טראמפ בנאום או"ם: העתיד שייך לפטריוטים, לא לגלובליסטים

בנאום בפתיחת המושב השנתי של העצרת הכללית אומר נשיא ארה"ב: "הגיע הזמן לנורמליזציה ביחסי ישראל ושכנותיה" • "אם אתם רוצים חירות, היו גאים בארצכם; אם אתם רוצים דמוקרטיה, שמרו על הריבונות שלכם"

דונלד טראמפ נואם בעצרת האו"ם / צילום: קרלו אלגרי, רויטרס
דונלד טראמפ נואם בעצרת האו"ם / צילום: קרלו אלגרי, רויטרס

נאומו של דונלד טראמפ בעצרת הכללית הערב (ג') עמד בסימן סיסמת הבחירות הוותיקה שלו, "אמריקה תחילה", או, אם תרצו, לאומנות תחילה. הנאום אופיין בדגש חזק על דבקות בלאום ובהתרסה נגד גלובליזם וקטעים ממנו כאילו נלקחו מהנאומים הפופוליסטיים של הנשיא בעצרות הבחירות שלו.

הנאום אופיין בדגש חזק על לאומנות ובהתרסה נגד גלובליזם. "העתיד שייך לפטריוטים, לא לגלובליסטים", הוא הכריז. "מנהיגים נבונים נותנים תמיד עדיפות לאזרחיהם, לארצם. העתיד שייך למדינות עצמאיות וריבוניות שמעניקות הגנה לאזרחיהן, מכבדות את שכנותיהן ומעריכות את ההבדלים שנותנים ייחוד לכל מדינה ומדינה".

"כמו ארצי האהובה, לכל אחת מהמדינות המיוצגות כאן יש היסטוריה, תרבות ומסורת נערצות, דברים שצריך להגן עליהם ולהעלותם על נס, דברים שנותנים לנו פוטנציאל ייחודי ועוצמה", אמר טראמפ. "העולם החופשי חייב לאמץ אל ליבו את המסד הלאומי שלו; אסור לו לנסות למחוק אותו או לשנותו".

"להשקפת העולם הגלובלית היתה השפעה כמו דתית על מנהיגי העבר", הוא הוסיף. "היא גרמה להם להתעלם מהאינטרסים הלאומיים שלהם". לדעת פרשנים, אמירה זו כוונה לאיחוד האירופי.

"אם אתם רוצים חירות, היו גאים בארצכם", אמר טראמפ. "אם אתם רוצים דמוקרטיה, שמרו על הריבונות שלכם. אם אתם רוצים שלום, אהבו את אומתכם".

כמה אנליסטים ציינו הערב, שלמילה "גלובליסטים" יש קונוטציות אנטישמיות, והיא כוונה בעבר, בשיח הלאומני, לבעלי הון המזוהים עם השמאל, כג'ורג' סורוס.

טראמפ דיבר בקול מונוטוני, רפוי, נטול חדווה, ללא הלהט שמאפיין בדרך כלל את נאומיו, וגם תשואות הנוכחים בסוף הנאום היו מנומסות, לא יותר. בנאומיו הקודמים בעצרת הוא טבע כמה פניני לשון, למשל "איש הרקטות", העקיצה שכוונה לשליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. אך לא הפעם. כמה אנליסטים ייחסו הלך הרוח הכמעט מדוכדך הזה לתנופה שצובר הקמפיין להשיק הליכי אימפיצ'מנט נגד הנשיא בבית-הנבחרים.

הוא הכריז, שארה"ב "אינה שואפת לעימות עם כל אומה אחרת". כדבריו: "ארה"ב היא האומה החזקה ביותר בעולם; הבה נקווה שלא נצטרך להשתמש בעוצמה זו"

"אנו שואפים לשלום, לשיתוף פעולה ולתועלת הדדית, אך תמיד אגן על האינטרסים של ארה"ב", אמר הנשיא.

"בלב החזון שלנו להתחדשות לאומית, נמצא קמפיין שאפתני ליצוק רפורמות לסחר הבינלאומי", הצהיר הנשיא. "במשך עשרות שנים, ניצלו אומות שוחרות רע בנקל את מערכת הסחר הבינלאומי לתועלתן. קומץ אנשים עשירים התעשרו על חשבון מעמד הביניים ע"י מיקור חוץ של מקומות עבודה".

טראמפ כמעט לא התייחס לישראל למעט הצהרה שהגיע הזמן לנורמליזציה של היחסים בין ישראל לשכנותיה. הוא לא הזכיר אפילו במילה אחת את יזמת ממשלו להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים, שהיתה אחד מעמודי התווך של מדינות החוץ שלו. טראמפ תקף במילים קשות את איראן "צמאת הדם" ומתח ביקורת קשה ביותר על האנטישמיות שמפיצה מדינה זו.

לדבריו, "המשטר באיראן הוא הסכנה הגדולה ביותר שעימה צריכות להתמודד אומות שוחרות שלום". הוא קרא למדינות תבל לא לתמוך בתאוות הדם של איראן והכריז: "מאזן המוות וההרס של המשטר האיראני ידוע לכולנו. המשטר הזה חומס את עושרה ועתידה של האומה האיראנית כדי להזין שאיפה פנטית לכלי נשק גרעיניים ולטילים שישאו אותם".

הוא ציין את הסנקציות שהטיל ממשלו על איראן ואמר: "כל עוד נמשכת התנהגותה המאיימת של איראן, הסנקציות לא יוסרו; להיפך, הן יוחמרו".

אך טראמפ הוסיף: "ארה"ב מעולם לא האמינה באויבי קבע... אמריקה יודעת שכל אחד יכול להכריז מלחמה, אך רק האמיצים ביותר יכולים לבחור בשלום".

חלק מנאומו הקדיש טראמפ להתקפה קשה על מה שהוא כינה "המעמד הפוליטי הנצחי", ש"רוחש בוז" לערכים לאומיים. יחד עם המדיה, הממסד הכלכלי וחברות הטכנולוגיה, "המעמד הפוליטי" מקדם "התקפות חזיתיות על ההיסטוריה, המסורות והערכים שלנו", הוא אמר.

ההתבטאות הזו עולה בקנה אחד עם הקמפיין של ממשל טראמפ נגד חברת המדיה החברתית בארה"ב שמפגינות, לדברי הבית הלבן, דעות קדומות נגד ערכים שמרניים.

"מספר קטן של פלטפורמות מדיה חברתית צברו עוצמה אדירה ושולטות במה שאנו יכולים לראות ובמה שמותר לנו לומר", הוא קבל בנאומו. "חברה חופשית אינה יכולה להתיר לענקי המדיה החברתית להשתיק את קולות העם. אנשים חופשיים לעולם, לעולם לא יתנו ידם להשתקת שכניהם, או למידורם ברשימות שחורות".