בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות בהמתנה לחידוש שיחות הסחר

שר המסחר הסיני אמר גי מדינתו תסכים לחתום על הסכם לגבי הנושאים שאין עליהם מחלוקת • מדד הנאסד"ק איבד 0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.36% • בורסות אירופה ננעלו בעליות, כך הדאקס הגרמני טיפס ב-0.7%, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי עלו ב-0.6% • עיני השוק מופנות לחדשות מכיוון חידוש שיחות הסחר בין סין לארה"ב בחמישי

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות בהמתנה לחידוש שיחות הסחר בין סין לארה"ב. מדד הנאסד"ק איבד 0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.36%. מוקדם יותר היום שר המסחר הסיני אמר כי סין מוכנה לחתום על הסכם סחר על הנושאים לגביהם אין מחלוקת. מנגד, בארה"ב דחו את הרעיון, בהמתנה לקיום השיחות לקראת סוף השבוע הקרוב.

22:30

הלירה הטורקית נופלת לשפל של חודש מול הדולר, וזאת בהמשך לאזהרת טראמפ כי "ישמיד" את כלכלת טורקיה אם זו תנקוט פעולה "חריגה" בפלישה צפויה של כוחות טורקיים לצפון סוריה, וזאת יום לאחר שהורה למשרד ההגנה להתחיל להסיג את הכוחות האמריקאים בצפון סוריה. משמעות החלטה זו היא מתן אור ירוק לפלישה טורקית לאזור האוטונומי הכורדי בצפון סוריה.

21:30

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים ללא שינוי, כאשר העליות שנרשמו מוקדם יותר לאחר ציטוט שר המסחר הסיני, ולפיו מדינתו מוכנה לחתום על הסכם סחר חלקי, התפוגגו כלא היו. 

המדדים המובילים נסחרים כעת ללא שיני מהותי לעומת רמת הפתיחה.

מחיר הנפט נופל בכ-1% על רקע סקר לפיו קצב ההפקה של מדינות אופ"ק נפל לשפל של 17 שנה.

20:30

המדדים בוול סטריט נסחרים בעליות לקראת חידוש שיחות הסחר בין סין לארה"ב ביום חמישי הקרוב. משרד הסחר הסיני אמר כי בין מוכנה לחתום על הסכם סחר בנוגע לנושאים עליהם יש כבר הסכמה בין הצדדים. לארי קודלו, היועץ הכלכלי של טראמפ, אמר: "נראה מה הם יניחו על השולחן, הכל אפשרי".

המדדים עולים כעת בעד 0.5%.

מניית טסלה  עולה ב-1.7% לאחר שדיווחה על רכישת חברה המייצרת סוללה עם טעינה מהירה לרכבים.

אפל  נושקת לשיא לאחר שהשיא הקודם נקבע לפני כשנה, ב-3 באוקטובר 2018, ברמה של 323 דולר למניה.

ג'נרל אלקטריק  הודיעה היום כי החברה מקפיאה את תוכניות הפנסיה המבניות עבור 20,000 עובדים בארה"ב, ותוכניות פנסיה עבור 700 מעובדיה הבכירים. החברה צופה כי המהלך יביא לצמצום הגירעון הפנסיוני שלה בהיקף שבין 5 ל-8 מיליארד דולר. במקביל, החוב השוטף של החברה צפויה לרדת בסכום של 6-4 מיליארד דולר. 

18:50

בורסות אירופה ננעלו בעליות, כך הדאקס הגרמני טיפס ב-0.7%, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי עלו ב-0.6%. 

בשעה זו המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים ביציבות עם נטייה לעליות של עד 0.2%.

18:00

היועץ הכלכלי של טראמפ, לארי קודלו, אמר היום כי מחיקתן של חברות סיניות מהמסחר בארה"ב לא עומד על הפרק. זאת בהמשך לדיווח מהשבוע שעבר כי ארה"ב שוקלת להשית הגבלות על השקעות בחברות סיניות ואף למחיקתן מהמסחר.

16:34

בורסות וול סטריט פתחו את השבוע בטריטוריה האדומה, כאשר המדדים המובילים מאבד כ-0.3% כ"א. לקראת חידוש שיחות הסחר בין סין לארה"ב ביום חמישי הקרוב, הציפיות לגבי הסכם לא גבוהות במיוחד.

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, "להערכתנו אין תרחיש סביר שבו ייחתם הסכם סחר. הצדדים ידונו בסוגיות כמו זכויות קניין רוחני וסובסידיות שסין מעניקה למפעלים בבעלות המדינה. משרד הסחר הסיני תיאר את המגעים המקדימים כ'התפתחות חיובית' והנשיא טראמפ אמר שהסכם 'קרוב מכפי שאנשים חושבים'.

"ובכל זאת אנחנו מתקשים להאמין שסין תסכים לדרישות האמריקאיות , כשאלה לא רק שיזעזעו את מבנה הכלכלה הסיני, בעיתוי גרוע במיוחד עבורה, אלא גם יחלישו את השלטון ועשויים לתאר את סין כאחת שנכנעה לדרישות האמריקאיות. גם מהצד האמריקאי קשה להאמין שהתפשרות תהיה אפשרית, ויתור גדול מדי עשוי להיתפס כ'הכשרת השרץ' או ככזה שמטרתו היחידה היא לשרת את האינטרסים הפוליטיים של טראמפ להגיע לבחירות עם 'הישג', גם אם עלוב. לכן אנו מעריכים שלא יהיה הסכם. במידה ואכן לא ייחתם הסכם ולא תתקבל דחיה בסבב המכסים המתוכנן, ב-15 באוקטובר יעלו מכסים על סחורה סינית בהיקף של 250 מיליארד דולר ב-5% ל-30%. עליה כזאת תייצר ככל הנראה סנטימנט שלילי בשוק".

