מה יקרה ב-48 השעות האחרונות לפני פקיעת המנדט והאם נתניהו ישלוף עוד שפן?

כל מי שמכיר את רה"מ יודע שהוא נוהג לשלוף שפנים מהכובע כשאף אחד לא מוכן • בהנחה שלא יקדים להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה, גם הפעם כדאי להיות דרוכים עד הרגע האחרון • ומה הותיר נתניהו במשרד החוץ • פרשנות

בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

שבוע מלא אירועים לפנינו. סיום המחזור השנתי של קריאה בתורה עם "פרשת וזאת הברכה" המסיימת, ומיד לאחריה, "בראשית". עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו - סיום המחזור השני של הבחירות במהלך שנת 2019, תום 28 ימים של אי-הרכבת ממשלה וסוף המנדט להרכבת ממשלה שהעניק לו נשיא המדינה. כל אלה יחולו ביום רביעי.

אירוע מכונן אישי נוסף צפוי השבוע: סיום העשור השביעי בחיי נתניהו. ביום ב', 21 באוקטובר, יציין ראש הממשלה את יום הולדתו ה-70. בעבר נהג לחגוג ימי הולדת בלשכת ראש הממשלה, בשעות הבוקר, עם הצוות המקיף אותו, רעייתו ובניו. כמה מקורבים פוליטיים הוזמנו. לפני שנה ניפק נתניהו באותה חגיגה את "וידיאו הקונספירציה", שבו האשים את הח"כ גדעון סער ואת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בחתרנות ובתככנות פוליטית שלא הוכחו עד היום.

נתניהו שקל לציין את יום הולדתו ה-70 בטוקיו, יפן, בחגיגות הכתרת הקיסר היפני החדש. שגרירויות שתי המדינות כבר עבדו על הטיסה ועל הסידורים הנלווים, ובלשכת ראש הממשלה אישרו לכתבים כי שוקלים את התוכנית הזו. כעבור כמה ימים פנו מקורבים של נתניהו לעיתונאים ואמרו "זה לא יקרה". הסיבה? החג והצורך בשמירת החג מסבכים את הנסיעה ולא מאפשרים לשהות שם ולקיים פגישות עם מנהיגים זרים. נסיעת יפן בוטלה, עם או בלי קשר לסיום המנדט, עם או בלי קשר ליום ההולדת ה-70. בחוגים אחרים דיברו על מסיבה רבת משתתפים ביום חמישי הבא, אבל הפרטים המלאים לא ידועים.

על כל פנים, ביום רביעי עומדת להסתיים תקופה נוספת עבור נתניהו: פקיעת המנדט להרכבת הממשלה והעברת הסמכויות לידי הח"כ בני גנץ. נתניהו ממאן להשיב את המנדט במהירות כפי שהצהיר ראש השנה, באמצעות הודעת דוברו, יונתן אוריך. הוא מחזיק בו עד הרגע האחרון.

כל מי שמכיר את התנהלותו של נתניהו בעשור האחרון יודע לומר שב-48 השעות האחרונות תהיה תזזית. תקתוק השעון יישמע, הספירה לאחור תחל ונתניהו יפצח בהתרוצצות היסטרית לחפש מוצא. אלה יהיו יומיים קריטיים שבהם עשויים להיסגר דברים. בפעם הקודמת, בין 27 ל-29 במאי 2019, יו"ר העבודה הקודם אבי גבאי הגיע לבית ראש הממשלה בבלפור כדי "לעשות עסקים". הוא אף הנציח את הרגעים בווידיאו שעד היום לא נחשף. הווידיאו נועד להשאיר בידי גבאי "הוכחה לרצינותו" של ראש הממשלה.

אצל נתניהו זו שיטה, זו גישה. מינויים או החלטות חשובות התקבלו אצלו בשעות או בדקות האחרונות. זוכרים את הליך מינוי מבקר המדינה? שעה לפני תום פקיעת המועד להגשת השמות הגיע נתניהו עם שמו של המועמד רונן פרץ, ממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ. זוכרים את הליך ההצבעה לנשיא המדינה? כמה לילות לפני תום מועד הגשת השמות, פנה נתניהו לסופר היהודי אלי ויזל ז"ל והציע לו את התפקיד. דוגמאות לאקסטזת השעות האחרונות יש למכביר, והדפוס קבוע. הזמן אוזל והיצירתיות ממריאה. מיטב היוצרים פועלים תחת לחץ, וכך גם נתניהו והאנשים המקיפים אותו, השולפים רעיונות בננו-שניות האחרונות. לפיכך לזירה הפוליטית כדאי ורצוי לחדד אוזניים מיום שני בבוקר. עשויות לצוץ הפתעות.

מה מתבשל בסוכ"ץ?

