שטח של מיליון מ"ר ועמדות שירות רובוטיות: שדה התעופה הגדול בעולם נפתח לפעילות

שדה התעופה החדש של בייג'ינג, Daxing, הוקם בהשקעה 11.5 מיליארד דולר וכולל עיצוב וטכנולוגיה חדשניים • למרבה הצער, הישראלים - לפחות אלה שטסים בטיסה ישירה מת"א - לא יחוו אותו

נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock
נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock

נמל התעופה הגדול שנפתח בבייג'ינג בימים אלה הושק על מיטב שכלוליו וחידושיו, אלא שהישראלים (לפחות אלה שטסים בטיסה ישירה מתל-אביב) לא יחוו אותו. אל על וכמוה גם חברת התעופה הסינית היינאן, שמפעילות טיסות ישירות מתל-אביב לבייג'ינג, ממשיכות לנחות ולהמריא מנמל התעופה הבינלאומי הישן של בייג'ינג - ללא שינוי צפוי באופק. תנועת הנוסעים בנמל הזה, שנחשב לאחד הצומחים ביותר בעולם, הסתכמה בשנה שעברה ב-101 מיליון נוסעים.

הנמל הבינלאומי של בייג'ינג כולל שלושה טרמינלים, האחרון שבהם נפתח לפני כעשור בלבד, והוא ימשיך לפעול לצד הנמל הבינלאומי החדש של בייג'ינג, Daxing, נמל תעופה ענק ומרשים בעיצובו שגם זוכה לתואר המחייב: הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד) המשתרע על שטח של מיליון מ"ר. בניית השדה ארכה 5 שנים, ובשיאה הועסקו 40 אלף עובדים. היקף ההשקעה: 11.5 מיליארד דולר.

במבט-על נמל התעופה נראה כמו כוכב ים (וזה הכינוי שהוא גם זכה לקבל), על חמש הזרועות הענקיות שלו. על העיצוב העתידני חתומה בין היתר המעצבת המנוחה זאהה חדיד. 

מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הקפיצה לעתיד לא רק באה לידי ביטוי רק בעיצוב אלא גם בטכנולוגיה - כך למשל באמצעות 400 עמדות שירות רובוטיות שיספקו לנוסעים מידע על טיסתם ועל ההתמצאות בשדה התעופה הענקי. הנהלת השדה הבטיחה כי הנוסעים לא יצטרכו ללכת יותר מ-8 דקות (כ-600 מטרים) מעמדות הביטחון ועד לגייט. 

בשטחים הציבוריים יעמדו לרשות הנוסעים 70 מסעדות. 36 מותגים שונים יציעו חנויות בשטחי הדיוטי פרי. עוד בשטח הציבורי 5 גינות סיניות מסורתיות. השדה יציע כ-600 אלף משרות שונות.

בשלב ראשון ישרת השדה כ-45 מיליון נוסעים (עד 2021), כשהוא מתוכנן לקיבולת של 72 מיליון נוסעים עד לשנת 2025 ולקיבולת של 2 מיליון טון מטען. עם השלמת בניית כל חלקי השדה (כיום כולל 4 מסלולים מתוך 7 מתוכננים), המספרים יגדלו ל-100 מיליון נוסעים בשנה ו-4 מיליון טון מטען.

השאיפה היא לנצח את ארה"ב גם בתואר השדה העמוס בעולם - כיום אוחז בתואר הזה שדה התעופה של אטלנטה עם תנועה של 107 מיליון נוסעים בשנה, אולם לפי רשויות התעופה בסין, המטרה היא לשבור את השיא הזה, מטרה שמקורה לא תלוש מהמציאות. לפי ההערכות, עד לשנת 2040 צפויים הנוסעים הסיניים לתפוס נפח של 20% מכלל התעופה העולמית עם היקף של 4 מיליארד נוסעים בשנה. 

הטיסה הראשונה של חברת התעופה צ'יינה סאות'רן המריאה מאחד מארבעת המסלולים שבו. בשלב ראשון הפעילות מהשדה היא בטיסות פנים. עד לסתיו 2020 צפויים להיכלל 112 יעדים גלובליים להמראות ולנחיתות משדה זה. 

נמל התעופה Daxing כבר הספיק להתחדש במלון הגדול ביותר בסין הממוקם בתוך נמל תעופה, מלון AEROTEL של רשת פלאזה פרימיום.

נמל תעופה ענק אחר שנפתח השנה דווקא משרת את הנוסעים מישראל - מדובר בנמל התעופה החדש של איסטנבול, שממנו נוסעים רבים ממשיכים בטיסות קונקשן ליעדים בעולם. השדה נפתח לפעילות בחודש אפריל האחרון, והוא מתעתד לשרת 200 מיליון נוסעים בעתיד. כיום מחבר השדה 45 ערים בתוך טורקיה ועוד 250 ערים ב-110 מדינות בטיסות ישירות.