כבר לא רוכב על הייפ הקנאביס: בכמה נחתך שווי האופציות של אהוד ברק?

החברה שווה כיום 548 מיליון שקל לאחר שאיבדה כ-65% משווי השיא שלה, ושווי האופציות של ברק צנח בכ-40 מיליון שקל

אהוד ברק / צילום מסך מתוך אינסטגרם
אהוד ברק / צילום מסך מתוך אינסטגרם

כאשר ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק החליט לאחרונה לחזור לפוליטיקה והודיע שהוא עומד לרוץ לכנסת בראשות מפלגה שהקים, עלתה השאלה מה יקרה אם ייבחר לתפקיד חבר כנסת או שר - האם יוכל להמשיך לכהן כיו"ר חברת הקנאביס אינטרקיור ? בינתיים נעלמה הדילמה. לאחר שברק חווה ירידה בסקרים, הוא חבר למפלגת מרצ וח"כ סתיו שפיר, תוך יצירת "המחנה הדמוקרטי", ומיקם את עצמו במכוון במקום לא ריאלי לכניסה לכנסת. במקביל הוא ממשיך לכהן כיו"ר פעיל באינטרקיור, אלא שבינתיים שווי חבילת האופציות שקיבל ברק לאחר מינויו ליו"ר החברה אשתקד הולך ומתכווץ, והוא נמוך בכ-40 מיליון שקל מהשיא. 

אינטרקיור, שהייתה שווה בפברואר השנה 1.25 מיליארד שקל, שווה היום כ-548 מיליון שקל בלבד לאחר שהמניה צנחה כ-65% מהשיא. ברק קיבל בינואר השנה 4.5 מיליון אופציות למניות אינטרקיור, במחיר מימוש ממוצע של 3.2 שקל למניה (לעומת מחיר שוק נוכחי של 4.8 שקל למניה). כלומר, ההטבה התיאורטית הטמונה כיום בחבילת האופציות מסתכמת בכ-7 מיליון שקל בלבד, כאשר כמחצית ממנה כבר ניתנת למימוש. בשיא, עמד שווייה התאורטי של חבילת האופציות שקיבל ברק באינטרקיור יותר מ-40 מיליון שקל, והוא יכול היה לממש באותה עת שליש מתוכה. ברק העדיף שלא למכור בשיא, כנראה כדי לא לאותת לשוק כי המניה מיצתה את העליות וכי הגיע לאינטרקיור לצורך סיבוב. ברק אף הצהיר בעבר כי לא ימכור מניות עד הנפקה של החברה בנאסד"ק.

אינטרקיור מצפה להפוך לחברה מובילה כאשר יחל ייצור הקנאביס מישראל. במחצית השנייה של השנה רשמה החברה הכנסות של 5.1 מיליון שקל, גידול של 70% מול התקופה המקבילה. החברה גייסה עד היום 17.5 מיליון דולר מאז הפכה לחברת קנאביס, בהובלת המיליארדר גארי פיגל, שהגיע לחברה בזכות היכרותו עם ברק .כאמור, החברה גם מתכננת הנפקה בנאסד"ק, ויש לה תשקיף פתוח להנפקה. אלא שכרגע השוק לא בשל להנפקות בתחום זה וכל עוד לא יאושר היצוא מישראל, החברה שרויה באי וודאות (הגם שהיא מקימה במקביל פעילויות קנאביס בעולם, לשם עקיפת חסם היצוא).

אינטרקיור היא רק דוגמה למתרחש בשוק הקנאביס הישראלי המתאפיין בפעילות ייצור דלה יחסית (מחזור המכירות של החברה עמד על כ-5 מיליון שקל במחצית 2019) ובאי ודאות גבוהה. בדומה לה, גם מניית חברת טוגדר  איבדה 63% מהשיא, הרודיום  איבדה 70% וקנביט  איבדה 68%. אי הוודאות נובעת מעיכוב באישור ייצוא הקנאביס, מחוסר היכולת של חלק מן החברות לייצר כמות מספקת של מוצר העומד בדרישות הרגולציה לשוק בארץ וכן מדעיכה בסנטימנט הנלהב של המשקיעים כלפי תעשיית הקנאביס גם בעולם.