חברת 89bio שהוקמה על ידי יוצאי טבע יוצאת לגייס 70 מיליון דולר בהנפקה

בשנה שעברה גייסה 60 מיליון דולר בהובלת אורבימד

אנשי אורבימד / צילום: תמר מצפי
אנשי אורבימד / צילום: תמר מצפי

חברת 89bio שהוקמה על ידי יוצאי טבע ומפתחת מוצרים לטיפול בכבד שומני ובמחלות מטבוליות נוספות, פרסמה תשקיף לגיוס של 70 מיליון דולר. שווי החברה לצורך הגיוס לא נמסר, אולם לרוב חברות בשלבים ראשונים של הניסויים הקליניים יכולות להגיע לשוויים של מספר מיליוני דולרים. חתמי ההנפקה הם Merrill Lynch ,SVB Leerink ,RBC Capital Markets ואופנהיימר.

89bio היא למעשה ספין-אוף של טבע. המולקולה האינובטיבית בבסיס החברה הגיעה לידי טבע במסגרת אחת הרכישות שלה, והיא לא הייתה בליבת הפעילות של טבע. בתהליך מיקוד אסטרטגי שערכה החברה ב-2012, החליטה טבע למקד את הפעילות האינובטיבית שלה בנוירולוגיה, סרטן ובריאות האישה, ובכל זאת, המשיך צוות המוצרים החדשניים בטבע בראשות פרופ' מייקל היידן להקצות לפרויקט משאבים מסוימים, משום שלא רצו לוותר עליו. כאשר טבע נקלעה לקשיים תזרימיים על רקע רכישת החברה הגנרית אקטביס וגיוס החוב לטובת הרכישה, הוחלט להפסיק את הפעילות ולהוציא אותה לחברה נפרדת, בה יהיו לטבע זכויות מסויימות. החברה כבר שילמה לטבע 6 מיליון דולר, והתחייבה לשלם עד 135 מיליון דולר ותמלוגים, אם המוצר יגיע לשוק וגם יזכה להצלחה מסחרית.

89bio הוקמה בישראל ואמנם מנוהלת היום מסן פרנסיסקו, אך חטיבת הפיתוח שלה נמצאת בישראל. התפעול והפיתוח העסקי בחברה מנוהלים על ידי ד"ר רם וייסבורד, בעבר סמנכ"ל אסטרטגיה בטבע. אחד הדירקטורים בחברה הוא ד"ר מייקל היידן, לשעבר ראש חטיבת התרופות החדשות בטבע. היום מועסקים בחברה 14 עובדים בשני האתרים.

מנכ"ל 89 bio הוא רוהן פאלקר, בעבר מנכ"ל חברת Avanir האמריקאית, שהביאה לשוק שתי תרופות ונמכרה ב-2015 ב-3.5 מיליארד דולר. בשנה שעברה גייסה החברה 60 מיליון דולר, בהובלת אורבימד ישראל יחד עם אורבימד ארה"ב, בהשתתפות פונטיפקס, קרן Longitude האמריקאית וקרן RA CAPITAL האמריקאית.

שוק הכבד השומני הוא אחד משוקי הענק בתחום הרפואה, ללא פתרון תרופתי כלשהו. 16 מיליון אנשים בארה"ב הם בעלי כבד שומני שבא לידי ביטוי ברמת הצטלקות כלשהי בכבד. ההצטלקות פוגעת בתפקוד הכבד ועלולה בסופו של דבר להוביל לסרטן. בניסויים בבעלי חיים הכולל בעלי חיים גדולים, התרופה הצליחה להשפיע על רמות השומן בדם ובכבד, וגם על ההצטלקות.

המוצר עבר בהצלחה ניסוי ראשוני (שלב I) בבני אדם. הניסוי נערך במתנדבים בריאים, כך שלא ניתן לשפוט לפיו את השפעת התרופה בחולים, אולם ניתן היה לראות כי התרופה משפרת את פרופיל השומנים של המתנדבים. תוצאות ראשונות מחולים צפויות במחצית השניה של השנה.

הכניסה המהירה של המוצר לניסויים התאפשרה, הן משום שהמוצר פותח בחברת פארמה - כלומר, עבר כברת דרך טרם הוקמה החברה; וכן העובדה כי חלק מאותו צוות מטבע ממשיך לעבוד על המוצר, שהובילה למעבר "נקי" של המוצר לידיים החדשות.

החברה הוציאה 8.1 מיליון דולר בשישה החודשים הראשונים של 2019 למימון פעילותה השוטפת.