כל מה שצריך לדעת על ההתקדמות החדשה בהסכם הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה הודיע היום כי הגיע להסכם חדש עם האיחוד האירופי • מה בדיוק חדש בהסכם והאם זה אומר שהברקזיט יוצא לפועל? • "גלובס" עושה סדר

ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Yves Herman, רויטרס
ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Yves Herman, רויטרס

מה קרה היום בבריסל?

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז היום (ה') כי הגיע להסכם ברקזיט חדש עם האיחוד האירופי שיאפשר את פרישת הממלכה המאוחדת בצורה מסודרת מהאיחוד ב-31 באוקטובר. גם ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר הכריז כי הצדדים הגיעו ל"הסכם מאוזן המוכיח את הרצון שלנו למצוא פתרונות". ההודעה על ההסכם נעשתה עם תחילת פסגת ראשי המדינות החברות באיחוד האירופי בבריסל.

"יש לנו עסקה חדשה ומצוינת שלוקחת מחדש את השליטה", כתב ג'ונסון בציוץ שפירסם בטוויטר, "עכשיו על הפרלמנט לאשר את 'ברקזיט' בשבת (מועד ישיבה מיוחדת של בית הנבחרים הבריטי), כדי שנוכל להתקדם הלאה". "היכן שיש רצון, יש עסקה", צייץ אחריו יונקר. "יש לנו הסכם מאוזן שהוא עדות למחויבות שלנו לפתרונות. אני ממליץ כי ראשי מדינות האיחוד יאשרו את ההסכם החדש".

מה חדש בהסכם?

הטקסט המשפטי המלא של ההסכם שגובש פורסם רק ב-13:30 (שעון ישראל), וכולל 64 עמודים. מתדרוך לגביו על ידי "דאונינג 10" עולה, כי מנגנון ה"בקסטופ" - שטירפד את אישור ההסכם הקודם שגיבשה תרזה מיי - הוחלף בשורה של הסכמים משפטיים, הכוללים "סידורים מיוחדים" שיהיו בצפון אירלנד מבחינת מסים ומכסים. בין השאר, דווח כי חוקי המע"מ של האיחוד האירופי עדיין יהיו תקפים בצפון אירלנד (אך לא ביתר הממלכה המאוחדת), שבריטניה תהיה אחראית על גבייתם וכי יגובש מנגנון שיאפשר למפלגות השולטות באי להכריע בעתיד על המשך ה"סידורים המיוחדים".

להסכם המלא לחצו כאן

"יהיו סידורים מיוחדים לגבי צפון אירלנד, שיישקפו את הנסיבות הייחודית שם. אנחנו נבטיח - ונוודא - את הסכם השלום ונמנע כל סוגיות בגבול", הודיעה לשכתו של ג'ונסון היום. "צפון אירלנד תהיה לעד חלק מהסכמי המכס של הממלכה המאוחדת", המשיכה ההודעה, "אין שום ספק שצפון אירלנד נשארת ותישאר חלק מאזור המכס של הממלכה המאוחדת, ותיהנה מכל הסכמי סחר שנגבש בעתיד... הבקסטופ האנטי-דמוקרטי בוטל. תושבי צפון אירלנד יהיו אחראים על החוקים שמנהלים את חייהם, ובנוסף - בניגוד למנגנון ה'בקסטופ' - תהיה להם את הזכות לסיים את התנאים המיוחדים (Special Arrangements) אם הם ייבחרו לעשות זאת".

האם זה אומר כי הברקזיט יתרחש?

לא לגמרי. כרגע הדבר תלוי באישור בבית הנבחרים הבריטי של ההסכם החדש שהוכרז בבריסל. הדיון מתוכנן להתקיים ביום שבת הקרוב, והוא יהיה הפעם הראשונה שהפרלמנט הבריטי מתכנס בשבת מאז מלחמת פוקלנד. לג'ונסון יש תמיכה של לפחות 259 חברי פרלמנט שמרנים, אך הוא זקוק ל-320 חברי פרלמנט כדי להגיע לרוב. מי שנחשבת למפלגת המפתח בשאלה איך תוכרע ההצבעה היא המפלגה היוניוניסטית הצפון-אירית (DUP). זאת, משום שחברי המפלגה השמרנית ה"קשוחים יותר" מבחינת הברקזיט הודיעו כי יצביעו בעד ההסכם רק אם היא תתמוך בו.

הבוקר, עם זאת, הודיעה המפלגה כי אינה יכולה לתמוך במתווה ה"ברקזיט" החדש שגובש. "במצב העניינים הנוכחי, אנחנו לא יכולים לתמוך במה שהוצע לגבי מכס ומנגנון ההסכמה (הדרך הפוליטית שבה צפון אירלנד יכולה לשים קץ לסידורי המכס המיוחדים שייקבעו, א"א), ויש חוסר בהירות לגבי סוגיית המע"מ", נכתב בהודעת ראשי המפלגה. בתגובה להכרזות ג'ונסון ויונקר הודיעה המפלגה בדקות האחרונות - "עמדתנו לא השתנתה. ראו ההודעה שלנו מהבוקר".

מה קורה לליש"ט?

המטבע הבריטי ידע עליות ומורדות דרמטיים ב-48 השעות האחרונות, בעקבות הדיווחים מבריסל ומלונדון על פריצות דרך ולחילופין - על מבוי סתום בשיחות. אחרי הודעת ה-DUP מהבוקר צנחה הליש"ט ב-0.8%, ואילו בשעה האחרונה היא מזנקת בכ-0.6%.