פוחתים הסיכויים להסכמה היום על הברקזיט: הצפון-אירים מתנגדים

המפלגה הדמוקרטית הצפון-אירית הודיעה הבוקר כי אינה יכולה לתמוך במתווה הברקזיט החדש שגובש בשל ההצעה הנוגעת לחוקי המכס בצפון אירלנד • התנגדות המפלגה מצמצמת את הסיכוי לאשר אותו בבריטניה ובאיחוד האירופי

ברקזיט / צילום: רויטרס
ברקזיט / צילום: רויטרס

לאחר דיונים מרתוניים בבריסל ובלונדון, שנמשכו עד השעות הקטנות של הלילה, הודיעה המפלגה הדמוקרטית הצפון-אירית (DUP) הבוקר (ה') כי אינה יכולה לתמוך במתווה הברקזיט החדש שגובש, מה שמצמצם את הסיכוי לאשר אותו בבריטניה ובאיחוד האירופי. הודעה שפרסמו ראשי ה-DUP מבהירה כי "במצב העניינים הנוכחי, אנחנו לא יכולים לתמוך במה שהוצע לגבי מכס ומנגנון ההסכמה (הדרך הפוליטית שבה צפון אירלנד יכולה לשים קץ לסידורי המכס המיוחדים שייקבעו, א"א), ויש חוסר בהירות לגבי סוגיית המע"מ".

עמדת המפלגה הצפון-אירית צפויה להשפיע גם על עמדות חברי פרלמנט שמרנים המעוניינים בברקזיט נוקשה יותר, המאוגדים בתוך תת-קבוצה בתוך המפלגה השמרנית (ERG), ולמעשה - אם לא תשתנה - להפחית משמעותית את הסיכוי לאישור ההסכם בממשלה ובפרלמנט הבריטי. עמדתם נובעת מהעובדה כי חוקי מכס ומע"מ שונים בצפון אירלנד משמעותם "החלשת הקשר" בין הטריטוריה לבין הממלכה המאוחדת, והפיכתה ל"מדינת חסות" של האיחוד האירופי, משום שהיא תישאר "כבולה" לחוקי המכס שלו.

אמש (ד') אמר נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, כי ההסכם למעשה גובש בין בריסל ללונדון, אך כי על ממשלתו של בוריס ג'ונסון עכשיו להכריע אם היא תומכת בו, ואם היא יכולה לקבל את תמיכת ה-DUP להסכם, הקובע לפי הדיווחים כי גבול המכס בין האיחוד לבריטניה יעבור בים האירי המפריד בין הממלכה המאוחדת לאירלנד. הסיבה לכך היא הצורך למנוע גבול קשיח בין צפון אירלנד לבין אירלנד (החברה באיחוד), כחלק מהסכמי "יום שישי הטוב". אותה דינמיקה - טרפוד ההסכם בשל המצב באי האירי - היא מה שאפיין את הניסיונות הכושלים של קודמתו של ג'ונסון בתפקיד, תרזה מיי, לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט. יש לציין כי ג'ונסון וצוותו השיגו במשא ומתן מנגנון שככל הנראה יחליף את ה"בקסטופ" שהיה כלול בהסכם של מיי, אך האתגר שלהם היה ועודנו לגבש תמיכה בהסדר מצד הצפון-אירים ואלמנטים שמרניים יותר במפלגה.

ההודעה הבוקר, אם לא יתבצעו שינויים ברגע האחרון בהסכם שיפתחו דרך לפשרה חדשה, מפחיתה את הסיכויים להציג הסכם כתוב ומחייב משפטית בכינוס ראשי מדינות האיחוד שנפתח היום בבריסל, ושאליו צפוי להגיע גם ג'ונסון. בציפייה לאישור בריטי העבירו ראשי האיחוד את הנושא לראש סדר היום, והיו אמורים להתחיל כבר היום בדיונים עליו, במקום מחר.

אם לא יושג הסכם בדיונים היום או מחר בבריסל, ולא יאושר הסכם חדש בפרלמנט הבריטי עד יום שבת הקרוב בלילה, חוק שעבר בחודש שעבר בבריטניה מחייב את ג'ונסון לבקש הארכה של שלושה חודשים במועד הפרישה מהאיחוד האירופי. אם בריסל תאשר את הבקשה, התאריך החדש יהיה ה-31 בינואר 2020. השר לענייני ברקזיט בממשלה הבריטית אישר אתמול בפרלמנט כי ג'ונסון אכן ישלח מכתב כזה אם לא יושג הסכם, לאחר שראש הממשלה ועמיתיו הביעו עמדות מעורפלות בנושא.