אקזיט הנדל"ן של תשובה בארה"ב מתרחק; אי ודאות לגבי השלמת המימון לרכישת נכסי שברון בים הצפוני

תשובה ויקיר גבאי סירבו לבקשת רוכשי סטאר לארכה לתשלום נוסף העסקה בשווי של כ-1.85 מיליון דולר, ייתכן שעקב הצעות נוספות שקיבלו לרכישת החברה בסכומים גבוהים יותר

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

עסקת המימוש הענקית של יצחק תשובה ויקיר גבאי למכירת חברת סטאר, המחזיקה מקבצי דיור להשכרה בדרום-מזרח ארה"ב (בעיקר בפלורידה), נתקלת בקשיים. צמד הטייקונים הישראלים, המחזיקים בחלקים שווים בסטאר חתמו בתחילת ספטמבר על עסקת המכירה, בהיקף של כ-1.85 מיליארד דולר, אולם קבוצת המשקיעים האמריקאים שהפקידה מספר מיליוני דולרים בעת החתימה והייתה אמורה להעביר עד סוף השבוע האחרון עוד 25 מיליון דולר, ביקשה ארכה של שבועיים.

הבקשה לקבלת ארכה מקובלת בעסקאות מסוג זה, אולם תשובה וגבאי, סירבו לבקשה, ייתכן שעקב הצעות נוספות שקיבלו לרכישת החברה בסכומים גבוהים יותר. לקבוצת המשקיעים יש בלעדיות על העסקה עד לחודש דצמבר, אולם תשובה וגבאי הודיעו להם כי במידה והם לא יעבירו את הסכום הנוסף בימים הקרובים, תפוג הבלעדיות באופן מיידי.

סטאר מחזיקה פורטפוליו של כ-14 אלף דירות. ככל הידוע, לחברה יש חוב של 1-1.1 מיליארד דולר, כך שאם העסקה הנוכחית תושלם בסופו של דבר, יישארו תשובה וגבאי עם תזרים חופשי בהיקף של כ-400 מיליון דולר כל אחד. תשובה פועל בשוק הנדל"ן המניב בצפון אמריקה באמצעות החברה הפרטית אלעד גרופ. את גבאי הוא הכניס כשותף לסטאר לפני כשלוש שנים, כנגד השקעה של כ-150 מיליון דולר. גבאי, לפיכך, צפוי לרשום רווח של כ-250 מיליון דולר מהעסקה, אם זו תושלם.

עבור גבאי, הפועל בעיקר בתחום הנדל"ן המניב באירופה באמצעות חברת אראונדטאון, מדובר על אקזיט צפוי נוסף. בתחילת ספטמבר פורסם כי אראונדטאון (Aroundtown) מנהלת מגעים למיזוג עם חברת TLG שבה שולטת משפחת דיין הישראלית. השלמת המהלך תזרים לכיסו של גבאי סכום שעשוי להגיע לכ-1.6 מיליארד דולר תמורת מכירה של כ-15% ממניות אראונדטאון (ולאחריה הוא יישאר עם כ-14% מההון).

"בור" בהיקף של כ-450 מיליון דולר

תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, חווה ימים לא קלים לאחרונה, בזמן שהוא פועל להשלים בשבועות הקרובים את עסקת הענק של קבוצת דלק לרכישת נכסי הנפט של חברת שברון בים הצפוני. מאז ההודעה של קבוצת דלק על העסקה, בסוף חודש מאי, צנחה מניית החברה בכ-28%, על רקע חששות המשקיעים מהיקפה הגבוה, ובעיקר מהיקף ההלוואות שקבוצת דלק (ישירות ובאמצעות החברה הבת איתקה שמבצעת את העסקה) מעמיסה על עצמה. שווי השוק של דלק הצטמק עקב כך לכ-5.3 מיליארד שקל.

דלק ואיתקה צריכות עדיין למלא "בור" בהיקף של כ-450 מיליון דולר החסרים להן לצורך מימון עסקת שברון, והן מנהלות מגעים להכנסת שותף לעסקה. במסגרת עסקת שברון, בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר, צפויה איתקה לרכוש עשרה נכסי גז ונפט מפיקים של שברון בים הצפוני, עם עתודות מוכחות של כ-131 מיליון חביות נפט ופוטנציאל נוסף להפקה של כ-46 מיליון חביות, רישיונות לקידוח בשטחים חדשים, אסדות, תשתיות וכוח אדם של שברון, שיצטרף לאיתקה.