פיץ' הורידה את דירוג האשראי של WeWork עם ביטול ההנפקה; ההנהלה החדשה מרסנת ההתרחבות בסין

הדירוג החדש, CCC+, מצביע על סיכון גבוה לחדלות פירעון • בהסבר להחלטה מסרה פיץ' כי הורדת הדירוג משקפת את "פרופיל הנזילות הלא ודאי" של החברות, בהיעדר הנפקה לציבור

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork, ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock
אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork, ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

חברת דירוג האשראי פיץ' הורידה אתמול (ג') את דירוג WeWork Companies והחברה-האם שלה We בעקבות המשיכה הפורמלית של תוכנית ההנפקה של חברת השכרת שטחי המשרדים המשותפים. בתוך כך, ההנהלה החדשה, שהחליפה את המייסד אדם נוימן שפרש לפני שבוע (אך נשאר יו"ר we), מרסנת את תוכנית ההתרחבות של החברה בשוק המפתח הסיני.

החברה-האם We הודיעה שלשום (ב') שהיא תגיש בקשה לרשות ניירות ערך הפדרלית למשוך את הצעתה להנפקת החברה למשקיעים מהציבור הרחב, כדי להתמקד בעסקי הליבה שלה. לפי we, "יש לה כוונה מלאה לתפעל את WeWork כחברה ציבורית", בלי למסור מסגרת זמן להנפקה בעתיד. עוד נאמר בהודעה שה-IPO הזה "יגייס לפחות 3 מיליארד דולר".

פיץ' מסרה בהודעתה אתמול שהיא הורידה את דירוג האשראי (החובות, האג"ח) של We ו-WeWork בשתי דרגות ל-CCC+ - דירוג שמצביע על סיכון גבוה לחדלות פירעון. WeWork הנפיקה אג"ח לא סחירות בהיקף של כ-702 מיליון דולר המחלקות ריבית של כ-7.9% בשנה. נכון להיום נסחרות האג"ח בתשואה גבוהה של כ-9.6%.

בהסבר להחלטה מסרה פיץ' שהורדת הדירוג משקפת את "פרופיל הנזילות הלא ודאי" של החברות, בהיעדר הנפקה לציבור. פיץ' צופה גם ש"WeWork תצמצם באופן דרמטי את שאיפות הצמיחה שלה והוצאות התקורה הנלוות שהובילו למצבה הכספי המסוכן".

פיץ' מסרה שהיא תחזור ותבדוק את הדירוג במקרה ש-WeWork תצליח לשאת ולתת על תוכנית פיננסית מוצקה, ולהפגין יישום מוצלח של תוכנית מפנה עסקי כלשהי.

החברה, שמספקת חללי משרד משותפים וגמישים לעובדי חברות קטנות וגדולות, ציפתה להזרמת הון גדולה מההנפקה שלה, אבל הספקנות של המשקיעים הובילה לעיכוב ההנפקה ולבסוף להדחת המייסד והמנכ"ל אדם נוימן, עם שניים מעוזריו לשעבר.

לפי מקורות יודעי דבר, החברה כבר מנהלת מו"מ לגיוס הון משקיעים פרטיים.

שורת הגילויים שהבריחה את המשקיעים

בתוך כך פרסם ה"ג'ורנל" בכתבה נפרדת שלפי גורמים מקורבים, ההנהלה החדשה של החברה-האם We שוקלת לרסן את תוכניות ההתרחבות השאפתניות בשוק הסיני, במסגרת הדגש החדש על ריסון עלויות. We פעלה בסין באגרסיביות, אך גם בשוק הזה היא התקשתה להרוויח.

השנה אופיינה בלא מעט הנפקות של חברות הזנק מדוברות, אך בפועל חברות רבות שהונפקו השנה בבורסות בארה"ב זכו לקבלת פנים לא פשוטה, במיוחד כשמדובר בחברות מפסידות. חברת השכרת חללי העבודה WeWork, שבינואר השנה הוערכה ב-47 מיליארד דולר על ידי סופטבנק היפנית, שקנתה בה החזקות של 3.3 מיליארד דולר, ראתה בשבועות האחרונים את שווייה נחתך פעם אחר פעם. בתחילת ספטמבר היא עדיין נחשבה להנפקה לפי שווי דו-ספרתי במיליארדי דולר, אך במהלך החודש שעבר פורסמו כמעט בכל יום גילויים חדשים על התנהלות נוימן, המייסד השותף שלה, שהבריחו את המשקיעים בכוח.

בין היתר התברר שנוימן, קיבוצניק לשעבר בישראל, שהתגורר לפני עשור בדירתה של אחותו הדוגמנית במנהטן, לקח הלוואות אישיות בהיקף 740 מיליון דולר בגיבוי מניותיו, מכר מניות בהיקף דומה, וסידר לעצמו זכויות הצבעה של פי 20 (ולאחר מכן רק פי 10) בחברה. בין יתר מעלליו, הוא אפילו מכר לה את זכות השימוש בשם We ב-6.1 מיליון דולר.

הכלכלה הסינית הצטננה ואיתה תוכניות WeWork

הנהלת We מניו יורק אמרה בשנה האחרונה שנוכחות גדולה בשוק הסיני המאוכלס ביותר בעולם חיונית לאסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה. אבל WeWork נקלעה לאתגרים מיוחדים בשוק הסיני, כולל תחרות בתעריפים נמוכים והצטננות הכלכלה הסינית.

ההתרחבות המהירה בסין ומחוץ לארה"ב, כלומר חכירת עוד שטחי משרד לטווח ארוך כדי להשכירם לטווח קצר, הרחיקה את החברה עוד יותר מרווחיות. ההכנסות ללקוח "יורדות כשאנחנו מתרחבים בזירה הבינלאומית לשווקים של מחירים נמוכים יותר", מסרה החברה בדיווח מהעת האחרונה. השוק הסיני לבדו הוריד את "שולי התרומה" - סוג של מדד רווחיות ש-We משתמשת בו - ב-3 נקודות אחוז, לפי אותו דיווח.

השוק הסיני חיסל שאיפות רבות של חברות הזנק אמריקניות, ואפילו של כמה גורילות טכנולוגיות. אובר טכנולוג'יז, שירות ההסעות המשותפות בהזמנת טלפון נייד, מכרה ב-2016 את עסקיה בסין למתחרה המקומית דידי צ'ושינג. אמזון הודיעה באוגוסט על מכירת עסקיה בסין. 

סין היתה חלק גדול מהתוכנית של נוימן להפוך את החברה שלו ל"רשת חברתית פיזית" עולמית. הסדרי עבודה משותפת מהווים 6% מהשטח המשרדי הכולל בבייג'ין ושנחאי, מול 3.6% בלבד במנהטן ו-4% בסן פרנסיסקו, לפי מנהל החטיבה האסיאנית-פאציפית של חברת תיווך הנכסים CBRE.

ב-2017 הקימה WeWork מיזם משותף עם חברת השקעות סינית, הוני קפיטל, עם קבוצת סופטבנק היפנית שהשקיעה בה ועם משקיעים נוספים. הוני וסופטבנק השקיעו או התחייבו להשקיע במיזם 800 מיליון דולר, ו-59% מהמיזם אמורים להיות בידי We, לפי תשקיף ההנפקה שלה.

באפריל 2018, כאשר We הודיעה על רכישת חברת המשרדים המשותפים הסינית נייקד האב, נוימן אמר שהוא מקווה שיהיו לה מיליון לקוחות סינים ב-2021, לעומת 80 אלף בלבד בשנה שעברה.