיה במקביל שר הבטחון ושאלות בוערות נוספות.

גנץ, ריבלין ונתניהו / צילום: יובל שגב
 גנץ, ריבלין ונתניהו / צילום: יובל שגב

שאלה לח"כ אביגדור ליברמן: טענת אתמול שתעשה הכל על מנת לכפות על שתי המפלגות הגדולות הקמת ממשלה ליברלית רחבה. זו גם הטענה של הליכוד ושל כחול לבן. לא שמענו אותך אומר בצורה מפורשת שמבחינתך נתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה בשנתיים הקרובות. מדוע אינך אומר זאת באופן מפורש?

שאלה לח"כ בני גנץ: האם אינך מתבייש לתמרן את הזירה הפוליטית למצב בו אתה שני ולא ראשון? אחרי הישג בחירות מרשים, ונקיטת גישה ממלכתית, האם אין ראוי ללכת בדרך המלך ולהבהיר ל-119 ח"כים ולנשיא המדינה שאתה צריך להרכיב ממשלה?

שאלה לראש הממשלה בנימין נתניהו: האם אינך מתבייש להחזיק מדינה שלמה בשבי למען הגחמות האישיות שלך? המפלגה בראשותך הפסידה את הבחירות למרות השימוש הנואל שעשית במעמדך כראש ממשלה כדי להמציא מהלכים מדיניים, שהם כולם תעמולה פוליטית (סיפוח, למשל). אם ממשלת אחדות היא היעד, כדי להוביל לכך שלא תהיה מערכת בחירות שלישית מדוע לא תאפשר לכחול לבן להוביל את הרוטציה ואחרי הזיכוי הוודאי שלך (לדבריך), תכהן בתורך כראש ממשלה.