האם הישראלים נמנים עם שיאני הקרניבורים במערב?

כמה גדולה התאווה שלנו למנגל, ומאיפה באות הפרות שמספקות אותה? להלן הנתונים • המשרוקית של גלובס

תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

כמה תורם התיאבון הישראלי למנגל להחרפת משבר האקלים? בפוסט בפייסבוק תיארה ח"כ תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי, טבעונית לפי עדותה, את השלכות תעשיית המזון מן החי: הכחדת יערות הגשם שסופחים פחמן דו-חמצני מן האוויר, פליטת גזים מזהמים מן החיות עצמן, זיהום הקרקע והמים וכמובן "סבל והתעללות בבעלי החיים".

זנדברג הפנתה אצבע מאשימה פנימה: "ישראל נמצאת במקום השישי ב-OECD בצריכת בשר לנפש, כאשר חלק גדול מהבשר מגיע מדרום אמריקה".

הייתכן כי הישראלים, שמזדעזעים כאשר מגישים להם נקניק לארוחת הבוקר בחופשה בחו"ל, נמנים עם שיאני הקרניבורים במערב? הלכנו לבדוק.

הבשר שאוכלים הקרניבורים שבינינו בא כמובן מבעלי חיים שונים, ובראשם פרות, כבשים, תרנגולות ופה ושם גם חזירים. כששאלנו את זנדברג על איזה נתון היא מסתמכת, היא הפנתה אותנו לכתבה שפורסמה לפני שלושה חודשים ב"דה מרקר" - כתבה שהתמקדה בצריכה של בשר בקר. בכתבה הובאו נתונים של ארגון OECD, שהשווה את צריכת הבשר לנפש בכל מדינות הארגון ובאיחוד האירופי, ומצא כי הישראלית הממוצעת צרכה ב-2017 לא פחות מ-19.3 ק"ג בשר בקר.

הנתון הזה אכן העמיד אותנו במקום השישי בארגון, אם כי ראוי לציין כי האיחוד האירופי כולו נספר כמדינה אחת, ואי-אפשר לדעת אם ישנן מדינות מסוימות בתוכו שהן קרניבוריות קיצוניות במיוחד. על כל פנים, הדירוג שלנו כיום גבוה יותר: נתונים מעודכנים שפרסם ה-OECD ביולי השנה מראים כי העלינו שני קילו, וכיום צריכת בשר הבקר הממוצעת בישראל היא 21.2 ק"ג לנפש בשנה. זה המקום השני בארגון, אחרי ארצות-הברית עם כ-26 ק"ג.

בחישוב הכולל את כל סוגי הבשר, ישראל נמצאת במקום השלישי, אחרי ארצות-הברית ואוסטרליה. כצפוי, אנחנו אוכלים מעט מאוד חזירים - מקום שני מהסוף בארגון, אחרי טורקיה. אבל מצד שני, ישראל היא שיאנית ה-OECD בצריכת עוף: 65 ק"ג לנפש לשנה, יותר מכפול מהממוצע.

קיים קונצנזוס מדעי כי בשר הבקר הוא הבשר שייצורו הוא המזהם ביותר. ישראל, לפי נתוני משרד החקלאות מ-2018, מייבאת מחו"ל 56% ממנו. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאשרת את דברי זנדברג: יותר מ-70% מבשר הבקר שיובא בשנים האחרונות לארץ הגיע מדרום אמריקה: אורוגוואי, ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי. 

בשורה התחתונה: דבריה של זנדברג נכונים. ישראל היא השלישית ב-OECD בצריכת בשר לנפש, ובבשר בקר היא הייתה עד לא מכבר שישית ב-OECD. מאז עלתה למקום השני. יותר משני שליש מבשר הבקר מיובא מדרום אמריקה. 

תחקיר: דרור שרון וארן רונדל