בעלי קרקעות בחיפה לביהמ"ש: העירייה מעכבת קידום תוכנית ל-2,000 דירות

תוכנית שקודמה לפני 5 שנים למתחם "מורדות לינקולן" בחיפה נתקלה בעבר בהתנגדות עזה של תושבי שכונת אחוזה המבוססים, מה שהביא את העירייה לדחות את התוכנית ולהודיע על תכנון חלופי – שטרם נעשה

מתחם "מורדות לינקולן" בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מתחם "מורדות לינקולן" בחיפה / צילום: ערן גילווארג

לפני כשבועיים הודיעה ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותםבישיבת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, כי שכונות נאות פרס, שנמצאת ליד אצטדיון סמי עופר, תהא השכונה החדשה האחרונה בעיר. היא נימקה את ההכרזה בכך שלראייתה, חיפה צריכה לפתח את שכונותיה הוותיקות ולא לייצר שכונות חדשות.

עתירה שהגישו בשבוע שעבר 82 בעלי קרקעות במורדות המערביים של הכרמל מאתגרת את הגישה הזו, שכן היא מבקשת מבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה להורות לעירייה על קידום תוכנית לשכונה חדשה בת כ-2,000 דירות, שבעבר כבר עוררה סערה ציבורית.

המתחם עליו מדובר נקרא "מורדות לינקולן" ומשתרע על 350 דונם, מרחובות הרופא ולינקולן שבשכונת אחוזה, מתחת לבית החולים הכרמל, לשכונת רמת אשכול ולדרך פרויד שמובילה מאחוזה לכביש החוף. הקרקעות נמצאות בבעלות פרטית, וחטיבת קרקע נוספת בשם "תל אהרון" נמצאת בבעלות חברת שיכון ובינוי. המתחם מאושר בייעוד למגורים עוד משנות ה-30 של המאה הקודמת ונכלל גם בתוכנית המתאר העירונית חפ/2000, שאושרה באחרונה.

לטענת העותרים, שהגישו את העתירה באמצעות עורכי הדין הדר טל ואסף עירוני ממשרד ש. פרידמן, בעיריית חיפה הסבירו לאורך השנים כי מכיוון שמדובר בקרקעות לא מפותחות, יש לערוך עליהן תוכנית מפורטת חדשה, שתכלול איחוד וחלוקה (רפרצלציה).

לפני כ-20 שנים החלו בעלי קרקעות במקום לקדם תוכנית מול ראש העיר דאז, עמרם מצנע, ומאז, לטענתם, הם נתקלים בחסמים ובהתנגדויות רבים.

במחצית הראשונה של העשור הנוכחי נראה היה כי המתחם עלה המסלול הנכון. עיריית חיפה קידמה עליו ועל מתחם אחר שנמצא מתחתיו, בין דרך פרויד לשכונת נאות פרס, שכללה הקמת 3,200 יחידות דיור. ואולם מיד עם הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ב-2014, נכנסו השכנים לפעולה, והוגשו 614 התנגדויות, רובן על-ידי תושבי שכונות אחוזה המבוססת. אלה העלו שורה שלמה של טיעונים נגד התוכנית, והעירייה עצמה שינתה את עמדתה והתנגדה לתוכנית, בין היתר מנימוקים של הצורך להקטין את מספר היחידות הדיור בה ולהוזיל את עלויות הפיתוח; חוקר שמונה לתוכנית הציע לאשר רק את חלקה של התוכנית, שנמצא בין דרך פרויד לשכונת נאות פרס, ואשר נמצא בבעלות חברת כרמלי יוליעד, חברת-בת של עופר השקעות.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה אישרה בשנה שעברה תוכנית להקמת כ-180 יחידות דיור, ובימים אלה מקדמת החברה תוכנית לתוספת של עוד 130 דירות. ואולם כל זה לא ענה על הבעיות של מורדות לינקולן, שעורר אז את מרב ההתנגדויות.

בעתירה נכתב כי "הצדדים כולם הבינו כי נגרם עוול גדול לבעלי הקרקע שקידמו ומימנו את עלויות התוכנית, היועצים והשינויים הרבים שדרשה העירייה במשך למעלה מ-15 השנים בהן קודמה התוכנית (עלויות של מעל 10 מיליון שקל עד כה). העותרים ואחרים היו בדעה כי הוועדה המקומית פעלה באופן בלתי ראוי בהחלפת עמדתה התכנונית בשלב כה מתקדם של ההליך התכנוני, אחרי שהובילה את ההליך התכנוני לכל אורך הדרך, לאור התנגדויות שמבחינה תכנונית-מהותית לא העלו טענות יוצאות דופן, ובכל מקרה לא כאלה חריגות המצדיקות שינוי כה חריף בעמדתן".

כפועל יוצא של הנסיבות, העותרים טוענים כי הוסכם בין בעלי הקרקעות לעירייה בפברואר 2015 כי "תקודם, במהירות וביעילות, תוכנית חדשה במקרקעין בשיתוף-פעולה בין החברות לעירייה, בהתאם להנחיות התכנוניות של העירייה באמצעות מהנדס העיר או מי מטעמו", ואולם בחלוף למעלה מארבע וחצי שנים לא קרה דבר. בין היתר נדרשו היזמים לערוך תוכנית בינוי חלופית. זו הוגשה לבחינת העיירה, והיא כוללת 1,063 יחידות דיור במתחם שבבעלות בעלי קרקעות פרטיים ועוד 809 יחידות דיור במתחם "תל אהרון" של שיכון ובינוי. עוד טוענים העותרים כי הם פנו מספר פעמים בחודשים האחרונים לראשת העיר, אולם לא נענו כלל.

"לאור כל זאת, העותרים יטענו כי נסיבות המקרה מהוות התנהלות בלתי סבירה של המשיבות, שמובילה לפגיעה קשה מאד בעותרים ומצדיקות התערבות שיפוטית. המשיבות אינן עומדות בחובתן לקידום מהיר ויעיל של ההליך התכנוני - חובה הנגזרת מחובתה של רשות מינהלית לפעול במהירות האפשרית כחלק מחובת הנאמנות שלה כלפי הציבור, ובמקרה הנדון, כאמור, גם מתוקף הסכם", נכתב בעתירה.

העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לראשת העיר קליש-רותם, לעיריית חיפה ולוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה לקדם את התוכנית במועדים קצובים, לקבוע את הגרסה החדשה של התוכנית לדיון בפני הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ולהמציא להם לא יאוחר מ-1 בדצמבר השנה את כל החומרים ואת ההנחיות הנדרשות לקידום התוכנית. עוד מתבקש בית המשפט להורות על קיום דיון בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עד לפברואר שנה הבאה.

מעיריית חיפה לא התקבלה תגובה, ואולם ניתן להבין במשתמע מעמדתה של קליש-רותם, שהיא אינה מאוהבת בתוכנית. באותה ישיבת ועדה מקומית מלפני שבועיים, סיפרה ראשת העיר כי אם ימומשו כל התוכניות המקודמות בחיפה, מספר יחידות הדיור בעיר יוכפל - דבר שמעיד לכאורה על עודף תכנוני רב שקיים בה. לאור זאת אמרה קליש-רותם כי יש לקבוע סדרי עדיפויות תכנוניים בעיר, ואלה מופנים בראש ובראשונה לפעילות של התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.