רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך מציגות: שינויים בהסדרה בצל ההתקדמות בטכנולוגיה

רשות שוק ההון הפיצה טיוטת תזכיר חוק "המקדם את השימוש בשירותי תשלום חדשניים" למשרדי הממשלה •  רשות ני"ע הפיצה מסמך היוועצות בעניין העברת הדיווח של החברות הציבוריות שאינן בנקים, חברות ביטוח וחברות דואליות, לשימוש בטכנולוגיית iXBRL "המקובלת בשווקים מפותחים"

משה ברקת וענת גואטה / צילום: ישראל הדרי, איל יצהר
משה ברקת וענת גואטה / צילום: ישראל הדרי, איל יצהר

תוכניות ברשויות הפיננסיות: רשות שוק ההון הודיעה כי הפיצה להערות משרדי הממשלה טיוטת תזכיר חוק "המקדם את השימוש בשירותי תשלום חדשניים", בעוד שרשות ניירות ערך הפיצה מסמך היוועצות בעניין העברת הדיווח של החברות הציבוריות שאינן בנקים, חברות ביטוח וחברות דואליות, לעולם של שימוש בטכנולוגיית iXBRL "המקובלת בשווקים מפותחים, ובעיקר באירופה ובארצות הברית".

נתחיל עם ההודעה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שבראשות ד"ר משה ברקת, ושלפיה העבירה טיוטת הסדרה לשירותים אשר "כוללים פעילות של ניהול חשבון תשלום באמצעות ארנקים דיגיטליים, המאפשרת העברת תשלומים בעד מוצרים ושירותים; הנפקה של אמצעי תשלום, וכן סליקה של עסקאות תשלום". ברשות ציינו כי תזכיר החוק יאפשר לגורמים חוץ בנקאיים בתחום התשלומים "להיכנס ולהתפתח לצד השחקנים הבנקאיים הקיימים בשוק" והוא נועד להקל על "אפשרות הפעילות של חברות פינטק ישראליות בשווקים זרים, ולהיפך".

ברשות שוק ההון מקווים כי המהלך יהווה "זריקת מרץ לפיתוח תעשיית הפינטק המקומית, ולפתיחת השוק לתחרות על ידי שחקנים פיננסיים בינלאומיים לטובת ציבור הצרכנים".

במקביל, גם רשות ניירות ערך קידמה מהלך טכנולוגי, שנוגע לייבוא "סטנדרט הדיווח הבינלאומי המתקדם בעולם". ברשות ני"ע מסבירים כי לא מדובר בצעד טכני "גרידא", כאשר הם מוסיפים כי "נושא זה, הינו חלק מהתכנית של הרשות לפתיחת שוק ההון הישראלי לזירה הבינלאומית, באמצעות הטמעת סטנדרטים בינלאומיים מתקדמים הנהוגים בשוקי הון מפותחים. דיווחי התאגידים, ובייחוד הדוחות הכספיים, מהווים אחד ממשאבי המידע החיוניים ביותר בשוק ההון. בהתאם, הרשות מבקשת לייצר יכולות מתקדמות לניתוח מסדי נתונים מורכבים המפורסמים בדוחות הכספיים של תאגידים מדווחים, על מנת לסייע לאנליסטים, חוקרים מהאקדמיה ומשקיעים גלובליים לנתח ולחקור מידע רלוונטי באופן שוטף ובמינימום מאמץ".