כהנוביץ' מעריך עוד כי "הסכם סחר, אם ייחתם, עשוי להיות הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לשוק המניות, בטווח הבינוני. נתוני התעשייה והסחר בעולם קורסים ורבים נוטים להאשים את 'מלחמת הסחר'. האשמה הזאת יוצרת גם מקור לאופטימיות, לכך שהסכם יוביל לתיקון חד כלפי מעלה בשוקי המניות ובתשואות האג"ח. כך שדווקא אם ייתחם הסכם והנתונים יישארו ללא שינוי משמעותי המשקיעים יישארו בלי מקור התקווה העיקרי שלהם, מה שעלול להכניס אותם לדיכאון ולירידות שערים לרמות נמוכות מאלה שנכנסנו איתן להסכם".

13:30

נמשך המסחר הזהיר באירופה, כשמדד סטוקס אירופה 600  מרחף סביב רמת הפתיחה. בגוש האירו התפרסם סקר אמון המשקיעים של Sentix שנפל באוקטובר למינוס 16.8 - הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2013. בספטמבר עמד הנתון על מינוס 11.1 והציפיות לאוקטובר עמדו על מינוס 13. 

10:30

הסוחרים בבורסות אירופה מתנהלים היום בזהירות, בחיפוש רמזים לצפוי להתרחש בחזיתות הברקזיט ושיחות הסחר בין ארה"ב ובין סין. מדד סטוקס אירופה 600  מתנדנד סביב רמות הפתיחה. מגזר הרכב מאבד 1%, ועלייה של 0.8% נרשמת במגזר שירותי הבריאות. רוב המגזרים והבורסות נסחרים בטריטוריה השלילית.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, קרא אתמול לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, "לדחוף  קדימה" כדי להגיע להסכם ברקזיט, וחזר על כוונתו לצאת מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר. מקרון אמר כי האיחוד יחליט עד סוף השבוע האם ניתן להגיע לעסקה בהתבסס על הצעתו האחרונה של ג'ונסון, שזכתה להתנגדות בבריסל. 

המפלגה הסוציאליסטית השלטת בפורטוגל זכתה אתמול בבחירות לפרלמנט, אך לא השיגה רוב, כך שראש הממשלה אנטוניו קושטה ישוב לשולחן המשא ומתן עם נציגים מהשמאל הקיצוני.  

אתמול דיווח הפייננשל טיימס כי HSBC   מתכנן לקצץ עד 10,000 משרות כדי להפחית עלויות.

יצרנית השבבים האוסטרית אמדאוס איי.טי. גרופ  הודיעה ביום שישי כי הצעת ההשתלטות שלה על קבוצת התאורה אוסרם  נכשלה, לאחר שלא זכתה בתמיכת 62.5% הדרושים מקרב בעלי המניות.

בגרמניה ירד מספר ההזמנות במגזר התעשייה באוגוסט יותר מהתחזיות בגלל היחלשות בביקוש המקומי, והנתון הגביר את החששות כי צניחה בייצור תביא לגלישה למיתון.  

09:30

בבורסות אסיה נמשך המסחר המעורב, עם עליות באוסטרליה וביפן וירידות בקוריאה. 

גורמים בכירים בסין צמצמו בצורה משמעותית את היקף הנושאים שעליהם הם מוכנים לדון לקראת המגעים מול ארה"ב בנושא הסחר, כך דווח אתמול בבלומברג. ראש משלחת הסחר של סין, סגן ראש מועצת המדינה ליו הי, מסר כי סין לא תתחייב לתקן את המדיניות שלה בתחום התעשייה או את הסובסידיות הממשלתיות - שתיים מהתלונות העיקריות של ממשלת טראמפ. 

מומחים סבורים כי סין תשיג יתרון בשיחות על רקע ההסתבכות של טראמפ בהליך ההדחה וההיחלשות הנמשכת בנתונים הכלכליים בארה"ב. השיחות בין הצדדים צפויות להיערך בוושינגטון השבוע. 

06:30

בבורסות הונג קונג ושנחאי לא מתקיים היום מסחר בשל פסטיבל צ'אנג יאנג ויום לאומי בסין (בהתאמה). בורסת טוקיו   יורדת ב-0.3% בצל שיחות הסחר הצפויות בין ארה"ב וסין. מומחים מעריכים כי ישנו סיכוי של 40% שהשיחות יניבו הסכם כלשהו, אך רוב הסיכויים שנכון לשבוע זה רק יידחו מועדי העלאת המכס.

מדד קוספי  בקוריאה הדרומית נסחר סביב רמות הפתיחה, ואילו באוסטרליה רושם מדד S&P/ASX 200  עליות של כ-0.5%.

המסחר בעולם צפוי להתחדש לאחר שבשבוע שעבר המסחר בניו יורק ננעל בעליות חדות על רקע נתוני התעסוקה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.9% בסיכום שבועי. מדדי S&P 500  ונאסד"ק רשמו ירידה של 0.3% ועלייה של 0.5% בהתאמה, בסיכום שבועי.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול צפוי לשאת היום דברים. בשבוע שעבר אמר כי הכלכלה נמצאת "במקום טוב" וכי תפקיד הפד לדאוג ששם תישאר.

הנפט ירד בסיכום שבועי ביותר מ-5%.