לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל: "הגיע הזמן למעשים"

השווקים מעריכים בהסתברות של 10% בלבד הורדת ריבית, אך גוברים הקולות הקוראים לבנק ישראל להתערב במסחר • לידר: התחזקות השקל מתחילת השנה – החדה ביותר אי-פעם

 בניין בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב
בניין בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב

בנק ישראל צפוי להודיע היום (ב') על גובה הריבית לחודש וחצי הקרובים. ערב פרסום ההחלטה העריכו 16 מתוך 17 אנליסטים העוקבים אחר הבנק כי לא צפוי שינוי בשער הריבית. אנליסט אחד, בנק ג'יי.פי מורגן, העריך כי הבנק צפוי להוריד את הריבית ל-0.1%. יחסי הסתברות דומים נרשמו גם בשוק התל-בור - שם מעריכים את ההסתברות להורדת ריבית ב-10%.

לקראת ההחלטה התגברו הציפיות בשווקים לנקיטת צעדים מצד הבנק המרכזי לבלימת התחזקות השקל. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע בצעד חריג ב-31 ביולי כי הריבית לא תועלה זמן רב - זאת בתגובה לגל המלצות קנייה של הבנקים הזרים, שטענו כי ירון אינו מתכוון להמשיך במדיניות ההתערבות בשוק המט"ח, שאפיינה את הנגידים הקודמים, קרנית פלוג וסטנלי פישר.

מבדיקה שערך יונתן כץ מלידר בית השקעות עולה כי מאז הכרזתו של ירון התחזק השקל בשיעור של 1.7% מול סל המטבעות האפקטיבי, ובסך הכול מגיעה התחזקותו של השקל מתחילת השנה ל-9.1%. לדברי כץ, לא זכורה התחזקות כה חדה של השקל מול המטבעות הזרים בשנים האחרונות.

"ההתערבות המילולית של בנק ישראל מיצתה את עצמה, והגיע הזמן למעשים", כתב היום רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי. גוזלן העריך כי מעבר להתערבות בשוק המט"ח יוכל הבנק להשפיע באופן אפקטיבי על שער החליפין אם יאותת על קיזוז של ההשפעה של הצטרפות ישראל למדד האג"ח העולמי (WGBI) - צעד שצפוי להביא לרכישת שקלים בהיקף של 6 מיליארד דולר, להערכת הבנקים הזרים.

לצד פרסום הודעת הריבית צפויה גם חטיבת המחקר של הבנק לפרסם תחזית מעודכנת. בתחזית הקודמת, שפורסמה ביולי, צפתה חטיבת המחקר שלוש העלאות ריבית, מהן אחת ברבעון השלישי של השנה. במסיבת העיתונאים בעת הצגת התחזית אמר ירון, כי העלאת ריבית עשויה להתרחש באחת הישיבות הקרובות, אלא שמדדי המחירים לצרכן ליוני ויולי, שהיו נמוכים בהרבה מהתחזיות, הורידו את קצב האינפלציה השנתי ל-0.5% - הרבה מתחת לסף התחתון ביעד המחירים של בנק ישראל. בהתייחסותו האחרונה לכך בוועידת הנגידים של "גלובס" אמר ירון, כי עדיין מוקדם לקבוע האם הירידה בקצב האינפלציה הייתה זמנית או שמדובר בשינוי מגמה.