אושר להפקדה פרויקט היקב בראשון לציון

התוכנית שונה באופן די משמעותי מזו שאושרה בעבר, ומצמצמת משמעותית את השטחים • סגנית ראש עיריית ראשון לציון: "התכנית המגלומנית שהוגשה על ידי היזמים, כללה במקור מגדלים של 44 קומות.. לשמחתנו, הוועדה המחוזית קיבלה חלק מדרישותינו, הפחיתה קומות וצמצמה היקף"

מתחם היקב בראשון לציון  / צילום:איל יצהר
מתחם היקב בראשון לציון / צילום:איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה להפקיד את תוכנית מתחם היקב בראשון לציון. שטח התוכנית הוא 37 דונם והיא ממוקמת בלב ההיסטורי של העיר וליתר דיוק, נוגעת באתר שהיה החשוב ביותר למושבה ההיסטורית, או כפי שהוא מוגדר בדברי ההסבר לתוכנית: "מגדלור אזורי של הפיתוח היהודי החדש והאופטימי של המדינה בראשית דרכה".

התוכנית כפי שמוצגת עתה על ידי הוועדה המחוזית שונה באופן די משמעותי מזו שאושרה על ידי הוועדה המקומית, וצמצמה משמעותית את השטחים.

בתוכנית המקורית היו שלושה מגדלים של 44 קומות כל אחד, ואילו התוכנית הנוכחית כוללת הקמת שלושה מגדלים בגובה של 25 ו-30 קומות בעירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה/ בהם יוקמו כ-300 יחידות דיור, מחציתן דירות קטנות, מבנה של תשע קומות שישמש עבור שטחי תעסוקה, מבנה של שלוש קומות לשטחי ציבור על רחוב הכרמל ומבנה למגורים בן שמונה קומות בשטח הצמוד לרחוב טיומקין. המבנים במתחם לשימור ישמשו למסחר ולתעסוקה. בניגוד לתוכנית הקודמת, הוועדה המחוזית ביקשה להגדיל את שטחי הציבור מ-900 מ"ר ל-8,000 מ"ר.

קבוצת היזמים שרכשה את המתחם נקראת "היקב בראשון לציון נכסי דלא ניידי בע"מ", וחברי הדירקטוריון שלה הם מנכ"ל בריטיש ישראל לשעבר עמיר בירם; איש העסקים והנדל"ן אריאל רוטר מבעלי רשת האופנה קסטרו; והיזם ארז מוסצ'ו. את הפרויקט מתכנן האדריכל האמריקאי איאן בדר ממשרד האדריכלים האמריקאי Pei Cobb Freed & Partners. אדריכלי התוכנית המקומיים הם צוות משרד האדריכלים קימל אשכולות.

עו״ד ליאל אבן-זהר, מי שהיתה חברת אופוזיציה לוחמנית מול דב צור, היא היום מ"מ וסגנית ראש עיריית ראשון לציון ומ"מ יו"ר ועדת התכנון המקומית. אבן-זהר, שטענה בזמנו כנגד הפרויקט, הופיעה וטענה גם בדיון ההפקדה בוועדה המחוזית. ל"גלובס" היא אמרה: "התכנית המגלומנית שהוגשה על ידי היזמים, כללה במקור מגדלים של 44 קומות והיקפים עצומים של יחידות דיור ושטחי מסחר, בנכס המורשת החשוב ביותר של העיר.

"לשמחתנו, הוועדה המחוזית קיבלה חלק מדרישותינו, הפחיתה קומות, צמצמה היקף ושטח של יחידות הדיור, והעניקה לציבור הרבה יותר שטחים ציבוריים לשימושו, והחשוב מכל - התנתה את תוקף התכנית וההיתרים בביצוע שימור מחמיר.

"מאידך, נראה שהועדה לא הפחיתה מספיק את שטחי המסחר, ולא נתנה לעיר מספיק אחיזה במבני המורשת. נלמד את החלטת הוועדה ואת התכנית שתופקד ונחליט על עמדת העיר והוועדה המקומית לקראת שלב ההתנגדויות."