משרד הביטחון: נבחנות הקלות רגולטוריות למאות חברות תוכנה וסייבר

ההקלות יינתנו מתוקף שינויים המתגבשים בצו מיוחד שעל פיו משרד הביטחון תאשר כל עסקת יצוא • בשל שינויי חקיקה ואישורים שונים יוחלו ההקלות רק על כינון הכנסת הבאה

רחלי חן,/ צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
רחלי חן,/ צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

משרד הביטחון הודיע כי הוא בוחן הקלות משמעותיות למאות חברות בתחום התוכנה והסייבר, שעוסקות בהצפנה ומוכרות את מוצריהן בעולם. הקלות אלה יינתנו מתוקף שינויים המתגבשים ב"צו הצופן", שעל פיו כל חברה שעוסקת באמצעי הצפנה - חייבת לקבל אישור מוקדם של האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) שבמשרד הביטחון בטרם כל עסקת יצוא.

ההקלות המתגבשות טעונות שינויי חקיקה ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולפיכך, הן יוחלו רק על כינון הכנסת הבאה.

היום קיים האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני את הכנס השנתי שלו ובמסגרתו ראשת האגף, רחלי חן, התייחסה להקלות המתוכננות ואמרה כי מטרתן למקד את הפיקוח רק במוצרי הצפנה שלהם ערך ביטחוני. לדברי חן, מהלך זה יפחית באופן משמעותי את הנטל הרגולטורי על חברות אזרחיות רבות שכיום צו הצופן חל גם עליהן.

בנוסף, אפ"י נערך להקמת חטיבה טכנולוגית חדשה לפיקוח על היצוא הביטחוני, ובמסגרת היערכות זו הוא יגייס מהנדסים ובעלי מומחיות בתחומים השונים במטרה לענות על ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות במערכות הצבאיות ובאמצעי הלחימה - ובאופן שיאפשר את קיצור לוחות הזמנים לקבלת רישיונות שיווק ויצוא של חברות ביטחוניות. ב-2018 הסתכם היצוא הביטחוני של חברות ישראליות בכ-7.5 מיליארד דולר.

לדברי חן "אנחנו פועלים כל העת כדי להקל ככל הניתן על היצואנים הביטחוניים. הרפורמה שאנחנו מובילים בשנים האחרונות אפשרה הסרת חסמים, הקלה על יצואנים רבים ואפשרה למשרד הביטחון למקד ולהדק את הפיקוח שלו היכן שנדרש".

היא הוסיפה ואמרה כי "ההתפתחות הטכנולוגית, בעיקר בתחומי הסייבר, והמצב הביטחוני במעגלים קרובים ורחוקים מחייבים אותנו למשנה זהירות באישור של יצוא ביטחוני. אנחנו נמשיך לפעול ולהקל ככל הניתן על תעשיית הביטחון והסייבר, אך לא נאשר יצוא של מוצר למדינות שעלולות להשתמש בו נגדנו".