טראמפ מצא את "האשם" בירידות החדות בשווקים

בורסות וול סטריט פתחו ברגל שמאל את הרבעון הרביעי לשנת 2019, במה שעשויה להיות פתיחת רבעון הגרועה מזה 11 שנה, והנשיא טראמפ מפנה אצבע מאשימה לדמוקרטים - ולא לנתוני המאקרו החלשים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

לא נתוני תוספת המשרות המאכזבים שפורסמו מוקדם יותר היום, ולא החששות מהחרפת מתיחות הסחר של ארה"ב, אלא הדמוקרטים - הם אלה האשים בירידות החדות שנרשמות כעת בשווקים הפיננסים בארה"ב, במה שעשויה להיות פתיחת רבעון הגרועה מזה 11 שנה - כך לפי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. 

בציוץ ששיגר טראמפ בטוויטר, האשים הנשיא האמריקאי את הדמוקרטים כמי שאחראים היום לירידות החדות, עם הליך ההדחה שפתחו לאחר שדווח כי טראמפ ביקש מנשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי "לבחון" את עסקיהם של ג'ו ביידן ובנו, האנטר, במסגרת שיחת טלפון שניהלו השניים ביולי האחרון. 

 

"כל הליך ההדחה הזה, שהולך לשום מקום", כתב טראמפ בטוויטר, דוחף למטה את השווקים, להערכתו אם כי מוקדם יותר היום פורסמו נתוני מאקרו מאכזבים, ולפיהם תוספת המשרות בסקטור הפרטי בארה"ב בחודש ספטמבר נמוכה מהצפוי. 

עוד קודם, אתמול דווח סקר ה-ISM במגזר הייצור לחודש ספטמבר שהצביעה על ירידה לרמה של 47.8 נקודות. מדובר בחודש השני ברציפות שהסקר מצביע על קריאה מתחת ל-50 נקודות, מה שמצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית, ומה שמהווה כנתון החלש ביותר מאז יוני של 2009. עיני המשקיעים נשואות ליום שישי הקרוב, אז יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה והשכר לחודש ספטמבר, מה שצפוי לספק אינדיקציה נוספת לפד בנוגע תוואי הריבית בהמשך. נזכיר כי נתוני האינפלציה בארה"ב בחודש אוגוסט הצביעו כי אינפלציית הליבה (PCE) עלתה ב-1.8% בחישוב שנתי מ-1.7%, כאשר האצה באינפלציה תואמת את המגמה באינפלציית CPI וצפויה להקשות על המשך הורדת הריבית של הפד.

גורם נוסף שמכביד היום במסחר מיוחס להודעת ארגון הסחר העולמי, ולפי ארה"ב יכולה להטיל מכסים בגובה 7.5 מיליארד דולר על אירופה, וזאת בתגובה לסובסידיות של גוש האירו לחברת התעופה איירבוס. כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות.

לאלו יש להוסיף את החששות בשוק מפני מחסור בנזילות, שבא לידי ביטוי בשוק הריפו (שוק הריביות לטווח קצר), ומה שאילץ את הבנק המרכזי להזרים מיליארדי דולרים לשוק תמורת אג"ח. זינוק הריביות לטווח קצר מעבר לטווח העליון של ריבית הפד, גררה את התערבותו לראשונה מאז סיום ההרחבה הכמותית בשווקים. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "בין אותם אירועים שהובילו למחזור טכני בנזילות, צוינו בעיקר הדד-ליין לתשלום מס החברות שגרם לפירמות לשמור על הנזילות שלהן או למשוך את השקעותיהן בקרנות כספיות (שהן אחד המקורות המשמעותיים ביותר למימון עסקאות ריפו), הצפי להפחתת הריבית שעשוי היה לגרום ללא מעט גופים להעדיף לסגור עסקאות לטווח ארוך יותר והנפקת האוצר האמריקאי בהיקף של 78 מיליארד דולר ש"ייבשה" את השווקים מכסף פנוי שרוצה לקנות אג"ח".

"עם זאת", מוסיף גרינפלד, "בחינה של התנהלות הריבית בשוק הריפו בטווח הארוך יותר מלמדת שהלחצים על נזילות השווקים החלו כבר לפני הרבה זמן ואירועים אלו היו אולי רק הטריגר לבעיה אבל לא הבעיה עצמה. כפי שניתן לראות בגרף מטה, ריבית הריפו התקרבה לטווח העליון של ריבית הפד במהלך 2018 ואף פרצה אותו כמה וכמה פעמים. האירוע האחרון היה אמנם חד באופן בלתי רגיל אבל הוא מתאר בעיה שקיימת בשווקים כבר תקופה ארוכה. לכן, במידה ובשבוע-שבועיים הקרובים ירשמו עוד מספר אירועים דומים בשוק הריפו ניתן יהיה לומר ללא ספק שיש בעיית נזילות בשווקים".