האירוע השנתי בסוכה אצל ישראל כ"ץ התרחש כסדרו. הפורמט מוכר ונערך כבר מספר רב של פעמים. אפילו הכרזתו של כ"ץ שהוא יהיה בין המתמודדים בסיום תקופת נתניהו - אינה הכרזה חדשה. היא נאמרה כבר מספר פעמים, אחת מהן אפילו הייתה באותה סוכה לפני שנה או שנתיים. האירוע השנתי הוא מפגן כוח פוליטי שנתי המעיד על מעמדו המוצק של כ"ץ במרכז המפלגה. אולם כ"ץ לא יכול ולא רוצה לערער על מנהיגותו הנוכחית של נתניהו ולכן גם הוא חי את "תקופת ההמתנה". המועמדים לראשות הליכוד מתנהלים בחשכה. אסור להם להראות כלפי חוץ נימה כלשהי של ביקורת או חתירה למימוש עצמי. הם נקראים לדגל לחתימות נאמנות והצהרות תמיכה ואפילו אסור להם לתכנן עם אנשיהם מהלכים חוזים פני עתיד, פן יבולע להם. כ"ץ הולך על חבל דק. בעבר היו יחסיו עם נתניהו מתוחים, אך בשנה האחרונה הכול דבש. את האגרסיות הוא מפנה כלפי ח"כ אביגדור ליברמן, הרשע הקבוע מבחינתו.

אחד הקשיים של כ"ץ הוא תפקוד המשרד שחשק בו כל כך הרבה שנים. הוא שר החוץ והאחריות נופלת עליו, וזאת על אף השליטה המוחלטת של נתניהו בזירה.

תקציבי משרד החוץ יבשו בשנים האחרונות. זה החל עוד כשליברמן היה שר החוץ, אך המשיך ביתר שאת בארבע השנים שבהן נתניהו כיהן כשר החוץ במקביל לתפקיד ראש הממשלה (2015-2019).

השיטה היא כדלקמן: מייבשים את המשרד הממשלתי מתקציבים ואז טוענים שמדובר בקבוצה לא מתפקדת של פקידי ציבור. נתניהו מעולם לא אמר את הדברים ישירות, אבל זו האווירה המרחפת מעל לראש המשרד הממשלתי הזה. הסברה, מאבק ב-BDS, ירושלים, יחסי התפוצות, נקטפו מתוך פעילותיהם הטבעיות והועברו לשרים אחרים בחמש השנים האחרונות.

לדיפלומטים ברחבי העולם אין כסף לטוס, לנסוע במדינותיהם, ליצור קשרים בפרלמנטים, לארח, להיפגש. בשנים האחרונות מיקד נתניהו את כל המהלכים לעצמו. הוא הסביר לציבור שמהות הקשרים של ישראל בעולם תלויה בו, באישיותו, בלוח הזמנים שלו.

שר החוץ הנוכחי כ"ץ יהיה מי שיישא בסופו של דבר בתוצאות, ונתניהו לא יהסס להפיל עליו אחריות ואשמה, אם יתגלו פרשיות חמורות.

בינתיים ישראל נמצאת במשבר מול רוסיה, עם פרשיית הרשעתה של נעמה יששכר, שנדונה לשבע שנות מאסר וחצי על החזקת כ-10 גרם חשיש ונלקחה ככלי מיקוח במאבק בין מעצמות.

בתוך כל זה, אין לישראל שגריר ברוסיה. גרי קורן עזב את משרתו בספטמבר, אחרי שנתניהו הגיע לביקור של כמה שעות בסוצ'י (אותו ביקור שבו פוטין "ייבש" אותו במשך שלוש שעות). ישככר נעצרה לפני חצי שנה, אך במשרד החוץ לא ידעו על המקרה ולא טיפלו בעניין אילו כאירוע חריג.

גם במצרים, ניצבת שגרירות ישראל נטושה. לפני יותר משנה, מינויה של אמירה אורון אושר, בידיעתו האישית של נתניהו. מישהו לחש על אוזנו של נתניהו משהו בנוגע למצרים והוא החליט לנצל את המיקום היוקרתי למתת פוליטי וכך הוא מעכב יותר משנה את אישורו הפורמלי של המינוי בממשלה.

אורון, דיפלומטית ותיקה, מומחית מובילה לתחום מצרים, מוכרת ומוערכת שם ובבירות נוספות במזרח התיכון והיא יושבת בירושלים וממתינה עד שנתניהו יצליח להרכיב ממשלה ויחפש למי לתת צ'ופר פוליטי כדי לפנות לו עוד תפקידים בממשלה. בפריס, השגרירה המקצועית (לא מינוי פוליטי) עליזה בן-נון היתה אמורה לסיים את כהונתה לפני מספר חודשים,אך במשרד לא התקדמו עם מינוי המחליף/ה ובן-נון הושארה לעת עתה. במשלחת ישראל באו"ם האריך נתניהו את הקדנציה לדני דנון, מבלי שפעל למינוי בעל התפקיד הבא.

על פי הכללים, לראש הממשלה ושר החוץ עומדת הזכות ל-11 מינויים פוליטיים בשגרירויות ברחבי העולם. נתניהו לא המציא את השיטה, וחבל שכך זה מתנהל, אבל זה דבר מקובל. אולם לאור המצב במדינה, כאשר אין ממשלה, האם לא ראוי להביא משרות מקצועיות ליעדים הללו ולא להשאיר את משרד החוץ קירח מכל כיוון?
שר החוץ ישראל כ"ץ מסר ל"גלובס" כי "המצב הפוליטי עשוי ליצור בעיות בשיבוץ התפקידים ולכן בימים הקרובים תיעשה פנייה לנציבות שירות המדינה והיועץ המשפטי למממשלה כדי לקבל אישור לביצוע מינויים בחלק מן היעדים".