ועד עובדי הבורסה טוען שההסתדרות מדברת מגרונו של המנכ"ל בן זאב; ההסתדרות: "הוועד מפסיד בדיונים משפטיים"

ועד עובדי הבורסה נפגש לאחרונה עם בכירים בהסתדרות ותקף: "ההסתדרות לוחצת על הוועד פעם אחר פעם להתפשר, אך לא נהגה כך כלפי המנכ"ל איתי בן זאב" • הוועד מתכנן קמפיין אישי נגד בן זאב

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

מתיחות וחילופי האשמות בין ועד עובדי הבורסה לני"ע בת"א לבין ההסתדרות, על רקע הסכסוך המתמשך בין הוועד להנהלת הבורסה. מטעם ההסתדרות נמסר ל"גלובס" כי היא "רואה בדאגה את העובדה שהוועד מפסיד בדיונים משפטיים ולא מעוניין להגיע להבנות".

לאחרונה התקיימה פגישה בין אנשי הוועד לבין נציגי ההסתדרות, בהובלת יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, ובמסגרתה הושמעה מטעם הוועד ביקורת על התנהלותו של בר-טל, כשנטען כי הוא מדבר מגרונו של מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, ומתנשא על העובדים במקום לייצג אותם. לטענת העובדים "ההסתדרות לוחצת על הוועד פעם אחר פעם להתפשר, אך לא נהגה כך כלפי המנכ"ל". הוועד, שאיים לאחרונה כי הוא עלול לעזוב את ההסתדרות, ייפגש בקרוב עם יו"ר ההסתדרות אמנון בר-דוד.

בר-טל מסר בתגובה לדברי הוועד כי "אנו סבורים שטובת העובדים קודמת. אכן יו"ר ההסתדרות ייפגש עם הוועד, אך דבר הפגישה לא פוטר את הוועד מראייה רחבה של טובת העובדים ומהאחריות לנהל הידברות עם מנכ"ל הבורסה. ההסתדרות רואה בדאגה את העובדה שוועד העובדים מפסיד בדיונים משפטיים ולא מעוניין להגיע להבנות, למרות לא מעט הישגים שהושגו למען העובדים בשיח מול ההנהלה". 

הפגישה החריגה שהתקיימה ערב החג בין הוועד להסתדרות, הגיעה לאחר שלפני כחודש ביקש הוועד להשבית את המסחר בבורסה במחאה על התנהלות ההנהלה, ואילו ההסתדרות התנגדה לכך וחסמה את המהלך, תוך השמעת ביקורת על הצעד הדרסטי. כמו כן, בהסתדרות בלמו את כוונת חברי הוועד להגדיל את מספר החברים בו מ-3 ל-5. מאז ועד עתה הספיקו עובדי הבורסה לבחור בוועד קבוע חדש, כשבתום הבחירות התברר שהעובדים נתנו אמון מחודש בחברי הוועד הוותיקים, שמובילים את המאבק בהנהלה בראשות בן זאב, שלתפיסתם רוצה "לשבור" את הוועד.

במצגת שהכין הוועד לקראת המפגש עם ראשי ההסתדרות, נטען בין היתר כי ההנהלה מתנכלת ומתעמרת בעובדים ומנסה לתפור תיק לחבר הוועד אורן לרנאו, אשר נמצא בהשעיה זה זמן ונושא פיטוריו מצוי בבוררות בין הצדדים. בנוסף, הוועד יוצא נגד הפרות הסכמים נוספות מצד ההנהלה לטענתו, כגון הוצאת פעילויות למיקור חוץ, איסור הגעה לפני השעה 08:00, ביטול העסקת ילדי העובדים, סגירת הקפיטריה והקטנה של קרן ההלוואות לעובדי הבורסה.

בן זאב על הכוונת

במקביל, יוצא ועד עובדי הבורסה בקמפיין אישי נגד המנכ"ל בן זאב, שעתיד לכלול הפצת פרסומים בקרב עובדי הארגון התוקפים את בן זאב ואת מנהיגותו, וטענות כי ביטל את הסכם הליסינג לעובדים וחתך את קופת ההלוואות לטענתם, וזאת בזמן שהוא עצמו קיבל הלוואה במיליוני שקלים. נזכיר כי ב-2013 התנהל קמפיין תוקפני ואנונימי נגד יו"ר רשות ניירות ערך דאז, שמואל האוזר.

את תגובתו של בן זאב לטענות לא ניתן היה לקבל. יצוין כי ההלוואה המדוברת ניתנה לבן זאב על ידי דירקטוריון החברה, במטרה לשמר אותו בתפקיד המנכ"ל לאורך שנים.

בין ועד העובדים לבין הנהלת הבורסה יש כמה סכסוכי עבודה מוצהרים, בין היתר בשל דרישת הוועד לשינויים חוזיים שייתנו מעטפת הגנה נוספת לעובדים בגין הפיכת הבורסה לחברה ציבורית. זאת לאחר שהעובדים כבר קיבלו 6% ממניות הבורסה תמורת הסכמתם להליך. חבילת המניות שווה היום כ-60 מיליון שקל, והיא מתווספת לשכר חודשי בעלות ממוצעת של כמעט 50 אלף שקל לעובד.